• 1
  • 2
2004-10-12, 00:10
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Gott folk, en undran. Skor får bli exemplet här men jag ställer frågan om saker i största allmänhet.

tröstade mig med att titta på mina skor och gå runt lite i vissa av dem. konstaterade att mina absoluta favoriter och de som är bekvämast är inte de som är dyrast. av de högklackade skor jag har (ca 50 par) är de som är bekvämast att gå i, klacken och lädret håller bäst på samt ser snyggast ut är de som kostat "lagom". de i prsiklassen 700-1700 är de som är bäst, gemfört med tex ett par för ca 300 där klacken slits ner och måste klackas om ofta och ett annat par för ca 3500 som är så obekväma att jag inte ens tror att de är menade att gå i. måste också påpeka att de mest kvalitativa skorna har jag köpt i öst/baltstater.

vad säger ni om skor, kläder och produkter i övrigt?
Citera
2004-10-12, 01:10
Medlem
Jack Daws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Gott folk, en undran. Skor får bli exemplet här men jag ställer frågan om saker i största allmänhet.

tröstade mig med att titta på mina skor och gå runt lite i vissa av dem. konstaterade att mina absoluta favoriter och de som är bekvämast är inte de som är dyrast. av de högklackade skor jag har (ca 50 par) är de som är bekvämast att gå i, klacken och lädret håller bäst på samt ser snyggast ut är de som kostat "lagom". de i prsiklassen 700-1700 är de som är bäst, gemfört med tex ett par för ca 300 där klacken slits ner och måste klackas om ofta och ett annat par för ca 3500 som är så obekväma att jag inte ens tror att de är menade att gå i. måste också påpeka att de mest kvalitativa skorna har jag köpt i öst/baltstater.

Det beror nog på helt vilken produktkategori man pratar om.
Jag antar att det är olika märken på dina bra och dina dåliga skor också?
Man får nog se till kvaliteten ett fabrikat håller i det stora och sen ta hänsyn till vilket syfte olika produktlinjer inom samma fabrikat är tillverkade.
Modekläder eller liknande som bara är tänkta att användas en säsong kanske inte håller lika bra som bas-kläder, även om de båda tillverkas av samma företag.

Jag tror i alla fall att så länge de inte handlar om lyx-produkter (eller vad det nu kallas när man för statistik över handel) så får man relativt sett nog oftast mer om man betalar lite extra.

När det gäller dyra grejer så är det ju en annan slags produkt och då får man jämföra dem med liknande produkter av annat fabrikat inom samma produkt-segment.

Det var väl en fin och knastertorr förklaring?
Citera
2004-10-12, 01:53
Medlem
TomBombadills avatar
Bra pris är lika med bra kvalitet. Men sen måste man inse att det inte är någon skillnad på ett par Vagabond för 800, och ett par armani för 4000. Då är det märket som styr. Men köper du ett par skor på HM för 350 spänn så är det inte ens att jämföra med Vagabondskorna i kvalite. Tror att det är så med det mesta.
Citera
2004-10-12, 01:54
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig

Det stämmer nog ganska bra att bra kvalité kostar, men att dyrt betyder bra kvalité stämmer inte alltid.

Sedan finns det ju flera fall där bra kvalité inte kostar mycket, men de är oftast ganska unika. T ex. militära kläder som är bra kvalité och bra testade men som massproduceras i väldigt stor skala vilket gör att priset hamnar därefter.

Sedan har vi många hantverk där hantverkaren bryr sig om varan, oftast handlar det då inte om löpande band produktion, där priset kan vara väldigt lågt men ändå ha väldigt god kvalité.

Själv går jag nästan alltid klädd i militära kläder då jag inte bryr mig om mode och smak (nåja, tillräckligt för att ha enfärgat svart och inte kamouflage) och priserna är som vanliga lågpriskläder men kvalitén är i topp.

Sedan tror jag att som alltid finns det många billiga produkter av väldigt god kvalité för den som vet vad man skall titta efter, kan sitt område och inte är märkesfixerad.
Citera
2004-10-12, 02:21
Medlem
Carradines avatar
Nu ligger inte mina skor i den där klassen precis, har inga finskor utan endast vanliga slappskor som sneakers och sådant.

Men jag köpte ett par för 500:- förrförra året i augusti efter 2 månader alltså i oktober gick de sönder så mycket att det inte ens gick att gå ute när marken var fuktig utan att de sög upp vatten genom sprickor i sulan, fyfan.

Men sköna var de!

Ett annat par jag köpt kostade 200:- och är både väta och fuktavstötande samt smidig passform mm. och hittils har de hållt bra.

Eh ja, mina 2 cent.
Citera
2004-10-12, 03:12
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Nu ligger inte mina skor i den där klassen precis, har inga finskor utan endast vanliga slappskor som sneakers och sådant.

Men jag köpte ett par för 500:- förrförra året i augusti efter 2 månader alltså i oktober gick de sönder så mycket att det inte ens gick att gå ute när marken var fuktig utan att de sög upp vatten genom sprickor i sulan, fyfan.

Men sköna var de!

Ett annat par jag köpt kostade 200:- och är både väta och fuktavstötande samt smidig passform mm. och hittils har de hållt bra.

Eh ja, mina 2 cent.

Gå tillbaks med dom skorna. Dom ska vid "normalt" användande hålla i minst ett år det har du garanti på. Ska det vara iaf!
Citera
2004-10-12, 08:06
Medlem
Säkre Sammys avatar
Det kostar, ett par justa skor skall man ha för fötterna är viktiga att ta hand om. När det handlar om kvalitén på skor är det två faktorer som avgör. Antalet bitar skon består av och vilket material. Ett bra skin kostar och detså mer delar skon är sydd av destå större anpassningsförmåga har skon efter din fot. SUlan är också viktig men inte en av de dyrare delarna på skon.

Jag lägger ner runt tusenlappen på ett par skor, men senast hade jag tur och fyndade på NK rean och fick ett par justa skor för 800:- (normalpris 1300:-)
Citera
2004-10-12, 08:35
Medlem
Balkongståarns avatar
Jag har så konstiga fötter, högt fotvalv, ganska smala hälar och breda framtill, så jag har skitsvårt att hitta skor. Därför blir det nästan bara Ecco. De är inte billiga, men å andra sidan har jag ett par som är inne på åttonde året. Vad gäller kläder så är jag tveksam, mest med tanke på att många märken sys på samma fabriker. Nu menar jag alltså inte HM-kläder*, utan lite högre kvalitet.

*Eller som Kamrat Sammy påpekar här under, Dressman. Även andra budgetmärken räknas in.
Citera
2004-10-12, 08:43
Medlem
Säkre Sammys avatar
När man kolla på kläder kan vi ta skortor som ett exempel. Där är det nästan uteslutande antalet stygn som avgör priset. De dyrare märkena har oftast samma antal stygn så där är det designen/märket man betalar för. Men jag kan lova er att en Armani skorta är av bättre kvalité än en Dressman!

Övrigt kan sägas att jag tycker mig se att "nöjdheten" i en produkt är proportionel mot priset, till priset blir löjligt högt. Mina favorit byxor kostade 1800:- och var armani byxor, tyvärr så slutade de sina dagar som målarbyxor... men de kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta!
Citera
2004-10-12, 08:49
Medlem
En hel del produkter som företrädesvis kvinnor köper har INTE kopplingen pris/kvalitet. Ett exempel är hudkräm. En billig hudkräm (5:-) är osäljbar men höjer man priset till ca 100:- så säljer den.

Jag gissar att samma sak gäller med märkeskläder och märkesprylar. Vid lanseringen av ett varumärke måste man pricka in rätt prisnivå för att skapa ett bra varumärke. Att det sen är en ren skitprodukt har mycket litet med saken att göra. Min Mulberry-väska höll precis ett år, sen sprack sömmarna....
Citera
2004-10-12, 09:50
Medlem
Snaggletooths avatar
Köpte ett par kängor för 2 år sedan av lågdugetmärket(gissar jag) Riccardo för 199:-(nedsatta från 350:-).
De är monstersköna att gå i. Håller fortfarande formen och släpper inte in en droppe fukt. Bör nämnas att de använts flitigt i skogen under 2 bär-/svampsäsonger vilket brukar kvadda Vagabondkängor, men de kanske är undantaget som bekräftar regeln då.
Citera
2004-10-12, 09:54
Medlem
Garfield.coms avatar
Paraboot, det är riktiga skor. Handgjorda. Annars är ecco skor mkt prisvärda o snygga.

I Sverige säljs Paraboot i Boomerangbutikerna
http://www.paraboot.com/
http://www.boomerang.se/nopopup.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in