Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-19, 11:45
  #1
Medlem
Mummies avatar
Finns här någon som jobbar med att placera ungdomar i HVB-hem?
Har lite frågor angående placeringar av ungdomar.
Nej, det gäller inte mina barn.
Pm:a om ni inte vill gå ut med det offentligt här.
Frågorna jag har är ganska akuta och viktiga.

Edit:
Varför är det så svårt för kommuner att använda nya HVB-hem?
Det finns HVB-hem som fått ganska stark kritik i tidningar exempelvis, får barnen vara kvar där iaf?
Jag tycker det är märkligt det kan finnas tomma HVB-hem när man också vet att många barn och ungdomar hade behövt komma hemifrån pga olika anledningar.
Nya HVB-hem behövs väl, eller är det bara de gamla som behövs?
__________________
Senast redigerad av gutegirl 2011-05-20 kl. 09:19. Anledning: Lägger till de frågeställningar som TS undrade över
Citera
2011-05-19, 11:56
  #2
Medlem
littledevils avatar
Prova med att kolla nav.no
Citera
2011-05-19, 12:14
  #3
Medlem
Mummies avatar
Jag ska inte placera en ungdom eller starta eget HVB men har frågor angående ett underbart och fint HVB.
Önskar få kontakt med någon som placerar ungdomar på hem som dessa.

Kanske ska ge en ledtråd på vad jag vill diskutera.
Jag vet ett HVB där undomar kan få bo i ett fint hus med massor av aktiviteter, otroligt fina vuxna människor kommer de ha runt sig, nära till skola, läxhjälp osv.
Detta HVB har nu stått tomt i flera månader trots evigt ringande, mailande osv till kommuner runt om i landet.
Kommunerna verkar vilja placera ungdomar på de hem de alltid använt sig av innan och det HVB jag känner för ges ingen chans.
Har läst så mycket om dessa hem, hur barn och ungdomar blir illa behandlade osv och nu finns det iaf ett fint HVB som står tomt och ägarna/personalen börjar tvivla om de någonsin får visa att deras hem behövs för ungdomarna.
Ja, de har fina utbildningar och har erfarenheter.

Det är frustrerande att inte kunna hjälpa dom.

Hmm, detta räknas väl inte som reklam eller?
Citera
2011-05-19, 20:11
  #4
Medlem
Nu är jag snäll. Det här är ett diskussionsforum och jag förutsätter att du TS skriver de frågor du har i tråden här (jag kan editera in dem i din trådstart) så att alla som vill kan diskutera frågan. Skulle du sedan börja PM med andra om mer privata frågor, så kör på, men till att börja med måste tråden ha ett diskussionsunderlag annars låser jag.
//Moderator
Citera
2011-05-19, 21:59
  #5
Medlem
Mummies avatar
Ok, jag förstår.
Tack Moderator.

Varför är det så svårt för kommuner att använda nya HVB-hem?
Det finns HVB-hem som fått ganska stark kritik i tidningar exempelvis, får barnen vara kvar där iaf?
Jag tycker det är märkligt det kan finnas tomma HVB-hem när man också vet att många barn och ungdomar hade behövt komma hemifrån pga olika anledningar.
Nya HVB-hem behövs väl, eller är det bara de gamla som behövs?

Ja, det var några frågor jag har, kanske det dyker upp fler.
Citera
2011-05-20, 04:56
  #6
Medlem
bananrakets avatar
nu kan jag inte svara för hur alla kommuner tänker. Ofta har man ett par HVB hem där man har upprättat en bra kontakt och ett gott sammarbete och det är dessa man sen använder sig utav. Ekonomiskt lönar det sig att satsa på behandlingshem där man vet att det funkar och där de håller vad de lovar. Det kan också vara så att man har avtal med vissa HVB hem där kommunen betalar en subventionerad summa gentemot att de garanterar att placera/rebjuder alla som passar målgruppen på dessa. Sen är det ju så att individens egen vilja och önskan ska väga tungt!
Citera
2011-05-23, 12:07
  #7
Medlem
Mummies avatar
Nåja, detta var det sista strået jag drog angående detta fina HVB-hem.
Ville veta hur man gör när man han startat upp ett fint HVB-hem.
Hur får man dit ungdomar?
De har varit i tidningar, annonserat, skickat mail, ringt och skickat annonsblad.
Också har de ringt kommunerna i Sverige men då får de till svar att de inte har tid för att träffas, tycker det är märkligt när man läst hur många ungdomar som hamnat fel i samhället.
Det är absolut inget fel på hemmet, felet verkar vara att det är nytt, eller?

Varför är det så svårt för nya HVB-hem att få barn/ungdomar till sitt hem?

Kan säga att i Juli försvinner ett fint HVB från oss, de har väldigt bra personal och huset är rymligt och ungdomarna skulle få bestämma färg på väggar och välja möbler själva osv.
En massa aktiviteter i källare och en mycket aktiv personal med hjärtat på rätt ställe.
I Juli går de i konkurs, med sorg av att de inte gavs en chans, vilket de var värda.

Vad krävs för att ha ett HVB-hem egentligen?
Man kan inte ha mer erfarenhet än de har på detta HVB, om man nu inte ska vara i pensionsålder.

Det är väl inte reklam om jag inte nämner namnet på hemmet?
__________________
Senast redigerad av Mummie 2011-05-23 kl. 12:09.
Citera
2011-05-24, 15:43
  #8
Medlem
Du vet säkert att det är skillnad på ett HVB-hem och ett familjehem? Kommunerna har besparingskrav och att placera unga i HVB-hem är dyrt för kommunerna och därför undviker man HVB över huvudtaget och satsar på familjehem i stället. Vet inte varför några äldre HVB-hem används och inte det nya som du nämner. Det kan ha att göra med att de tar emot vissa målgrupper. Att öppna HVB-hem idag för att ta emot barn under 15 är ingen lyckad grej eftersom kommunerna i landet redan under 90-talet började undvika HVB-placeringar.
Citera
2011-05-24, 18:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Ok, jag förstår.
Tack Moderator.

Varför är det så svårt för kommuner att använda nya HVB-hem?
Det finns HVB-hem som fått ganska stark kritik i tidningar exempelvis, får barnen vara kvar där iaf?
Jag tycker det är märkligt det kan finnas tomma HVB-hem när man också vet att många barn och ungdomar hade behövt komma hemifrån pga olika anledningar.
Nya HVB-hem behövs väl, eller är det bara de gamla som behövs?

Ja, det var några frågor jag har, kanske det dyker upp fler.

Vi gör i regel väldigt stora undersökningar vad det gäller vilka hem som är lämpade för att bedriva just ett "Hem För vård och Boende"
För det andra kostar det jätte mycket att ha ungdomar i den boende formen och långt ifrån alla som vill starta ett HVB hem är lämpade för just det. Jag är inte expert på just HVB biten. Men är du inte utbildad socialpedagog (Och din partner också för den delen) är du i princip redan avskriven som lämpad för HVB.

Bara för att en ungdom är behov av en placering betyder inte det att HVB hem är det mest optimala då vi idag arbetar med andra metoder

Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Nåja, detta var det sista strået jag drog angående detta fina HVB-hem.
Ville veta hur man gör när man han startat upp ett fint HVB-hem.
Hur får man dit ungdomar?
De har varit i tidningar, annonserat, skickat mail, ringt och skickat annonsblad.
Också har de ringt kommunerna i Sverige men då får de till svar att de inte har tid för att träffas, tycker det är märkligt när man läst hur många ungdomar som hamnat fel i samhället.
Det är absolut inget fel på hemmet, felet verkar vara att det är nytt, eller?

Varför är det så svårt för nya HVB-hem att få barn/ungdomar till sitt hem?

Kan säga att i Juli försvinner ett fint HVB från oss, de har väldigt bra personal och huset är rymligt och ungdomarna skulle få bestämma färg på väggar och välja möbler själva osv.
En massa aktiviteter i källare och en mycket aktiv personal med hjärtat på rätt ställe.
I Juli går de i konkurs, med sorg av att de inte gavs en chans, vilket de var värda.

Vad krävs för att ha ett HVB-hem egentligen?
Man kan inte ha mer erfarenhet än de har på detta HVB, om man nu inte ska vara i pensionsålder.

Det är väl inte reklam om jag inte nämner namnet på hemmet?

Jag råder dig inte till att nämna namnet på det HVB hem du sitter och talat om på Flashback. Reklam eller inte.

Du "får inte dit" folk som om du dricker en restaurang. Det krävs väldigt mycket utredningar. Dessuom som jag redan nämde här ovan är HVB ett utdöende fenomen och existerar nästan inte längre.
Mig veterligen är inte heller hvb en trygg placering som barn ska växa upp i då det fattas beslut var tredje månad för den boendeformen när det istället vad gällande familjehem tas på 3-5-10-15 o.s.v
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback