• 3
  • 4
2011-05-22, 18:23
Medlem
Elofzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Im-faceless
Personliga angrepp? Är du hög? Det var ett konstaterande.

Jag håller med om det du skriver i detta inlägg, men problemet och faktumet av att människan styrs av dessa regleringar kvarstår. Visst, vi kan diskutera ett fantasisamhälle som aldrig kommer uppstå, men det känns inte särskilt produktivt?

Samtidigt har det ingenting med etik och moral att göra! Enligt påståendet står svensk lag ovan Gud, men tror man på Gud så står förmodligen Gud ovanför lagen. Det är ju just detta moral handlar om, regler man väljer att följa! Sen kan vi ju alltid diskutera om allmänt vedertagna principer har ett högre etiskt värde? Personligen tycker jag inte det.
Citera
2011-05-22, 22:02
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdoIf
Om gud är död så är allt tillåtet?

Kan man inte lika gärna säga att om Gud finns så är allt tillåtet?
Vem skulle annars ge legitimitet åt allehanda illdåd?

Citat:
Vad säger sällskapet? Kan moral existera utan gud?

Självklart. Gud har inte med saken att göra. Men det är nog nyttigt för moralen att ödmjuka sig inför omvärlden och inse att man själv inte är så stor när allt kommer omkring.
Citera
2011-05-22, 22:33
Medlem
intothesuns avatar
Vem är då Gud?
Citera
2011-05-22, 23:58
Medlem
Ja, och utan att samhället eller de som här talar om mänsklig moral kan knysta. Bilda ett företag, ett AB. Ett AB ska enbart sikta på maximal vinst för företaget, inget annat. Du är ju aktieägare, som ska få den vinsten, men, som anställd i samma bolag måste du bete dig antisocialt och göra allt du kan för att maximera profit. Det betyder inte att du ska vara "elak" lönar det sig att vara "snäll" så ska du vara det för att AB ska gör maxvinst. Sen när du tar ut pengarna kan du göra vad du vill med dem. Då får du vara "human".
Citera
2011-05-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzone
Samtidigt har det ingenting med etik och moral att göra! Enligt påståendet står svensk lag ovan Gud, men tror man på Gud så står förmodligen Gud ovanför lagen. Det är ju just detta moral handlar om, regler man väljer att följa! Sen kan vi ju alltid diskutera om allmänt vedertagna principer har ett högre etiskt värde? Personligen tycker jag inte det.

Jo, givetvis det är nästa steg i diskussionen. Men de vedertagna principerna blir ju centrala då man ska diskutera moralen och etiken då de är betingade av dessa. Om du hellre vill prata om det så får du ju flytta fokus mot den frågan. Vi kan inte diskutera både äpplen och päron uppenbarligen, då vi får dessa verbala kollisioner.
Citera
2011-05-24, 15:52
Medlem
Nathalies avatar
Nu vet jag inte vilken av alla gudar du pratar om eller om du ens pratar om en religon.
Men skrämseltekniker som framtvingar ordning (moral) har alltid funnits. Krig, poliser, lagar/straff, chefer osv osv.
Citera
2011-05-31, 14:31
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Vad säger sällskapet? Kan moral existera utan gud?
Ja, naturligtvis! Som många här har framfört så både kan och ska moral inte utgå från att en gud eller religion måste pådyvla den!

Jag skulle vilja t.o.m. vända på det hela och påstå att om människors moral enbart bygger på gudsfruktan med en rädsla att hamna i helvetet om man inte följer sin religion och gudstro så har man en väldigt rutten moral som bygger på feghet, rädsla och okunskap. Den moralen är inget värd.
Senast redigerad av fillefilosof 2011-05-31 kl. 14:36.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in