• 1
  • 2
2011-05-15, 13:52
Medlem
Aakes avatar
Teflonpannor är inget att ha jag färedrar att steka med rediga gjutjärnspannor istället de slår sig inte och man får bra stekytor på det man steker. Diskar dem gör man genom att koka varmt vatten i dem och veva lite med en diskborste i dem.
Citera
2011-05-15, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Teflonpannor är inget att ha jag färedrar att steka med rediga gjutjärnspannor istället de slår sig inte och man får bra stekytor på det man steker. Diskar dem gör man genom att koka varmt vatten i dem och veva lite med en diskborste i dem.
Jag anser nog att båda har sin plats i köket. Det finns rätter som är klart lättare att laga i en belagd panna, t ex en sidentunn omelett.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 15:28
Medlem
AlexOnTops avatar
Generella tips för teflonpannor:

Diskmaskin brukar gå bra, men endast om resten av materialet klarar det. Dvs, beläggningen i själva pannan klarar det, men kanske inte formen.

Använd ej en hård diskborste, diskmedel går bra.
Ha aldrig på högsta temperatur, om du har upp till 6 lägen ska du ha den på högst 4-5 t.ex.

Låt alltid pannan svalna innan du diskar den.

Använd bara plast-, gummi- och träverktyg i pannan, inget vasst som gafflar, kniver eller andra redskap som stekspadar i stål. Detta skrapar upp beläggningen.

Ställ inte andra pannor eller kastruller i pannan i skåpet eller var du nu har dem.
Citera
2011-05-15, 15:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Generella tips för teflonpannor:

Diskmaskin brukar gå bra, men endast om resten av materialet klarar det. Dvs, beläggningen i själva pannan klarar det, men kanske inte formen.

Använd ej en hård diskborste, diskmedel går bra.
Ha aldrig på högsta temperatur, om du har upp till 6 lägen ska du ha den på högst 4-5 t.ex.

Låt alltid pannan svalna innan du diskar den.

Använd bara plast-, gummi- och träverktyg i pannan, inget vasst som gafflar, kniver eller andra redskap som stekspadar i stål. Detta skrapar upp beläggningen.

Ställ inte andra pannor eller kastruller i pannan i skåpet eller var du nu har dem.
Ja, dessa är de regler jag personligen också följer.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in