Citat:
Ursprungligen postat av solxx
OBS; Värt att nämna att han har drag av ADHD/Aspergers också... Vilket jag personligen tycker gör saken ännu värre i denna situation.
Lite nyfiken på varför detta skulle göra skillnad? Tror du bara för att han spelar Battlefield och har ADHD att han skulle inköpa skjutvapen och rensa rosengård?
Du behöver nog inte vara orolig att han ska bli en psykotisk mördare för att han har 'drag' av ADHD och aspergers.
Men visst finns det trevligare spel än battlefield, speciellt när man bara är 8år gammal. Men för all del, låt grabben spela. Alla i min omgivning har spelat skjutspel sen tidig ålder, inklusive mig själv. Jag är ungefär lika våldsam som tanten utanför ica, och jag har adhd och Aspergers.
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det är väl rätt självklart att man inte per automatik blir en seriemördare för att man spelar våldsamma spel eller ser dito filmer. Men däremot kan det tyckas vara onödigt att låta åttaåringar spela sådana spel. Om inte annat så får de ju, som TS säger, en något "avtrubbad" syn på dödande, krig, vapen, lidande etc. Vissa kampanjuppdrag är ju väldigt grafiska.
TS: Jag tycker att blodet bör vara på, och det baserar jag bara på att det är lika bra att han får så mycket realism som möjligt om det ändå inte är aktuellt att inte tillåta honom att spela över huvud taget. Komplettera med några dokumentärer om världskrigen eller liknande så att ungen får se att sånt där faktiskt händer i verkligheten.
För att minimera risken för honom att bli avtrubbad så bör han ha blod osv på, men det är samtidigt viktigt att man poängterar att det faktiskt bara är ett spel och inte verkligheten.
Det är bara ett spel och det är inte på riktigt, jag har blivit uppvuxen med vetskapen att spel just är spel och film är film. Varkens film eller spel kan återspegla på ett rättvist sätt hur det ser ut i verkligheten och det enligt min mening får han själv upptäcka när han blir äldre. Låt spelet vara ett spel, gör man ingen stor grej utav det så blir det ingen stor grej heller.
Tycker det är fel att man jämför spel med verkligheten på detta viset, har man åtminstone 2 siffror rätt i hjärnan så gör man skillnad på spel och verklighet oavsett ålder.
Med detta sagt så är 8 år lite väl ungt enligt min åsikt. Köp honom ett Wii med Donkey Kong istället!