Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-10-12, 11:15
  #1
Medlem
*gäddans avatar
Jag har ett MSI FX5600-VTDR128 AGP 8x -
128 MB DDR SDRAM grafikkort.

När jag försöker spela Doom 3 så måsta jag har sämsta grafiken med sämst antal bildpunket för att det inte ska hacka sig.

Är det något fel på mig eller kortet?
Citera
2004-10-12, 11:23
  #2
Medlem
Nasonexs avatar
en kompis hade precis samma problem..
hans dator är en bra dator men doom 3 hackade fruktansvärt...

hans dator hade inte AGP accelerationen aktiverad..

om du kör dxdiag och kollar på bildskärmsfliken så ska alla 3 vara aktiverade..

är inte AGP strukturacceleration aktiverad är det det som är felet... och om jag minns det rätt så var han tvungen att gorma mycket för att aktivera den, typ installera om windows, för den måste tydligen in först för den skriver över massa filer som inte går att skriva över om man har installerat massa annat tjafs.

tydligen så om man köper nytt kort och installerar det så är det inte säkert attAGP accelerationn installeras pga av att den vill skriva över filer som är skrivskyddade, så som jag fattat det är dety därför det är bäst att göra det efter en ny installation av windows, innan filerna blir låsta.


fast jag är ju ingen expert=) men det var då så jag fattade det
Citera
2004-10-12, 11:24
  #3
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *gäddan
Jag har ett MSI FX5600-VTDR128 AGP 8x -
128 MB DDR SDRAM grafikkort.

När jag försöker spela Doom 3 så måsta jag har sämsta grafiken med sämst antal bildpunket för att det inte ska hacka sig.

Är det något fel på mig eller kortet?

Kortet... det är ett ganska tråkigt kort att lira DIII med. Du behöver minst 512MB texturminne och ordentligt stöd för per-pixel-förskjutning etc...
Saftig dator, saftigt kort - så flyter det som en dröm, och är snyggt!
Citera
2004-10-12, 14:33
  #4
Medlem
*gäddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
Kortet... det är ett ganska tråkigt kort att lira DIII med. Du behöver minst 512MB texturminne och ordentligt stöd för per-pixel-förskjutning etc...
Saftig dator, saftigt kort - så flyter det som en dröm, och är snyggt!

Klart att det inte är det roligaste kortet att spela med, tyvärr tillåter varken ekonomin flickvännen ett nytt kort... Frågan är mer om hur jag ska kunna spela med det kortet jag har utan att behöva spela på sämstas grafiken... Helst utan att installera om Windows
Citera
2004-10-13, 17:29
  #5
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
Kortet... det är ett ganska tråkigt kort att lira DIII med. Du behöver minst 512MB texturminne och ordentligt stöd för per-pixel-förskjutning etc...
Saftig dator, saftigt kort - så flyter det som en dröm, och är snyggt!

Bah.. det funkar prima på ett Radeon 9600 med 128mb
kan inte köra på högsta, men med medel grafik så flyter det på fint..
Citera
2004-10-13, 17:31
  #6
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *gäddan
Klart att det inte är det roligaste kortet att spela med, tyvärr tillåter varken ekonomin flickvännen ett nytt kort... Frågan är mer om hur jag ska kunna spela med det kortet jag har utan att behöva spela på sämstas grafiken... Helst utan att installera om Windows

Men är agp porten "aktiv" då? som nasonex sa...

Är den inte igång så är det välldigt lätt att få igång den, till skillnad från vad nasonex sa

Bara ladda hem de senaste chipset drivrutinerna till ditt moderkort så..
(VIA eller Nforce gissar jag)
Citera
2004-10-18, 15:29
  #7
Medlem
Nasonexs avatar
tro mig det kan vara allt annat än lätt:P

Jag är väl inte så datorkunnig men min polare är det och han kunde inte lösa det utan att installera om windows, och min AGP funkar fortfarande inte, för den har bara funkat en gång, då jag installerade om datorn men tyvärr så är min dator så pass cp att då AGP strukturacc är igång så cp-ar datorn ut efter 5 sekunder, oavsett hur jag gör, eftersom mitt VIA chipset är totalt sämst i världen. Och enligt vad jag förstått på sweclockers.com så är jag inte den enda med problemet. VIA suger... så jag får köra utan

Så AGP kan vara allt annat än lätt att få ig´ång
Citera
2004-10-18, 17:10
  #8
Banned
Lash0s avatar
Vad har du för via-chipset/moderkort? På mitt Abit kt7a(hette det apollo 133a eller nått sådant?) så fungerade vissa grafikortsdrivrutiner(gayforce2 gts), och andra inte. Jag fick prova mig fram till vilka som fungerade varje gång jag installerade om windows, vilket tyder på hög kvalite på VIA och deras prdukter. Samma med ljudkortet, med lite krångel så gick det tom. med Soundbalster Live, fast vissa gånger fugnerade inget av mina ljudkort.
Citera
2004-10-18, 17:30
  #9
Medlem
Nasonexs avatar
jag har ett AD77 moderkort och rekommenderar det inte:P
Citera
2004-10-18, 19:31
  #10
Medlem
Auditors avatar
har du för grafikkort då?

En del ATI kort bögar ur helt då man har agp på och fastwrites på.
iaf mitt +o(
Citera
2004-10-18, 19:49
  #11
Medlem
Nasonexs avatar
har ett radeon 9800 pro Club 3d


vad som hände var att så fort jag installerade nya AGP drivisar efter min ominstallation av windows (vilket jag gjorde typ 10 gånger) så visades windows i 10 sekunder då jag kom in i windows, sen ballade allt ut och det blev bara flimmer och skit på skärmen. På sweclockers föreslog dom att man skulle ta bort VPU recover så jag gjorde det det funkade ändå inte..

dock fick jag det att funka en enda gång, men bara på AGP 4x..inte 8x.. och när jag ändrade till 8 så balla allt ur och hur jag än försökte med ominstallationen och skit så lyckades jag aldrig få tillbaka 4x att funka.. vet ej varför då jag gjorde på exakt samma sätt och installerade allt i samma ordning.
Citera
2004-10-18, 19:50
  #12
Medlem
^swestres^s avatar
Är det radeon kanske catalyst skulle vara en bra idé.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback