• 1
  • 2
2011-05-19, 22:34
Medlem
Du har några bra poäng där midnighttrain
Får väl kanske bli mint på en usb sticka då.. Låter ju riktigt bra det där
Citera
2011-05-19, 23:39
Medlem
Glöm bara inte att kör du usb så måste du ställa in i biosen att USB bootar innan din hårddisk.
Senast redigerad av izepax 2011-05-19 kl. 23:41.
Citera
2011-05-19, 23:56
Medlem
Funkar det med vilken usb sticka som helst eller måste det finnas nån speciell funktion på den?
Har för mig att det var tal om sånt förr iaf om att det fanns olika slags usb minnen men det kanske är old news o alla minnen är lika nu?

Drog hem mint nu men vette fanken om jag orkar lugna mig till imorn o köpa usb minne så ja funderar på att lägga in det på en annan hdd än system disken iom att jag har snålt med plats på den

Jag kom på en sak till... är mint en ännu mer användarvänlig variant av ubuntu eller är det bara live dvdn som gör det med allt extra man får med?
Citera
2011-05-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little Dreamer
Du har några bra poäng där midnighttrain
Får väl kanske bli mint på en usb sticka då.. Låter ju riktigt bra det där

När jag installerade Ubuntu på ett usb-minne samtidigt som jag hade min Windows-disk monterad så fick jag problem med GRUB. Det hela resulterade i att jag inte kunde boota min vanliga windowsinstallation.. Någon här som är mer kunnig än mig kan säkert reda ut detta. Det är möjligt att jag klantade till det på något sätt, det var typ ett par år sedan så jag kommer inte ihåg så noga.
Citera
2011-05-23, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Finns det ens folk som fortfarande använder Linux förutom tjuriga nätverkstekniker.
*host* vakna! android *host*

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Leta upp en äldre laptop att exprimentera på.
Då har du din andra i full drift, så du kan googla på saker du inte förstår!

Arch är väl inte direkt enkelt!?

Beror på hur man definerar enkelt. Det gör de enklare att förstå ett operativsystems uppbyggnad. Men de är inte alltid användarvänligt och lätt att komma igång. Krävs tålamod och pill.

OnT: Prova först en live distribution så du blir varm i kläderna, förslagsvis LinuxMint då de fortfarande kör Gnome 2.32 och inte Gnome kjell eller som ubuntu "unity". Du har helt rätt i att Ubuntu är förinställt & ready2go men ämnar man lära så är Archlinux fenomenalt speciellt pga deras välskrivna wiki. Så datorvana + wiki = lärorikt och intressant.

Behöver du hjälp får du PM'a.
Citera
2011-05-23, 22:22
Medlem
Launces avatar
Kan varmt rekomendera Arch Linux som första distro man prövar. Wikin är otroligt bra och samma med forumet. Den tvingar dig att själv förstå hur alltihop fungerar. Finns ingenting som '"next, next, finish" utan allt går från CLI. Och Arch kan du modifiera till att bli precis vad du själv vill, utan extra bloat.
Citera
2011-05-23, 22:28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Launce
Kan varmt rekomendera Arch Linux som första distro man prövar. Wikin är otroligt bra och samma med forumet. Den tvingar dig att själv förstå hur alltihop fungerar. Finns ingenting som '"next, next, finish" utan allt går från CLI. Och Arch kan du modifiera till att bli precis vad du själv vill, utan extra bloat.
Nu har jag inte kört Arch Linux. Men jag tycker att Ubuntu (som är en av de enklaste distros) är en bra inkörsport. Genom att ladda ner och installera paket m.m. tycker jag att man får bra kläm på hur det fungerar under Linux. Men som sagt, jag har ju inte kört Arch så jag har kanske missat hur allt fungerar.
Citera
2011-05-24, 19:35
Medlem
Launces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Nu har jag inte kört Arch Linux. Men jag tycker att Ubuntu (som är en av de enklaste distros) är en bra inkörsport. Genom att ladda ner och installera paket m.m. tycker jag att man får bra kläm på hur det fungerar under Linux. Men som sagt, jag har ju inte kört Arch så jag har kanske missat hur allt fungerar.

Ubuntu har det problemet att den håller dig i handen hela tiden, vilket leder till att du egentligen inte kommer att lära dig något om hur systemet fungerar. Arch däremot, efter installation kommer att lämna dig vid en command prompt, under installationen måste du själv konfigurera systemet (wikin hjälper dig väldigt bra här). Efter installation är det helt upp till dig själv att installera vad du vill (pacman är för övrigt den bästa pakethanteraren som finns), inte ens X finns finns efter installation, allt går via console. Kan vara lite knepigt att installera första gången, men ha en annan dator till hands och läs wikin så går det nog bra, och försök läsa så mycket som möjligt om hur allt fungerar. Till slut har du ett system som du kan allt om och inget onödigt skit finns, enkom det som du själv har installerat.
Citera
2011-05-26, 17:21
Medlem
Jag la in mint till att börja med men det strulade en del och jag gillade inte riktigt gnome så det vart borttaget ganska snart. Efter allt strul jag hade med HDD osv när jag la in det här så kändes tankarna på att lägga in linux igen mindre lockande..
Men sen bestämde jag mig för att börja programmera så smått o då la ja in kubuntu istället och ångrade direkt att jag fick tankar om att skita i linux.. riktigt skönt OS mycket bättre än windows.

Kör väl detta tills jag kommit igång ordentligt med linux och hur det funkar sen kommer jag nog försöka mig på arch
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in