Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-19, 18:33
  #1
Medlem
yxikaxi00s avatar
Bild: http://imageshack.us/photo/my-images/543/dsc1360h.jpg/

Den här stackars laptopen har 3,5 år på nacken. Jag har både dammsugit och sprayat in luft i fläkten. Den blir fort varm och fläkten jobbar till max. Den lider och behöver en räddning.

Jag är ingen som bygger en egen dator, byter ut delar osv. utan jag lämnar hellre in den. Jag tänkte för rolighetens skull öppna upp datorn för att ta bort allt damm. Frågan är om det är en klok idé? Att skruva ut alla skruvar som ni ser på bilden och öppna den på så sätt. Gör jag rätt i det när jag inte har så mycket kunskap?

Tack och hej från denna 22-åriga tjej!
Citera
2011-05-19, 18:42
  #2
Medlem
Taluss avatar
Hej,

Ledsen men det ska visst vara rätt så jävla jobbigt. Här har du en pedagogisk videoguide
http://www.youtube.com/watch?v=OpCJzdWxEbQ

[edit]
OM du mot förmodan får för dig att göra det, tänk på att du har en massa statisk elektricitet överallt (luftdamm, kläder, etc.) så jobba väldigt försiktigt och i ett rent rum med bra luft och ta inte i metallbitarna osv...
__________________
Senast redigerad av Talus 2011-05-19 kl. 18:45.
Citera
2011-05-19, 18:43
  #3
Medlem
frillees avatar
Jag brukar sätta damsugarmunstycket (det med borsten) mot öppningarna på baksidan där fläkten blåser ut alla luft.
Det funkar kanon för mig och min dator blir piggare direkt.

Se till att stänga av datorn innan du börjar damsuga bara
Citera
2011-05-19, 18:43
  #4
Medlem
Kasporrs avatar
Få upp den skall inte vara något problem. Att dammsuga är ett problem, då du enkelt skadar kretsarna. Jag rekommenderar att du köper ett rengörningskit titt laptops på te.x. Inet, Clas Ohlsson eller någon liknande kedja.
Citera
2011-05-19, 18:46
  #5
Medlem
yxikaxi00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frillee
Jag brukar sätta damsugarmunstycket (det med borsten) mot öppningarna på baksidan där fläkten blåser ut alla luft.
Det funkar kanon för mig och min dator blir piggare direkt.

Se till att stänga av datorn innan du börjar damsuga bara

Jo, som jag skrev så brukar jag dammsuga den eller köra med tryckluft. Avstängd dator då. Har faktiskt kört en gång när den var på. Jag är väl en liten gambler. Fast det är segt att behöva dammsuga så ofta, jag tror att jag måste in i datorn.. öppna den så att den blir som pånyttfödd =)
Citera
2011-05-19, 18:48
  #6
Medlem
yxikaxi00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Hej,

Ledsen men det ska visst vara rätt så jävla jobbigt. Här har du en pedagogisk videoguide
http://www.youtube.com/watch?v=OpCJzdWxEbQ

[edit]
OM du mot förmodan får för dig att göra det, tänk på att du har en massa statisk elektricitet överallt (luftdamm, kläder, etc.) så jobba väldigt försiktigt och i ett rent rum med bra luft och ta inte i metallbitarna osv...

Haha, kul video! Du, det räckte med 1 min för att jag skulle förstå att det inte är någon idé att jag öppnar upp datorn. Det är inget en oerfaren person ska göra helt enkelt. Vilket jobb och dessutom lite farligt!
Citera
2011-05-19, 18:48
  #7
Medlem
frillees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxikaxi00
Jo, som jag skrev så brukar jag dammsuga den eller köra med tryckluft. Avstängd dator då. Har faktiskt kört en gång när den var på. Jag är väl en liten gambler. Fast det är segt att behöva dammsuga så ofta, jag tror att jag måste in i datorn.. öppna den så att den blir som pånyttfödd =)

Haha, funderat på att damsuga rummet som du har datorn i?

Men vad du än gör, gör för fan inte som på filmen som någon länkade, då har du flera veckors jobb framför dig, om du inte har någon datorvana..
Citera
2011-05-19, 18:49
  #8
Medlem
yxikaxi00s avatar
Så vad ska jag göra istället? Lämna in datorn? Tar väl 2 veckor, orkar jag vänta? Njaaaa. Kostar det mycket? Dunno.
Citera
2011-05-19, 18:51
  #9
Medlem
yxikaxi00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frillee
Haha, funderat på att damsuga rummet som du har datorn i?

Men vad du än gör, gör för fan inte som på filmen som någon länkade, då har du flera veckors jobb framför dig, om du inte har någon datorvana..

Jag dammsuger lägenheten 1 gång i veckan, så det är väl inte det som är problemet. Tror jag. Njaae, det verkade för avancerat att öppna upp laptopen... tyvärr! Eller öppna i sig är väl inte så jäkla svårt men däremot allt som ska bort inuti och kretskort som kan förstöras, inget jag har lust med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback