2011-05-18, 11:47
Medlem
ploxinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaph
När jag sökte jobb som jag inte ville ha (För att få pengar av fk) så använde jag med mening oseriösa mailadresser.
Kanske är samma scenario här?
Om inte annat - Skit i att titta på mailadressen eller evaluera den innan du läst ansökan.

Aldrig tänkt på att t.ex Sven_Svensson@-osv kanske är upptagna?
Jag försökte febrilt göra ett "seriöst" konto hos de två stora mail-domänerna, men då jag heter Svensson i efternamn blev det närpå omöjligt.
Jag har även 1337 som fyra sista siffror.
Så efter att kombinerat hit och dit för att få fram ett ledigt namn blev det något som såg ut ungefär såhär: "masve1337@gmail.com" - Bara mitt namn och sista fyra.

Känns ju ungefär lika seriöst som vilken annan "killerdeath1337@hotmail.com"-adress som helst.

Har man oturen att heta Sven Svensson utan någon mellannamn eller dylikt, så kan man alltid ta typ "sven.svensson.1984@gmail.com" eller något liknande, det finns alltid något variant som inte är lika fruktansvärt fjantig som "sven.svensson1337". I värsta fall får man anstränga sig lite och fixa en egen domän.
Citera
2011-05-18, 11:55
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Och hennes foto tog du och gjorde till din avatar?

Hahahhahaha nej, det är inte hon. Men jag kanske skulle altenera med den andra donnans? Ska tänka på saken.

OnT igen, det här med Facebook är ju också en sådan sak som man bör i inledningsskeendet hålla separat från arbetsgivaren eller i alla fall göra sin sidan icke-publikt, såvidare man inte själv känner att man vill dela allt med alla.

Sedan anser jag att det spelar ingen roll vilket roll man söker, oavsett om man söker en anställning så ska man försöka göra ett gott första intryck.
Citera
2011-05-18, 12:05
Medlem
District9s avatar
För mig är mejl address viktig och jag har själv köpt mig en domain enbart för att kunna ha en finare mejl address att ge ut. Typ som en visitkort.

Typ mitt är

förnamn@efternamn.nu
Citera
2011-05-18, 12:07
Medlem
Douceurs avatar
Oj, trodde verkligen inte sånt förekom längre! Har till och med för mig att man fick lära sig sådant i typ samhällskunskapen i högstadiet och dem flesta av mina kompisar som har kvar sina snurresprett@hotmail har en riktig mail med för eller efternamn ämnad för exempelvis jobbansökan.
Citera
2011-05-18, 12:18
Bannlyst
Jag jobbar på ett stort företag inom IT och media. Min chef har ganska många ansökningar att gå igenom när de annonserar ut en tjänst. För att förenkla utgallringen har han berättat att han numera inte ens kikar på dom som har hotmail, eftersom de personerna aldrig har visat sig passa in på de egenskaper han söker
Citera
2011-05-18, 12:23
Medlem
ElNinoDeLaCalles avatar
Jag sköter rekryteringen till företaget jag arbetar på. Och jag känner igen det du skriver. Har även hänt att folk stavar som om de chattar med sin polare över msn: "jah", "lixom" osvosv

Ett annat klassiskt exempel är när man ser att någon lagt ner timmar på att skriva sin ansökan mycket proffesionellt, men sedan glömmer de bort att uppge sitt telefonnummer/mailadress så man ej kan få tag i dem.
Citera
2011-05-18, 12:27
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollyJean
Jag jobbar på ett stort företag inom IT och media. Min chef har ganska många ansökningar att gå igenom när de annonserar ut en tjänst. För att förenkla utgallringen har han berättat att han numera inte ens kikar på dom som har hotmail, eftersom de personerna aldrig har visat sig passa in på de egenskaper han söker
Tänkte precis på en relaterad sak: Jag skickar mina jobbansökningar från vanliga namn.efternamn@gmail.com. Men, som student, kanske man vinner något i "seriositet" om man istället skickar från skolmailen? Just för att slippa skicka från hotmail/gmail/yahoo. Någon?
Citera
2011-05-18, 12:28
Medlem
DertyHarrys avatar
Haha man får väl gissa (eller hoppas) på att de som söker är i max övre tonåren, för om de är någonstans i 20-årsåldern och inte har skaffat sig en ordentlig mejladress som förnamn.efternamn@hemsida.se eller motsvarande när de söker arbete så är det jävligt illa. Jag har kvar en rätt gammal mejladress men såklart även en med mer seriös framtoning med förnamn och efternamn som jag använder när jag sökt jobb och kontaktat myndigheter och inget i stil med det TS uppgav. Ni överreagerar inte.
Citera
2011-05-18, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
Tänkte precis på en relaterad sak: Jag skickar mina jobbansökningar från vanliga namn.efternamn@gmail.com. Men, som student, kanske man vinner något i "seriositet" om man istället skickar från skolmailen? Just för att slippa skicka från hotmail/gmail/yahoo. Någon?

Jag har gmail och fick jobb genom att skicka via den adressen (har också förnamn.efternamn). Många jobbmail är ju synkade till google, exempelvis Schibsted (Aftonbladet, SVD, Metro, Blocket m.fl). Jag tror inte det är nackdel att använda gmail, om skolmailen har jag däremot ingen aning.
Citera
2011-05-18, 12:47
Medlem
Bokhyllan Billys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaph
Aldrig tänkt på att t.ex Sven_Svensson@-osv kanske är upptagna?
Jag försökte febrilt göra ett "seriöst" konto hos de två stora mail-domänerna, men då jag heter Svensson i efternamn blev det närpå omöjligt.
Jag har även 1337 som fyra sista siffror.
Så efter att kombinerat hit och dit för att få fram ett ledigt namn blev det något som såg ut ungefär såhär: "masve1337@gmail.com" - Bara mitt namn och sista fyra.

Känns ju ungefär lika seriöst som vilken annan "killerdeath1337@hotmail.com"-adress som helst.

Nåja, skippa bara 1337 som slutsiffror så. Heter man t.ex. Martin Svensson och har marsve063, martinsve, svenssonmartin85 eller annat som har uppenbar koppling är det ju skillnad mot gosegumma88, söetizz_jennii87, thamasterof6 och dylika omogna namn.

Men i övrigt håller jag med, sänker intrycket väldigt mycket. Även om man inte orkat byta för att man har alla MSN-kontakter kvar är det ju knappast svårt att skapa ett seriöst mailkonto för jobbkontakter.
Citera
2011-05-18, 12:52
Medlem
LaktosMonstrets avatar
Sånt här är ju skitkul. Kommer ihåg en riktigt rolig adress. Var på möte med ett gäng industriarbetare som skulle varslas och de fick en mailinglista som de skulle fylla i. När den hade passerat andra personen började folk att flina som fan och man undrar vad det var som var så jävla kul.
Det hela blev dock ganska självklart när man ser listan och den lilla tystlåtna gubben helt enkelt hade fyllt i sin mail "fruknullaren60@jhfd.com. Satte kaffet i halsen där och försökte fotgå med mötet i den mån det gick.
Citera
2011-05-18, 13:02
Medlem
Jag betalar 12 dollar om året för en egen domän, det är nästan gratis och lätt värt det. Min mailadress är nu förnamn@efternamn.com och det kan ju vara svårt för de som har ett vanligt efternamn att regga det som domän, men det finns ändå många möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in