• 1
  • 2
2011-05-21, 12:36
Medlem
AdoIfs avatar
Vad säger sällskapet? Kan moral existera utan gud?
Citera
2011-05-21, 12:42
Medlem
Orgelmannens avatar
Ja det kan det, men baserat på respekt för andra människor istället för rädsla för gud
Citera
2011-05-21, 12:48
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdoIf
Kan moral existera utan gud?

Självklart. Oavsett om Gud finns eller inte, är ju det västerländska samhället byggt på judisk-kristna moraliska regler och värderingar (som glorifierandet av svaghet och dyrkan av offret), som följs av alla, även ateister.
Citera
2011-05-21, 12:57
Medlem
Moral existerar oavsett vi vill det eller ej, precis som t.ex. språk - det är ett oundvikligt mellanmänskligt (i viss utsträckning förekommer det hos andra arter också) fenomen. Däremot existerar ingen absolut moral, för en absolut moral förutsätter i princip ett omnipotent väsen som upprätthåller moralen i fråga. Så, egentligen är allt tillåtet, men vi har inbördes så att säga kommit överens, såväl medvetet som omedvetet, om att vi inte kan göra precis vad vi vill...
Citera
2011-05-21, 13:40
Medlem
Citat:

jag e ateist och jag har inte våldtagit mördat gjort inbrott sålt droger stulit ngt ( förutom när man va rbarn och inte visste bättre alltså stöld för att förtydliga) så nej man behöver ingen gud för moralen bara människor som är smarta nog att fatta vad som är rätt och fel
Senast redigerad av jp89 2011-05-21 kl. 13:46.
Citera
2011-05-21, 13:46
Medlem
Citat:

Nej. Utan människor skulle det ej finnas moral.
Citera
2011-05-21, 13:51
Medlem
Citat:

Definitivt, då etiken i nutiden är betingad av människan och dess existens. Sverige tordes vara ett riktigt bra typexempel i denna frågan.
Citera
2011-05-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shitdude
Nej. Utan människor skulle det ej finnas moral.

Gud och människa känns relativt långt ifrån varandra, om vi förutsätter att vi utgår från vetenskapliga uppfattningar
Citera
2011-05-21, 13:55
Medlem
Se även www.flashback.org/t575792
Citera
2011-05-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Im-faceless
Gud och människa känns relativt långt ifrån varandra, om vi förutsätter att vi utgår från vetenskapliga uppfattningar

Min poäng var att om inte människan skulle finnas så skulle det inte finnas någon moral. Dvs. det finns ingen högre moral och därmed ingen moral förutom den vi själva skapar. (Detta förutsätter förstås att gud inte existerar.)

Hoppas jag förstog dig rätt. Mvh
Citera
2011-05-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shitdude
Min poäng var att om inte människan skulle finnas så skulle det inte finnas någon moral. Dvs. det finns ingen högre moral och därmed ingen moral förutom den vi själva skapar. (Detta förutsätter förstås att gud inte existerar.)

Hoppas jag förstog dig rätt. Mvh

Okej Jo det kan jag hålla med om (se min tidigare post i tråden)

Mvh!
Citera
2011-05-21, 17:50
Medlem
Kheperas avatar
Om Gud fanns, kunde ingen moral finnas. Moral innebär inte befallningar från skyarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in