Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Gott folk, en undran. Skor får bli exemplet här men jag ställer frågan om saker i största allmänhet.
tröstade mig med att titta på mina skor och gå runt lite i vissa av dem. konstaterade att mina absoluta favoriter och de som är bekvämast är inte de som är dyrast. av de högklackade skor jag har (ca 50 par) är de som är bekvämast att gå i, klacken och lädret håller bäst på samt ser snyggast ut är de som kostat "lagom". de i prsiklassen 700-1700 är de som är bäst, gemfört med tex ett par för ca 300 där klacken slits ner och måste klackas om ofta och ett annat par för ca 3500 som är så obekväma att jag inte ens tror att de är menade att gå i. måste också påpeka att de mest kvalitativa skorna har jag köpt i öst/baltstater.
vad säger ni om skor, kläder och produkter i övrigt?
Det stämmer nog ganska bra att bra kvalité kostar, men att dyrt betyder bra kvalité stämmer inte alltid.
Sedan finns det ju flera fall där bra kvalité inte kostar mycket, men de är oftast ganska unika. T ex. militära kläder som är bra kvalité och bra testade men som massproduceras i väldigt stor skala vilket gör att priset hamnar därefter.
Sedan har vi många hantverk där hantverkaren bryr sig om varan, oftast handlar det då inte om löpande band produktion, där priset kan vara väldigt lågt men ändå ha väldigt god kvalité.
Själv går jag nästan alltid klädd i militära kläder då jag inte bryr mig om mode och smak (nåja, tillräckligt för att ha enfärgat svart och inte kamouflage) och priserna är som vanliga lågpriskläder men kvalitén är i topp.
Sedan tror jag att som alltid finns det många billiga produkter av väldigt god kvalité för den som vet vad man skall titta efter, kan sitt område och inte är märkesfixerad.