Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-15, 12:20
Medlem
Husskuluss avatar
Hur gör man för att hålla sin stekpanna i bra skick?
Citera
2011-05-15, 12:29
Medlem
devafandas avatar
inga gafflar eller knivar i pannan (om de e teflon i alla fall)

diska den för hand

de har morsan sagt i alla fall
Citera
2011-05-15, 12:29
Medlem
AlexOnTops avatar
Beror på vad det är för stekpanna? Gjutjärn, teflon, osv? Du får nog vara mer specifik.
Citera
2011-05-15, 12:31
Medlem
dag-ottos avatar
Teflon eller gjutjärn? Hur som helst ska du inte använda dig utav diskmedel i någon av pannorna. Gjutjärnspannan kan du hälla lite matolja i som får stå över natten typ en gång i veckan. Innan du sköljer ur en teflonpanna så ska du låta den svalna på en oanvänd spisplatta så att botten håller sig jämn. Det är några råd jag kommer på
Citera
2011-05-15, 12:38
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
Teflon eller gjutjärn? Hur som helst ska du inte använda dig utav diskmedel i någon av pannorna. Gjutjärnspannan kan du hälla lite matolja i som får stå över natten typ en gång i veckan. Innan du sköljer ur en teflonpanna så ska du låta den svalna på en oanvänd spisplatta så att botten håller sig jämn. Det är några råd jag kommer på

Förklara gärna det där med att inte ha diskmedel i teflonbeklädda pannor.

//Brute
Citera
2011-05-15, 12:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husskulus
Hur gör man för att hålla sin stekpanna i bra skick?
Ibland blir man irriterad. Vad finns det för anledning att starta en ny tråd gällande ett ämne som förekommer lika ofta som allergiutslag?

https://www.flashback.org/sok/stekpanna?f=79

Självklart kan man diska teflonpannor.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 12:46
Medlem
Husskuluss avatar
jag kör med en teflon panna och de är nog så att jag inte alltid låter den svalna innan jag diska den. kanske därför mina stekpannnor förstörs hela tiden
Citera
2011-05-15, 12:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husskulus
jag kör med en teflon panna och de är nog så att jag inte alltid låter den svalna innan jag diska den. kanske därför mina stekpannnor förstörs hela tiden
Det har dock inte med beläggningen att göra, utan med hur stålet/metallen reagerar på plötsliga temperaturskillnader.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 13:08
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Förklara gärna det där med att inte ha diskmedel i teflonbeklädda pannor.

//Brute

För att Diskmedel i längden löser upp teflonbehandlingen.
Citera
2011-05-15, 13:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag kan försäkra dig om att innan diskmedlet hinner lösa upp din beläggning så är din panna helt slut på grund av andra orsaker, som t ex mekaniskt slitage och för hög värme.

Det finns ett stor antal olika typer av beläggningar och i de allra flesta fallen rekommenderar tillverkaren att diska pannan.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 13:40
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Jag diskar teflonbestrukna redskap i diskmaskin sedan flera år. Ingen tendens att påverka teflonet.
Så du får länka din källa för ditt påstående.

//Brute
Citera
2011-05-15, 13:42
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag kan försäkra dig om att innan diskmedlet hinner lösa upp din beläggning så är din panna helt slut på grund av andra orsaker, som t ex mekaniskt slitage och för hög värme.

Det finns ett stor antal olika typer av beläggningar och i de allra flesta fallen rekommenderar tillverkaren att diska pannan.

~Paul~

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag diskar teflonbestrukna redskap i diskmaskin sedan flera år. Ingen tendens att påverka teflonet.
Så du får länka din källa för ditt påstående.

//Brute

Kan hålla med om att jag möjligen har fel. Det är de första/billiga teflonpannorna med tunn botten som är überkänsliga. Vid en närmare googling insåg jag att ni har rätt. Men det är tur att man inte har teflonpanna hemma iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in