Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-19, 15:01
  #1
Avstängd
Gottefars avatar
Håller på med ett fördjupningsarbete där jag ska fördjupa mig i droger. Läste då att snus fördubblar risken för vuxendiabetes. Jag undrar då bara, finns det någon speciell ålder från där man kan få vuxendiabetes (Typ-2 diabetes). Till exempel att man kan få vuxendiabetes från 40 års ålder och uppåt. Finns det någon sådan ålder satt?

Edit: Har en till fråga. Har snus någonting att göra med Typ-1 diabetes (ungdomsdiabetes). T.ex. kan det även fördubbla risken till typ-1 diabetes?

Tackar för svar!
__________________
Senast redigerad av Gottefar 2011-05-19 kl. 15:04.
Citera
2011-05-19, 16:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottefar
Jag undrar då bara, finns det någon speciell ålder från där man kan få vuxendiabetes (Typ-2 diabetes). Till exempel att man kan få vuxendiabetes från 40 års ålder och uppåt. Finns det någon sådan ålder satt?

Edit: Har en till fråga. Har snus någonting att göra med Typ-1 diabetes (ungdomsdiabetes). T.ex. kan det även fördubbla risken till typ-1 diabetes?

Tackar för svar!

Finns småbarn med typ-2, mest tack vare den fantastiska kosten vi har idag.
Har aldrig hört att snus ökar risken, dock lär det vara en liten riskfaktor jämfört med fetma, rökning etc.

Typ-1 är autoimmun och det lär inte ha något med snus att göra.

Tycker man skall undvika att tala om ungdoms- eller åldersdiabetes. Det stämmer inte lika bra längre, då man upptäckt att typ-1 är autoimmun.

Ps. Kollade lite på det hela, vet inte vars du fått det ifrån, men de studierna är ifrågasatta då man inte sett samma samband i andra studier. Så, kort sagt: Det är inte vetenskapligt bevisat.
Ds.
Citera
2011-05-19, 22:01
  #3
Avstängd
Gottefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Finns småbarn med typ-2, mest tack vare den fantastiska kosten vi har idag.
Har aldrig hört att snus ökar risken, dock lär det vara en liten riskfaktor jämfört med fetma, rökning etc.

Typ-1 är autoimmun och det lär inte ha något med snus att göra.

Tycker man skall undvika att tala om ungdoms- eller åldersdiabetes. Det stämmer inte lika bra längre, då man upptäckt att typ-1 är autoimmun.

Ps. Kollade lite på det hela, vet inte vars du fått det ifrån, men de studierna är ifrågasatta då man inte sett samma samband i andra studier. Så, kort sagt: Det är inte vetenskapligt bevisat.
Ds.

Okej, tack så mycket! Jo, jag var lite kritisk mot hemsidan där jag hittade det, såg rätt seriös ut, men allt som stod där var nog inte sanningsenligt. Men tackar så mycket ännu en gång!
Citera
2011-05-20, 09:06
  #4
Medlem
HerrSprawlers avatar
Kan tipsa om denna:
Persson. P.G., Carlsson, S., Svanström, L., Ostenson, C.G., Efendic, S., Grill, V. (2000). Cigarette smoking, oral moist snuff use and glucose intolerance. J Intern Med 2000; 248: 103-110
Citera
2011-05-20, 09:55
  #5
Medlem
Superkufs avatar
Diabetes typ 2 kan man teoretiskt få när som helst - det finns ingen åldersgräns (även om vissa vetenskapliga studier använder begrepp som "diabetes som inföll efter 35 års ålder").

Snus är en oerhört intressant sak, genom att bara svenska män använt snus. (Norrmän och finnar snusar inte i samma utsträckning, och svenska kvinnor har börjat snusa historiskt sett mycket sent.) Man kan alltså titta på all folkhälsostatistik och ta de faktorer där svenskar är över- eller underrepresenterade, för att därefter kolla om det finns stora skillnader mellan kvinnor och män. Om så är fallet kan vi utgå från att snus är inblandat.

Svenska män har inte diabetes i större utsträckning än svenska kvinnor eller andra. Snus är antagligen oskyldigt (eller inte mer skyldigt än vitt bröd). Däremot har svenska män bara hälften av den lungcancer de borde ha, jämfört med svenska kvinnor eller män i jämförbara länder.
Citera
2011-05-20, 21:48
  #6
Medlem
HerrSprawlers avatar
Den faktor som jag tror har haft störst betydelse i den ökade prevalensen av diabetes är svenska kostråd. Man har redan som barn blivit lärd att Tallriksmodellen är vägen att gå men ur diabetessynpunkt är den knappast så särskilt bra. Nästan halva tallriken består av kolhydrater och inte sällan ljust bröd och annat som ger en toksnabb höjning (och en nästan lika snabb sänkning) av blodsockret.

Jag är övertygad om att man inom några år kommer göra ändringar i de kostrekommendationer man ger. Frågan är om det finns någon som kommer vilja ta på sig ansvaret för årtionden av felaktig information, som lett till en väldig ökning av diabetespatienter...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback