2011-05-21, 18:58
Medlem
RebarMoskels avatar
När man växer upp lär man sig att det inte är ok att slakta folk med en defib eller dra en 40mm rätt i huvudet på ngn.

Låt killen spela, så länge han inte har någon cp sjukdom kommer han klara sig perfekt.
Citera
2011-05-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebarMoskel
När man växer upp lär man sig att det inte är ok att slakta folk med en defib eller dra en 40mm rätt i huvudet på ngn.

Låt killen spela, så länge han inte har någon cp sjukdom kommer han klara sig perfekt.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2011-05-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipback
Fan vad löjligt av dig,det är bara ett spel och blod kommer han få se förr eller senare + att man reagerar inte på samma sätt när man ser saker på en datorskärm som man gör i verkligheten,det kanske är du som inte ska spela några sånna spel.

Läs vad jag skrivit igen kära du, det är ju PRECIS det det handlar om.
Bör det VARA blod på eller inte med tanke på det du precis skrev.

Det framstår klart och tydligt att jag inte vet själv vad jag tycker - varav skapandet av tråden.
Med andra ord: Jag tycker ingenting (än), därför kan ingenting vara "löjligt av mig". Än.
Citera
2011-05-23, 09:53
Medlem
Blurgarens avatar
Vafan, i hans ålder satt jag och mina bröder och spelade Half-Life, inte fan har jag märkt att vi blivit påverkade negativt.
Citera
2011-05-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCrap
Varför är det värre?

Han snappar upp saker ovanligt lätt, och har redan lite problem med ilskan så att säga...
Citera
2011-05-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blurgaren
Vafan, i hans ålder satt jag och mina bröder och spelade Half-Life, inte fan har jag märkt att vi blivit påverkade negativt.

Jo, men frågan är ju bara om man ska se till att han upplever det så verkligt som möjligt, dvs med blod.
Eller om man ska förmildra hela grejen med att ta bort den inställningen... :/
Vet inte vad som är bäst i längden förn'.
Citera
2011-05-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebarMoskel

Haha, har du rätt i.
Men så är han ju lite av ett särbarn också.

HAHA har ett fint exempel. Han ritade en teckning föreställandes mig och honom.
Han sköt mig med en ak och det sprutade blod öööverallt! Äkta konst var det.
Han gjorde detta för att han var arg på mig - för att jag hade tagit datorn först. Han ville nämligen spela.

Även om detta onekligen var väldigt roligt så börjar man ju fundera...
Citera
2011-05-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Jag och många andra växte upp med såna spel men tro det eller ej, vi går inte runt och mördar folk.

Inte det jag menar heller. Tråden handlar såvida blodfunktionen bör vara på eller av för en aggressiv unge på 8 år.
Citera
2011-05-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Du är en väldigt dum person.
Varför?
Citera
2011-05-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
låt mig gissa, du är en hippie tjej som är runt 20 går runt i palestina schal och röstar på fi? Sen så finns det inget blod i något BF spel, förstår inte heller varför du har hängt upp dig på lite blod? Battlefield är inte heller direkt "realistiskt" om vi säger så, det är som vilket annat action spel som helst bara att det är större kartor och man kan använda fordon. Sen så finns det inget i spelet som pekar på att usa är dom goda och kineserna eller mec (araberna i spelet) är onda, alla lagen har ungefär samma utrustning och framställs på samma vis. Det ända du bör passa dig för är ifall han börjar fastna i spelet lite väl mycket, det är lät hänt att barn nu för tiden hellre sitter inne och spelar än att gå ut och göra något. Be din morsa försöka begränsa spelandet så ska nog allt gå bra.

Jag är ett vanligt fruntimmer på 19 år som går spelutveckling på gymnasiet och som bryr mig om min idiotiska lillebror -- dvs -- jag vill att han ska fatta hur världen fungerar MEN han är trots allt bara 8 år. Därav diskutionen om blod.
Röstar EJ på fi,
Med det klartgjort för dig...;
Menar mer generellt när jag tog exemplet om usa VS muslimer, finns sådana spel som är vinklat på det sättet.
Battlefield är verklighetstroget, och det finns visst blod, om man har på den inställningen.

Min fråga är helt enkelt om en lättpåverkad 8-åring som slåss i skolan bör ha blod på eller inte när han leker krig.
Har skrivit ett ganska humoristiskt exempel på hur han påverkas här någonstans, om en teckning han gjorde, om du pallar leta.
Citera
2011-05-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodah
Lite nyfiken på varför detta skulle göra skillnad? Tror du bara för att han spelar Battlefield och har ADHD att han skulle inköpa skjutvapen och rensa rosengård?
Du behöver nog inte vara orolig att han ska bli en psykotisk mördare för att han har 'drag' av ADHD och aspergers.

Men visst finns det trevligare spel än battlefield, speciellt när man bara är 8år gammal. Men för all del, låt grabben spela. Alla i min omgivning har spelat skjutspel sen tidig ålder, inklusive mig själv. Jag är ungefär lika våldsam som tanten utanför ica, och jag har adhd och Aspergers.

Hm men menar inte direkt specifikt att han personligen ska bli en mördare. Menar mera hur han kommer se på världen, vill inte att kan ska bli en naiv skitunge bara. :/
Och som sagt, han har diagnosen "drag av adhd och aspbergers" så han är av en liten blandad kompott... Problembarn fast inte.
....... Verkar som att många har missuppfattat syftet med tråden här.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoodah
För att minimera risken för honom att bli avtrubbad så bör han ha blod osv på, men det är samtidigt viktigt att man poängterar att det faktiskt bara är ett spel och inte verkligheten.
Det är bara ett spel och det är inte på riktigt, jag har blivit uppvuxen med vetskapen att spel just är spel och film är film. Varkens film eller spel kan återspegla på ett rättvist sätt hur det ser ut i verkligheten och det enligt min mening får han själv upptäcka när han blir äldre. Låt spelet vara ett spel, gör man ingen stor grej utav det så blir det ingen stor grej heller.

Tycker det är fel att man jämför spel med verkligheten på detta viset, har man åtminstone 2 siffror rätt i hjärnan så gör man skillnad på spel och verklighet oavsett ålder.

Med detta sagt så är 8 år lite väl ungt enligt min åsikt. Köp honom ett Wii med Donkey Kong istället!

Spelar 8-bitars med honom och ocarina of time för tillfället, so no worries there. Men han verkar ju dock ha denna förkärlek till att döda folk... Och även slå andra ungar på käften i verkligheten tyvärr. Hah.

Tack för att ordentligt svar förresten!
Citera
2011-05-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det är väl rätt självklart att man inte per automatik blir en seriemördare för att man spelar våldsamma spel eller ser dito filmer. Men däremot kan det tyckas vara onödigt att låta åttaåringar spela sådana spel. Om inte annat så får de ju, som TS säger, en något "avtrubbad" syn på dödande, krig, vapen, lidande etc. Vissa kampanjuppdrag är ju väldigt grafiska.

TS: Jag tycker att blodet bör vara på, och det baserar jag bara på att det är lika bra att han får så mycket realism som möjligt om det ändå inte är aktuellt att inte tillåta honom att spela över huvud taget. Komplettera med några dokumentärer om världskrigen eller liknande så att ungen får se att sånt där faktiskt händer i verkligheten.

Wow, någon som inte uppfattat mig som en gnällkärring. Risken att bli "avtrubbad" precis det rätta ordet - inte risken att han i framtiden ska farma sönder rosengård!
Tror nog att det blir så som du säger.
Tack för svaret...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in