Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-15, 17:33
  #1
Medlem
electric_boogies avatar
Hej!

Har fastnat på en uppgift och tänkte om någon kunde hjälpa mig lite?

Uppgiften ser ut såhär:

"En elektron och en alfapartikel befinner sig i ett magnetfält och rör sig i cirklar med samma tangentiella fart. Beräkna kvoten mellan antalet varv per sekund som elektronen gör jämfört med alfapartikeln."

Känner mig rätt lost på denna fråga och diverse internet-letande och bläddrande i min Fysik B-bok verkar inte heller göra mig så mycket klokare..

Tacksam för hjälp.

Mvh, EB
Citera
2011-05-15, 20:06
  #2
Medlem
Osthuss avatar
Ges det ingen mer information?

Kvoten borde väl ges av w_e/w_a = 2*pi*f_e/2*pi*f_a = f_e/f_a.
Hur du ska få frekvensen förstår jag inte, eller så har jag använt fel formel. ;P
__________________
Senast redigerad av Osthus 2011-05-15 kl. 20:56.
Citera
2011-05-15, 21:45
  #3
Avstängd
E.Rommels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electric_boogie
"En elektron och en alfapartikel befinner sig i ett magnetfält och rör sig i cirklar med samma tangentiella fart. Beräkna kvoten mellan antalet varv per sekund som elektronen gör jämfört med alfapartikeln."

En laddad partikel som rör sig i ett magnetfält utsätts för en kraft som motsvarar laddning multiplicerat med hastighet multiplicerat med magnetisk flödestäthet.
F = QvB
Elektronen utsätts för en kraft som motsvarar dess laddning multiplicerat med dess hastighet multiplicerat med den magnetiska flödestätheten.
F[e] = Q[e]v[e]B
Alfapartikeln utsätts för en kraft som motsvarar dess laddning multiplicerat med dess hastighet multiplicerat med den magnetiska flödestätheten.
F[α] = Q[α]v[α]B
Elektronen och alfapartikeln har samma hastighet.
v[e] = v[α]
Elektronen har en negativ elementarladdning och alfapartikeln har två positiva elementarladdningar.
-Q[e] = 2Q[α]
Kraften alfapartikeln utsätts för är alltså dubbelt så stor och riktad åt motsatt håll jämfört med kraften elektronen utsätts för.
F[e] = Q[e]v[e]B
F[α] = -2Q[e]v[e]B
Centripetalkraften kan uttryckas som massan multiplicerat med hastigheten i kvadrat dividerat med radien.
F[c] = mv²/r
Radien blir således massan multiplicerat med hastigheten i kvadrat dividerat med centripetalkraften.
r = mv²/F
Radien för elektronens bana blir således elektronens massa multiplicerat med elektronens hastighet i kvadrat dividerat med kraften som verkar på elektronen.
r[e] = m[e]v[e]²/F[e]
Radien för alfapartikelns bana blir således alfapartikelns massa multiplicerat med alfapartikelns hastighet i kvadrat dividerat med kraften som verkar på alfapartikeln.
r[α] = m[α]v[α]²/F[α]
Alfapartikeln har en massa som är ungefär 7330 ggr större än elektronen:
m[e] = 9,11*10⁻³¹ kg
m[α] = 4*1,67*10⁻²⁷ kg = 6,68*10⁻²⁷ kg
m[α]/m[e] ≈ (9,11*10⁻³¹)/(6,68*10⁻²⁷) ≈ 7,33*10³
Vi kan nu uttrycka radien för alfapartikelns bana såhär.
r[α] = 7,33*10³*m[e]v[e]²/2F[e]
Radien för alfapartikelns bana är alltså ungefär 3670 gånger längre än radien för elektronens bana.
r[α] = r[e]*7,33*10³/2
r[α] = r[e]*3,67*10³
Omkretsen är två gånger pi gången radien:
O = 2πr
O[e] = 2πr[e]
O[α] = 2πr[α]
Längden på alfapartikelns bana är alltså fortfarande ungefär 3670 gånger längre än elektronens bana.
O[α] = 2πr[e]*3,67*10³
Båda partiklarna har samma hastighet. På samma tid som det tar alfapartikeln att färdas ett varv hinner elektronen med 3670 varv i sin 3670 gånger kortare bana.

Kvoten mellan antalet varv per sekund som elektronen gör och antal varv per sekund alfapartikeln gör är alltså ungefär 3670.
__________________
Senast redigerad av E.Rommel 2011-05-15 kl. 21:50.
Citera
2011-05-15, 22:57
  #4
Avstängd
E.Rommels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Kvoten mellan antalet varv per sekund som elektronen gör och antal varv per sekund alfapartikeln gör är alltså ungefär 3670.

Ett elegantare sätt att uttrycka det där är att kvoten mellan antalet varv per sekund som elektronen gör och antal varv per sekund som alfapartikeln gör motsvarar halva kvoten mellan alfapartikelns massa och elektronens massa.
f[e]/f[α] = m[α]/m[e]/2
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback