Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-18, 00:45
  #1
Medlem
Jag skulle vara jävligt tacksam om du svarar på det här, är i en riktigt knepig sits alltså...:

Jag är 18 och går fortfarande skolan, jag kommer från ett övre medelklass hem där alla tävlar om att vara perfekta familjen. Jag blir kallad svärmorsdröm och mammas kompisar brukar ofta försöka få mig på dejt med deras döttrar, och det har hänt att jag har gått på nån dejt och så.

Detta skrev jag bara för att ni skulle förstå ungefär vilket klimat jag är från, så snälla, skriv inte "troll" eller liknande. Det är bara onödigt. Mår riktigt piss just nu.

Det är så att min pappa dog förra året, och jag fick aldrig gå till psykolog för detta, för att psykologer är till för, citerar min mor: "Misslyckade människor".

Min mor och far är skilda sedan länge, så visst blev hon ledsen, men inte som jag.

Nåväl, jag sökte mig till lättare droger, cannabis. Har testat hasch och marijuana för att få den där kicken alla snackar om, och för att försöka fly verkligheten. Detta lyckades jag dock inte med och jag slutade med det.

Min mor kollade dock igenom mina sms här om dagen, och då hade jag kvar massa gamla sms från the old days när jag faktiskt rökte... Hon blev rasande. Jag förstör ju faktiskt ryktet vår familj har, nämligen ryktet: Perfekt. Jag är numera inte välkommen hemma... Är hos en polare nu... Hur fan ska jag göra? Jag vill ju verkligen inte komma tillbaka till min mor och be om att få bo hemma, vilket jag inte ens vill... Men jag har fan inte råd att flytta hemifrån!

Hur ska jag göra? Finns det bidrag att få? Jag har sökt på google och där står det att föräldrarna är skyldiga att betala för mig medan jag går gymnasiet.. Men jag går sista året.. kan jag behöva bo på gatan nu när jag går ut eller? Hur får jag min mor att förstå att jag inte är den där perfekta svärmorsdrömmen som jag utgett mig för att vara, hur får jag henne att fatta att jag också är människa som har problem och som mår piss? Snälla, jag behöver verkligen hjälp! Vet inte om det här spelar någon roll, men juridiskt kanske det gör: Jag har hjälpt min mor med att aktier och optioner, så dessa har ökat med 200% på 3år. Kan jag få något av det kanske? Alla svar mottages tacksamt
Citera
2011-05-18, 00:51
  #2
Avstängd
Dunketts avatar
Prata med din mor.
Citera
2011-05-18, 00:58
  #3
Medlem
Usernameds avatar
Förstår inte riktigt hur din mamma tänker, förstör inte hon "ryktet" genom att kasta ut sin egen 18-åriga son?

Jag tycker absolut att du ska prata med henne, berätta att du gjorde det för att du var ledsen och inte fick prata med nån. Jag känner inte dig eller din mamma men jag är nästan säker på att du får flytta hem igen då. Det du gjorde var ju inte precis sååå hemskt. Du har ju liksom inte dödat någon.

Bo hemma tills du går ut gymnasiet, jobba kanske vid sidan om och skaffa ett jobb så fort du kan. Tjäna ihop lite pengar och dra sen :P eller så löser sig situationen och allt blir jättebra utan flytt, men en sån där "perfekt" tillvaro måste vara fruktansvärt jobbig att leva i
Citera
2011-05-18, 00:59
  #4
Medlem
cdxz11s avatar
Din morsa låter som en omogen bitch, du klarar dig nog bättre om du flyttar hemmifrån!
Citera
2011-05-18, 01:00
  #5
Medlem
spermaoffrets avatar
Vad jag tycker om din mors agerande vill jag låta vara osagt. Hör av dig till de sociala myndigheterna, alltås inte dom som har hand om ekonomin i första hand utan de socionomer som är där för att hjälpa dig med din livssituation och ditt boende.

Var ärlig och berätta om din situation och det med din pappa. De ska hjälpa dig med samtalskontakt och kan nog hjälpa dig vidare så du får ett eget boende. Om du bor i en större stad är det nog inte så lätt att hitta ett eget boende i första taget dock.

De kan också hjälpa dig mer med det juridiska om du frågar. Det är ingenting att skämmas över. De är där för din skull. Men spring inte dit först och främst för pengarna. Utan berätta om din situation så kommer dom förstå.

Lycka till... Annars så kan du ju bo hos polare och så. Men det sociala vill nog samtidigt att du sköter skola och så i fortsättningen. Det gagnar oss alla.
Citera
2011-05-18, 01:06
  #6
Medlem
BenAsslicks avatar
Din morsa verkar jävligt äcklig och jag tycker du borde skaffa en egen bostad så fort som möjligt så du får leva ditt liv ifred.


Men sålänge du studerar så måste hon enligt lag låta dig bo hemma.

(kom ihåg att om du går till socialen finns det en stor risk att dom stämplar dig som knarkare och kommer försöka få dig att behöva lämna urinprov för att bli av med ditt "förskräckliga beroende" (som du kan behöva pröjsa själv), dom är helt rabiata ibland)
__________________
Senast redigerad av BenAsslick 2011-05-18 kl. 01:08.
Citera
2011-05-18, 01:16
  #7
Medlem
spermaoffrets avatar
Men TS röker väl inte just nu. Iofs så har jag själv blivit för gammal, men ännu inte ett lost case - då jag verkar besitta en del egenskaper folk tycker om. Själv har jag bara fått en massa hjälp. Men jag vet att i den där åldern så kanske dom är mer restriktiva.

Du behöver ju inte nämna att du röker. Och nej, varför skulle TS behöva betala själv. Det är ju inte så att det är Transportsyrelsen som vill se drogfrihet på grund av tidigare straff för att behålla körkortet.
Citera
2011-05-18, 01:37
  #8
Medlem
Tack för alla svar! Jag hade svarat på alla men då slutade internet funka när jag skickade de tså alla svar försvann Men jag försöker att skriva om det:

Citat:
Ursprungligen postat av Dunkett
Prata med din mor.

Saken är den att jag kan inte berätta att jag mådde dåligt för att min far dog, min mor skulle bli jätteledsen. Jag tar hellre på mig smällen och säger att jag är knarkare än att jag mådde dåligt. Jag förstör hellre mitt liv än både mitt och min mammas. Hon sa själv till mig: " Tur att ingen i vår familj har behövt gå till psykolog. Då hade jag känt mig som en väldigt misslyckad mamma."


Citat:
Ursprungligen postat av Usernamed
Förstår inte riktigt hur din mamma tänker, förstör inte hon "ryktet" genom att kasta ut sin egen 18-åriga son?

Jag tycker absolut att du ska prata med henne, berätta att du gjorde det för att du var ledsen och inte fick prata med nån. Jag känner inte dig eller din mamma men jag är nästan säker på att du får flytta hem igen då. Det du gjorde var ju inte precis sååå hemskt. Du har ju liksom inte dödat någon.

Bo hemma tills du går ut gymnasiet, jobba kanske vid sidan om och skaffa ett jobb så fort du kan. Tjäna ihop lite pengar och dra sen :P eller så löser sig situationen och allt blir jättebra utan flytt, men en sån där "perfekt" tillvaro måste vara fruktansvärt jobbig att leva i
Nä slänger hon ut mig kommer hennes hemmafruar kompisar säga: " Helt rätt att du slängde ut honom! Knarkare... Otroligt hur jag kunde låta min dotter gå ut med honom! Men det är väl som de flesta säger, oftast är det var för bra för att vara sant!" ...

Alltså jag kan verkligen inte säga till henne att jag gjorde det för att jag mådde dåligt... Hela hennes världsbild hade rasat. Saken är den att jag har nog mått dåligt hela mitt liv. Försökte ta självmord för första gången när jag var 7, sedan några gånger efter det, men uppenbarligen inte lyckats. Jag har istället fått sår som jag har kunnat skylla på att jag ramlat med cykeln eller att jag försökte skära gurka men "råkade" sätta kniven i magen( ja, jag försökte stoppa in kniven i magen när jag var 7år och ville dö. Patetiskt, jag vet.)

Jag tar hellre smällen än att berätta att jag faktiskt mådde och mår dåligt. Berättar jag att jag mådde dåligt kommer hon må extremt dåligt, säger hellre ingenting, för att spara henne lidande. Hon har sagt till mig tidigare: " Tur att ingen i vår familj har behövt gå till psykolog. Då hade jag känt mig som en väldigt misslyckad mamma."


Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Vad jag tycker om din mors agerande vill jag låta vara osagt. Hör av dig till de sociala myndigheterna, alltås inte dom som har hand om ekonomin i första hand utan de socionomer som är där för att hjälpa dig med din livssituation och ditt boende.

Var ärlig och berätta om din situation och det med din pappa. De ska hjälpa dig med samtalskontakt och kan nog hjälpa dig vidare så du får ett eget boende. Om du bor i en större stad är det nog inte så lätt att hitta ett eget boende i första taget dock.

De kan också hjälpa dig mer med det juridiska om du frågar. Det är ingenting att skämmas över. De är där för din skull. Men spring inte dit först och främst för pengarna. Utan berätta om din situation så kommer dom förstå.

Lycka till... Annars så kan du ju bo hos polare och så. Men det sociala vill nog samtidigt att du sköter skola och så i fortsättningen. Det gagnar oss alla.
Tack för ditt svar tipsen, tror nog att jag gör som du säger faktiskt! Går dit och berättar min situation. Men tror du inte att de kommer säga typ "Vi ser ingen anledning till att du kommer att behöva få egen bostad. Du får reda ut det här med din mor istället! Annars så kontaktar vi henne och pratar med henne."

För det hade varit jättejobbigt verkligen... Kommer min mor få reda på att det är soc som har fixat en lägenhet till mig eller kan jag säga att jag har fixat den själv? Får hon reda på att soc fixat den så kommer hon ju bli ännu mer besviken. Jag vill bara att hon kommer att kunna fortsätta med sitt värdelösa liv efter detta, och jag kan fortsätta mitt. Hon ska veta så lite som möjligt så att hennes världsbild inte "raserar". Vill spara henne så mycket "lidande" som möjligt. Sköta skolan har jag inga problem med och så! så den biten är helt lugn

Jag kan tillägga en sak: Jag har skrivit 2.0 på hp, så jag kommer in på vilken linje jag vill. Kan soc hjälpa mig att hitta lägenhet i en annan stad som jag väljer att studera i?

Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Din morsa verkar jävligt äcklig och jag tycker du borde skaffa en egen bostad så fort som möjligt så du får leva ditt liv ifred.


Men sålänge du studerar så måste hon enligt lag låta dig bo hemma.

(kom ihåg att om du går till socialen finns det en stor risk att dom stämplar dig som knarkare och kommer försöka få dig att behöva lämna urinprov för att bli av med ditt "förskräckliga beroende" (som du kan behöva pröjsa själv), dom är helt rabiata ibland)
Mm.. Håller med om att min mor är dum i huvudet. Jag har testat pissprov för 2 timmarsen och jag är negativ till marijuana och hasch, så det vore nog inte ett problem! Kommer inte testa det igen förän denna "turbolenta" tid är över så!
Citera
2011-05-18, 01:58
  #9
Medlem
ge henne ett negativt drogtest och snacka med henne det bör ge henne lugn och hennes heder är räddad
Citera
2011-05-18, 02:04
  #10
Medlem
BenAsslicks avatar
(sorry för OT men nu sticks det i mina ögon.. Marijuana och hasch är två former av samma drog, du behöver inte skriva dom som två separata, det räcker med Cannabis)
Citera
2011-05-18, 02:12
  #11
Medlem
Felpost.
__________________
Senast redigerad av john-doe. 2011-05-18 kl. 02:15.
Citera
2011-05-18, 02:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
(sorry för OT men nu sticks det i mina ögon.. Marijuana och hasch är två former av samma drog, du behöver inte skriva dom som två separata, det räcker med Cannabis)

Haha ja det vet jag väl, men eftersom att enligt pissprovet kunde man vara positiv för antingen hasch eller marijuana, alltså pissprovet kunde visa att man var negativ av det ena men positiv av det andra, så skrev jag bara det för tydlighetens skull. Ursäkta att jag försökte vara tydlig. Det ska aldrig upprepas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback