Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-19, 20:19
Medlem
Goddag!

Funderar skarpt på att skaffa nån linux dist. Efter lite research har jag kommit fram till att arch eller mint får det nog bli.
Grejen är ju den att jag redan sitter på windows 7 och har ingen större lust att formatera HDDar och greja.
Så min fråga är, kan man installera arch/mint med windows redan på hddn eller måste systemdisken rensas?
Som ni förstår vill jag ju ha dualboot iom att jag spelar ibland och om jag är för noobig för linux måste jag ju ha en backupplan

Sen det här med hårdvara och linux är ju ett dilemma med vad jag förstått. Jag sitter på en ssd systemdisk och har 2 grafikkort i SLI. Kommer det bli nåt problem med detta eller är det lugnt?

Sen kommer en extremt noobig fråga som jag förmodligen kan ta reda på på 10 min om jag försöker men eftersom jag ända startat en tråd kan jag ju lika gärna ta med den här, hur mkt diskytrymme tar dessa 2 distar och hur mkt kan det växa efter lite små installationer?
Citera
2011-05-19, 20:26
Medlem
sommarlovs avatar
Leta upp en äldre laptop att exprimentera på.
Då har du din andra i full drift, så du kan googla på saker du inte förstår!

Arch är väl inte direkt enkelt!?
Citera
2011-05-19, 20:27
Medlem
midnighttrains avatar
tycker inte du ska välja arch om du inte har tidigare erfarenhet av linux utan välj något med en installation där de inte kräver att man ska veta vad alla configfiler styr. typ ubuntu är väl den klassiska nybörjardisten. ja dualboot brukar inte vara några problem och många av distarna som har mer utav en "point and click"-installation brukar sköta detta väldigt snyggt åt dig. storleken på ditt linuxsystem är väldigt svårt att svara på då det beror helt och hållet på vilka paket du installerar, men alltifrån 2 till 10gb är rätt brukligt att en installation tar upp med gui och lite vanliga paket.
Citera
2011-05-19, 20:28
Medlem
BenAsslicks avatar
Om du bara vill peta lite på Linux och lära dig så föreslår jag att du tankar tex Virtualbox och virtualiserar en miljö där du kan installera Linux.

Det kan vara jävligt härligt då du slipper dualboota, du har alltid tillgång till Google eftersom du kör det i Windows, och Virtualbox tar hand om drivrutinerna så du slipper massa onödig huvudbry när du bara ska lära dig grunderna.

När du väl har fått igång ditt system så föreslår jag att du googlar dig fram till Terminalskolan (ligger på ubuntu-se har jag för mig) och plöjer igenom den.

Personligen tycker jag du ska ta och testa Arch om du tror det är för dig, jag började med Slackware & Gentoo när jag pillade runt och det är en kul utmaning! Och skulle det bli överväldigande så kan du ju alltid gå tillbaka till Debian eller Ubuntu för en mjukare start i livet.
Citera
2011-05-19, 20:30
Medlem
Kokken87s avatar
Om du är öppen för ett annat alternativ fungerar Ubuntu fantastiskt bra. In med skivan(USB-minne går också) installera och kör. Det mesta du kan tänkas behöva och lite till finns att ladda ner och installera med ett smidigt program som följer med.
Grafik-drivar är det ända jag hade lite stök med men min laptop är ganska uråldrig också.
Det finns massa gott att hämta på ubuntus forum och flera guider för att komma igång.

Detta är det enda Linux OS jag använt så kan tyvärr inte komma med något konstruktivt på Mint osv.
Citera
2011-05-19, 20:37
Medlem
Arch tog jag med som alternativ eftersom jag har ganska stor datorvana och kände att Ubuntu/mint skulle vara för tråkigt iom att allt redan är inställt i princip och allt verkar så lätt.
Det enda negativa med arch verkar ju dock vara installationen som såg rätt klurig ut på en installationsguide jag såg på tuben.

Om det går att fixa dualboot och få in arch på riktigt så gör jag hellre det än alternativet att göra det "på låtsas"
För jag antar att det tar lika stor plats som att lägga in linux på riktigt?

Har en laptop som jag kan använda som google hjälp under tiden jag ska installera o konfigurera och lära mig terminalen m.m.
Citera
2011-05-19, 21:40
Medlem
Fick tydligen inte redigera mitt tidigare inlägg så får väl göra ett nytt.

Finns det nån dist som har en enklare installations process likt mint eller ubuntu men som har ett mer avancerat användande likt arch?
Citera
2011-05-19, 21:53
Medlem
Om du inte använt det innan så tycker jag du skall installera det på ett usb minne på ett sätt så att du slipper tilldela en partition eller liknande på din nuvarande disk.

Här har du lite hjälp och ett program som gör det lätt att installera usb på usb och gör den boot-bar
Läs här: http://www.pendrivelinux.com/

Rekommenderar Ubuntu då den disten är användarvänlig out-of-box
Den har du här: http://www.ubuntu.com/

Bry dig inte så mycket om UI:t när du väljer dist. Det är relativt lätt att fixa till det senare i ubuntu.
Citera
2011-05-19, 21:58
Medlem
slippys avatar
Finns det ens folk som fortfarande använder Linux förutom tjuriga nätverkstekniker.
Citera
2011-05-19, 22:01
Medlem
du menar alltså att jag kan -installera- linux på en usb och sen använda det precis som att jag skulle installerat det på hårddisken ?
O så bara stoppa i usbn när jag vill köra linux eller låta skiten sitta i o sen boota från den som om det skulle vara en hdd med ett OS på?
Citera
2011-05-19, 22:04
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Dreamer
Fick tydligen inte redigera mitt tidigare inlägg så får väl göra ett nytt.

Finns det nån dist som har en enklare installations process likt mint eller ubuntu men som har ett mer avancerat användande likt arch?

avancerat användare hur menar du då?
alltså linux är linux, det som skiljer distrubitionerna åt är paketinnehållet och hur de håller i sina repos. vad många nybörjare gör är att kolla på printscreens av distrubitionerna, detta säger oftast ingenting om hur distrobutionen är uppbyggd. du kan få vilken distro som helst att "se" ut som vilken distro som helst. det viktiga att kolla på är hur distron är uppbyggd och hur användarbasen och därlika eventuell supporthjälp ser ut.
är du helt nybörjare på linux så rekommenderar jag verkligen en dist som många nybörjare börjar med, till exempel ubuntu, för där finns väldigt mycket bra support om just nybörjarfrågor och generellt är det väldigt bra stöd för ubuntu jämfört med andra distar.

det är lätt att överskatta sin egna förmåga och säga nej till allt som är förknippat med "nybörjare" men när det kommer till val av distro så är det bara till din nackdel att välja en svårare dist. det är först när du är bekväm i linux och vet vad som passar dig som du kan välja en dist utefter dina behov.
Citera
2011-05-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little Dreamer
du menar alltså att jag kan -installera- linux på en usb och sen använda det precis som att jag skulle installerat det på hårddisken ?
O så bara stoppa i usbn när jag vill köra linux eller låta skiten sitta i o sen boota från den som om det skulle vara en hdd med ett OS på?

Ungefär precis så jag menade faktiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in