Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-18, 17:49
  #1
Medlem
Jag har nu kopplat in min pappas gamla förstärkare med högtalare till min dator. jag var nere på Audio video och köpte mig lite kablar för att kunna koppla det till datorn. Jag ville ha en "din" 5-pin till 3.5mm för att koppla in i datorn. Men det fanns inte så jag var tvungen att köpa en "din" till rca och en rca till 3.5mm. Nu får jag bara ljud i ena högtalaren. båda fungerar och kan få ljud från båda med datorn men inte samtidigt utan jag får byta plats på kablar. Spelar jag dock från radion så får jag ljud från båda. Så jag undrar vad som är fel? är det glapp i kablarna eller går det helt enkelt inte?


Jag har dragit lite i kablarna och märker att om jag byter plats på röd och vit på rca så byter det vilken högtalare det spelar ur. jag misstänker att det helt enkelt kanske inte går med dessa kablar? eller är det glapp som är felet, kablarna är ju dock helt nya.

förstärkaren är en Luxor 6004 power om det är till ngn nytta. och högtalarna är ett par jamo power 230r vad jag kan läsa mig till..

Mvh Hochan


Edit
Ibak på förstärkaren så finns det a och b speakers alltså fyra utag uppdelat på två. Man får allts right, left på A och på B. Om jag kopplar en på left a speakers och en på b right speakers kan det vara till ngn nytta? ingen aning om varför det skulle fungera. Min pappa påstår även att jag kan bränna hela förstärkaren om jag kopplar så, kan det verkligen stämma?

Är verkligen totalt okunning inom detta området så jag vågar inte direkt gå lös här. Sedan tycker min pappa om högtalarna mer än mig även fast dem förmodligen inte är värda ngra stora pengar
__________________
Senast redigerad av Hochan 2011-05-18 kl. 18:13.
Citera
2011-05-19, 03:54
  #2
Medlem
xitunos avatar
Din på audio... det var längesedan...

Först det här med A och B utgångarna för högtalarna: Har du två högtalare ska de kopplas på A left och A right. (hade du haft två högtalare till, som kanske placeras i annat rum skulle de kopplas in på B left och B right).

Tillbaka till den 5-poliga din-kontakten:
I den finns det plats för vänster&höger in, samt vänster&höger ut.

På din konverter från DIN-till RCA, har du möjligtvis fyra RCA-kontakter?

Kanske har de färgerna röd, svart, gul och vit ?

Kontrollera först att din 3,5mm kontakt är ordentligt intryckt i datorn. Jag antar att du har en röd och en vit RCA-kontakt på den.

Om nu din din->rca konverter har 4 RCA-kontakter och de är färgkodade med rött, svart, vitt och gult finns det lite olika kopplingar beroende på vilken standard konvertern är kopplad efter.

Du får ursäkta att mitt minne är lite luddigt, det är ändå drygt 20 år sedan jag senast kopplade med din för ljud.

Från din 3.5mm till RCA får du ut right på röd och left på vit eller svart

Antingen ska du koppla in det på:
1. svart (left) & röd (right)
2. vit (left) & röd (right)
3. svart (left) & gul ( right)
4. vit (left) & gul (right)

Anledningen till att jag ger alla fyra kombinationer är av historiska skäl:
Förr var svart vänster och röd höger, numera är det vanligt med vit vänster och röd höger som input till enheten. Därmed blir det antingen gul&svart eller gul&vit som output.

För att ställa till det ytterligare avgör typen av anslutning hur din-kontakten ska vara kopplad...
Om du har tillgång till något mätinstrument kan du kontrollera att du har jord på pin 2 och att vänster kanal kommer på pin 3 och höger på pin 5. Notera hur de räknar pinnarna!

Hade det varit jag som skulle testa det hela hade jag gjort följande:
1. kopplat in högtalarna på A left och A right
2. Kontrollerat att båda fungerade med radion
3. ställt ljudnivån på låg nivå, och tryckt in knappen för externt ljud (det vill säga den "port" där du kopplat in DIN-kontakten):
3a Kopplat in ljudet från datorn på den röda rca-kontakten från din-konvertern. Fick jag ljud i någon högtalare och i så fall vilken?
3b. Kopplat in ljudet från datorn på den vita rca-kontakten från din-konvertern. Fick jag ljud i någon högtalare och i så fall vilken?
3c. Kopplat in ljudet från datorn på den gula rca-kontakten från din-konvertern. Fick jag ljud i någon högtalare och i så fall vilken?
3d. Kopplat in ljudet från datorn på den svarta rca-kontakten från din-konvertern. Fick jag ljud i någon högtalare och i så fall vilken?

Från testerna i punkt 3 borde det blivit ljud i vänster högtalare från antingen den svarta eller vita rca-kontakten och i den högra från röd eller gul.


Om nu din DIN->RCA konverter inte har fyra RCA-kontakter är det troligen den som inte är rätt kopplad för det du försöker göra.

Berätta hur det gick!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback