2011-05-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsaaKeN
Hur tränar man upp graffiti med papper och penna?

Är det bra att börja spraya på lite plywood trä eller ska man investera i någon plastruta?

Köp lite sprayburkar och testa dig fram, sitt inte inne och skissa hela dagarna, det är den tråkigaste delen av graffiti.
Citera
2011-05-20, 21:49
Medlem
test1fys avatar
En liten nybörjarguide till markers, misstänker att fler kommer att undra vad som är skillnaden mellan olika markers osv.

Flowpens Exempel
Fylls oftast med ink/bläck, du pumpar udden mot en yta för att bläcket ska pumpas ut, sen är det bara att kötta. Pumpa efter var tredje tag så får du fylliga och fina tags. Flowpens har ofta en kalligrafiudd, som den jag länkade. Personligen rekommenderar jag flowpens till er som vill ha en billig och bra penna att börja med.

Flowpen in action

Squeezers Exempel
Fylls oftast med paint/färg (finns squeezers som passar för bläck också). Du klämmer, som namnet antyder, på markern för att pumpa ut färgen. Klämmer du mycket kommer det mycket färg och du kan få feta drips. Uddarna till squeezers kan nötas ut och det är därför bra att ha extra sådana. Squeezers har ofta en rund udd.

Squeezer in action

Sedan finns det såklart fler sorters markers. Mops, streakers, markers med stålkula som udd och så vidare. Men dessa är de vanligaste, framförallt i Sverige.
Citera
2011-05-20, 21:55
Medlem
test1fys avatar
Jag har gjort några stenciler som jag sprayat på en t-shirt, resultatet blev jävligt bra och färgen fäste bra får jag säga. Har sprayat på några hoodies förut men då blev det mest damm. Färgen blev kompakt och visar inga tecken på att börja flagna eller liknande men nu undrar jag hur det håller i tvätten? Finns det något sätt att få sprayade t-shirts att hålla för maskintvätt eller är jag tvungen att använda textilfärg i fortsättningen?
Citera
2011-05-21, 01:53
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Jag har gjort några stenciler som jag sprayat på en t-shirt, resultatet blev jävligt bra och färgen fäste bra får jag säga. Har sprayat på några hoodies förut men då blev det mest damm. Färgen blev kompakt och visar inga tecken på att börja flagna eller liknande men nu undrar jag hur det håller i tvätten? Finns det något sätt att få sprayade t-shirts att hålla för maskintvätt eller är jag tvungen att använda textilfärg i fortsättningen?
Har gjort det, och den håller än efter ett par år men blekts som fan. Inget att ha i längden.
Citera
2011-05-21, 03:24
Medlem
w0nderbars avatar
Köper ni ink eller blandar ni eget? Vilket köper ni/hur blandar ni?
Citera
2011-05-21, 05:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av w0nderbar

Köper sen har jag en god vän som är lite av ett bläck-geni som brukar koka ihop dom mest djävulska drycker du kan tänka dig!
Citera
2011-05-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w0nderbar

Köper ink, blandar olika köpesink med diverse egna småsaker till "mitt ink". Färg får jag gratis och späder bara ut.

Citat:
Ursprungligen postat av kun6Size
Köper sen har jag en god vän som är lite av ett bläck-geni som brukar koka ihop dom mest djävulska drycker du kan tänka dig!

För det där hjälper honom. Skryt skryt.
Citera
2011-05-22, 20:40
Bannlyst
Bara jag som är nybörjare som tycker att highlights och skuggor kan vara svåra att göra bra?

Man märker att man blir bättre och bättre med burken för varje gång man målar men detaljer har jag fortfarande lite svårt för. Finns det några bra tips för hur man ska göra bra skuggor?

Jag brukar dra streck från de kanter så långt ut jag vill ha skuggan.
Citera
2011-05-22, 22:25
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Bara jag som är nybörjare som tycker att highlights och skuggor kan vara svåra att göra bra?

Man märker att man blir bättre och bättre med burken för varje gång man målar men detaljer har jag fortfarande lite svårt för. Finns det några bra tips för hur man ska göra bra skuggor?

Jag brukar dra streck från de kanter så långt ut jag vill ha skuggan.

Jag skulle säga att highlights och skuggor/3D är det absolut lättaste i en piece, det tyckte jag också när jag var toy. Det svåraste är såklart att skissa upp feta letters, det gäller att hela tiden ha koll på helheten annars kommer bokstaverna att bli ojämna och variera i storlek.

1. Det är skillnad på skuggor och 3D, bestäm dig för vilket av dem du vill göra. Skuggor gör man oftast på throwups och 3D gör man oftast på pieces. Jag förstår inte vad ditt problem är dock eftersom du skrev exakt hur man gör, du bestämmer en vinkel och drar ett streck mot den riktningen vid varje kant.

2. Highlights (*) är barnsligt lätt att göra, kolla bara hur de gör i olika graffitifilmer och härma.

Jag tror förövrigt du hade fått svar på båda dina frågor om du hade kollat in valfri rulle. Kolla hur de stora namnen gör -> härma -> vidareutveckla/göra egen stil.
Citera
2011-05-25, 20:34
Medlem
Vad är skillnaden på montana white och black och vilka caps ska man köpa som nybörjare?
Citera
2011-05-25, 23:02
Medlem
FYFXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liimii
Vad är skillnaden på montana white och black och vilka caps ska man köpa som nybörjare?
Montana white är en budget variant, även om skillnaden är bara några kronor,
och det där med capen beror ju alldeles på ditt ändamål, måla, bomba?
Citera
2011-05-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYFX
Montana white är en budget variant, även om skillnaden är bara några kronor,
och det där med capen beror ju alldeles på ditt ändamål, måla, bomba?
Måla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in