utbildningen kostar ungefr 120 000 pgr under 2,5 r blandar teori med egen terapi och arbete p behandlingshem,du fr sjlvinsikt i din egen problematik och sjlvknnedom bla om hur du fungerar i grupp och hur du kan leda grupper och styra upp fretags problematik,det gr att anvnda kunskapen till mnga olika saker men framfr allt tror jag den anvnds mest i behandlingshem och liknande instutionner,addiktolog r titeln men det r mer vad du sjlv gtt igenom som gr den du r idag,alla addiktologer jobbar inte med missbruk ,du gr den utbildningen bara fr din egen skull,du kan vlja att lgga pengarna pvanlig terapi om du vill men jag tror addiktologin ger mer personlig utveckling.
Det som jag har fetat, knner jag igen mig i min slktings resonemang. Hen har haft lite taskig bild av det motsatta knet efter att ha valt fel partners.
Det var s det brjade fr henom.
Men oavsett. Jag fr en knsla av att de som gnar sig t addiktologi, degar 120 papp fr en distansutbildning med lite mys p behandlingshemmet som ordnar det, egentligen r rtt trasiga individer. Eller tminstone har varit och ser det som sitt livskall att rdda andra. Grna med lite religisa inslag.
missbruk r en 3 stegsraket kan man sga ,frst den jordiska biten sen den mnskliga biten dvs dr du lever och finns och dr har du knarkat och hllt p i mnga r och n hur du gr s kan du inte sluta och du hller p och hller p och till slut s ger du upp och bestmmer dig fr att leva ett nytt liv och efter ett tag s brjar du strula till det fr dig igen och du ger upp nnu en gng och shr kan du hklla p hur lnge som helst fr du klarar inte att bli nykter, och om du kollar p ditt livs facit, hur det ser ut, drav till kom ett 3 steg,att du behver hjlp av nn sorts hgre makt och det kan vara presis vad som helst, och OM det gr att du blir nykter ,heej kanon,eller hur? det funkar man behver inte fatta varfr men det funkar och om hften av alla mnniskor p jorden har en tro p nt och det funkar s r det ju kanon fr dom med och dom som inte tror p nt fr vl kra p den grejjen men har du en beroeende sjukdom s underlttar det med en tro p nt.
Vad svamlar du om? Det verkar jtteserist! Kan sl vad om att du r en 12-stegstroende!
Verkar vara en variant av 12-steg blandat med lite annat mysigt hokus-pokus. Allt detta till det facila priset av 120 papp. De tljer guld de dr som sljer utbildningar p distans. De slipper t.o.m. trffa de som kpt kursen. Briljant affrsid!
Det r s hrligt att lsa om muppar som tror att de kan behandla andra bara fr att de "landat i sig sjva" och har erfarenhet av eget missbruk som de rkade bli av med nr de var p ngot behandlingshem dr det praktiserades 12-steg. Man tror att man kan hjlpa andra genom att de ska gra och knna som du sjlv gjorde. En vanlig tro inom 12-steg. "-Det som funkade p mig mste funka p dig."
Extra kul nr man lser att Fjellstrm p Korpberget har ett finger med i soppan.
jadu,jag slr vad om att du r en alkolist/narkoman och r ny nykter och bara har brjat anvnda nn annan drog ,typ porrsurfning eller blivit en kontrollerande siktsmaskin och jag gissar att du inte kan ha en relation flytande utan tjejerna lmnar dig och du harmas p kvinnor och anser att dom r det svagare knet och r super svartsjuk och att ditt ego r stort och uppblst vilket gr att din dmjukhet blir lika med 0 vilket gr att du inte fungerar riktigt bra i samhllet, meen vad vet jag..ring till typ korpberget och frga dom vad utbildningen gr ut p s fr du stlla rtt frgor till torbjrn fjllstrm han svarar garanterat och !just det! han r ju otroligt rik pga alla missbrukare i sverige s dr kan man harmas ochs om man vill. eller s tar man tag i sin egen skit och gr vidare i livet.
jadu,jag slr vad om att du r en alkolist/narkoman och r ny nykter och bara har brjat anvnda nn annan drog ,typ porrsurfning eller blivit en kontrollerande siktsmaskin och jag gissar att du inte kan ha en relation flytande utan tjejerna lmnar dig och du harmas p kvinnor och anser att dom r det svagare knet och r super svartsjuk och att ditt ego r stort och uppblst vilket gr att din dmjukhet blir lika med 0 vilket gr att du inte fungerar riktigt bra i samhllet, meen vad vet jag..ring till typ korpberget och frga dom vad utbildningen gr ut p s fr du stlla rtt frgor till torbjrn fjllstrm han svarar garanterat och !just det! han r ju otroligt rik pga alla missbrukare i sverige s dr kan man harmas ochs om man vill. eller s tar man tag i sin egen skit och gr vidare i livet.
Vet inte vad addiktologi r riktigt, men man kan ju hoppas att det baseras p vetenskap och forskning iallafall. Ngot som missbruksvrden r i alarmerande behov av. Nr jag skulle sluta fr 8 r sen hamna ja p p en behandling som gav mig nra bcker frn 30 resp 50 talet som i korthet handlar om att jag ska tro p en hgre makt och brja leva som en kristen prst, s skulle jag se att allt nog ordnar sig
Hoppas fr dagens missbrukare att detta hller p att ndras iallafall.
Nr det gller missbruksportalen fick jag svaret att dom ville "visa mer hnsyn till folk som kmpar med missbruk"...
Ni som har kolla p addiktologi.... Kan ni hnvisa mig till ngra vetenskapliga studier som visar att detta fungerar. De ska vara i refereegranskade vetenskapliga journaler. Alts samma krav man stller p all seris forskning. Man ska kunna g in p www.pubmed.com och ska p titel, frfattare etc. och f fram dem. Annars r det inte riktig forskning.
Utbildning till addiktolog ges av behandlingshemmet Korpberget.
1. Historia
Korpberget startade 1981 av Torbjrn och Helena Fjellstrm som ett ekologiskt, holistiskt familjekollektiv.
De huvudsakliga verksamhetsomrdena var redan frn brjan personutveckling, utbildning och handledning.
1984 integrerades 12-stegsfilosofin i det gestaltterapeutiska arbetssttet.
Korpberget har sedan dess haft en ledande stllning, framfr allt inom behandling av kemiskt beroende (narkomani och alkoholism) och kriminalitet.
I slutet av 1980-talet fick Korpberget stort std och uppmuntran av Daniel J. Anderson, som anses som en av grundarna av den s kallade Minnesotamodellen.
Han blev ngot av en mentor fr Korpbergets fortsatta utveckling.
Under ren har metoderna stndigt utvecklats och frfinats och lett till en mngd olika specialprogram fr till exempel anhriga, personer med kriminalitet som livsstil, mn som utvar och kvinnor som utstts fr vld i nra relationer m m.
Ur Korpbergets samlade erfarenheter av behandling och utbildning har ocks den s kallade addiktologin, lran om beroende, besatthet och bindningar, utvecklats.
All personal p Korpberget r helt eller delvis utbildade addiktologer vid Fria Universitetet Norden, som grundades 1989 av Torbjrn och Helena Fjellstrm via bolaget Samverkangruppen AB.
2007 startades ven Korpnstet, ett program fr unga mn med antisociala beteenden, kriminalitet och begynnande missbruk.
Samma r ombildades Korpberget till Korpbergets Behandlingscenter AB, som gs av Samverkangruppen AB samt Bo Johansson och Jan Olov hln, bda operativt verksamma p Korpberget.
Baserat p 12-stegsprogrammet, dvs noll vetenskap.
Utbildning
Korpberget samarbetar med Fria Universitet Norden
Fria Universitetet Norden har bedrivit utbildning inom ramen fr 12-stegsprogrammet sedan hsten 1989.
Vr utbildningstradition gjorde att vi pbrjade den nuvarande addiktologutbildningen redan 1989 i samverkan med Mitthgskolan i Sundsvall.
Eftersom elevunderlaget ocks bestr av drogfria dysberoende personer som inte har gymnasiekompetens frigjordes utbildningen helt och hllet frn hgskolan.
Sen starten har ca 250 addiktologer trnats och utbildats varav ca 50 i Norge.De allra flesta hittar idag arbete inom behandlingsvrlden i det att addiktologen blivit en eftertraktad yrkesroll p marknaden.
Man kan bli Bitrdande eller Diplomerad (sjlvstndig) Addiktolog.
Varje delkurs gr ver tre terminer eller extra lngsam studiefart i syfte att eleven dels ska kunna upprtthlla en heltidstjnst och dels kunna komma in i den personliga frndrigsprocess (fortsatt tillfrisknande) som delkurserna innebr.
Ls mer genom att klicka p lnken:
Fria Universitetet Norden
Man rekryterar mest missbrukare frn 12-stegsprogrammen till sin utbildning samt att man vill slippa krav p vetenskaplighet, d detta kommer snka hela verksamheten tolkar jag ovan som.
Ja man vill ju givetvis ha redan frlsta brder och systrar. Personer som redan malts i tolvstegskvarnen och blivit tillrckligt indoktrinerade fr att kunna kpa vad fr hokus pokus som helst.
r ju helt lysande att personer som Fjellstrm och hans lrjungar fr hrja fritt i Sverige 2013!
Ja man vill ju givetvis ha redan frlsta brder och systrar. Personer som redan malts i tolvstegskvarnen och blivit tillrckligt indoktrinerade fr att kunna kpa vad fr hokus pokus som helst.
r ju helt lysande att personer som Fjellstrm och hans lrjungar fr hrja fritt i Sverige 2013!
Tippar starkt p att detta behandlingshem snart kommer utbilda folk till "interventionister", finns stora pengar att hmta dr med.
Tippar starkt p att detta behandlingshem snart kommer utbilda folk till "interventionister", finns stora pengar att hmta dr med.
Har du varit p Korpberget, Palkranen ?
Ja varfr inte? Pengar brukar vara en stark drivkraft!
Jag brukar sga det till bekanta nr vi pratar om pengar, hur man kan tjna pengar, att det finns tv stt att tjna pengar relativt snabbt och enkelt i Sverige. D pratar vi om att tjna pengar lagligt. Det ena sttet r att starta behandlingshem. Dr finns det pengar att tjna. Det andra r att ppna flyktingfrlggning.
Nej jag har inte varit p Korpberget. Jag har lst lite om verksamheten dr och bl.a. sett ngra videos med herr Fjellstrm.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!