2003-08-07, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Livet har ingen mening. Läs Schopenhauer, Buddha och Predikaren i Bibeln.

Du kan aldrig avgöra om livet har någon mening genom att hänvisa till andra...
När jag var fem år förstod jag att jag skulle dö. Ingen hade talat om det för mig. Jag grät mig till sömns. Nästa dag hade jag glömt det, men det har alltid funnits i mitt "undermedvetna" sedan dess. Vid ~25 års ålder stod det helt klart att livet var meningslöst. Jag hade läst Schopenhauer och Buddha i tonåren, men det bröt inte igenom förrän vid denna ålder. Jag kände att Schopenhauer hade rätt, jag blev inte "övertalad". Hänvisade till dessa tre endast för att de kanske kan hjälpa andra att inse detta och ändå förlika sig med att det är så. Vad skulle livet ha för mening? Vi föds för att brytas ner och de flesta av oss far djävligt illa under tiden. Livet är bara en meningslös rundgång, ett jagande efter ett tillstånd som inte finns: ett fullständig tillfredsställt tillstånd i vila. Detta är ouppnåeligt. Jag vet att jag bara lever för att uppleva några illusioner till. Jag avskyr optimister. I bästa fall tycker jag synd om er. :idea:

Därför du är intresserad av psykedeliska droger och sånt?
Jag är väl inte så intresserad av psykedeliska droger; har testat spikklubba och råopium som jag odlat själv. Helst ville jag ha amfetamin, fast det är ju inte för att det är psykedeliskt utan för koncentrationen. :roll:
Citera
2003-08-07, 20:27
Medlem
Asmodeuss avatar
Ok, hade för mig att du pratade mycket om droger
Citera
2003-08-07, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ok, hade för mig att du pratade mycket om droger
Jag är kunnig inom många områden och försöker hjälpa till där jag kan. Inom området droger är jag dock mest teoretiker. :idea:
Citera
2003-08-07, 23:39
Medlem
hbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoA
MEN det verkar som att en del människor låter sådana tankar ta över deras liv och får dem att bli deppiga.

Jag tror snarare att det är så att folk som mår dåligt automatiskt söker sig till de här frågorna, och då är speciellt mottagliga för de cyniska tankegångarna ("livet har ingen mening" etc.), och så uppstår en negativ spiral...

Många som tänker mycket, njuter också väldigt mycket av det. Jag kan tänka på meningen med livet utan att samtidigt ligga i badet och skära av mig handlederna. Att tänka på såna svåra nötter; att lära mig om vetenskap och annat jag är intresserad av, det har blivit som en drog för mig, så jag njuter av det i högsta grad!

Det är förmodligen inte sunt att vänta med att tänka på De Svåra Frågorna tills man är nere. Tyvärr är det nog så det ser ut för väldigt många. Kanske skulle man lägga filosofi (på lämplig nivå, såklart) som ämne i grundskolan. Det skulle nog många må bra av senare i livet.
Citera
2003-08-08, 01:26
Medlem
snuffiss avatar
Ok, med risk för att låta som en total idiot tänker jag härmed förklara hur lilla lilla jag tänker.

Jag föddes. Det är jag helt övertygad om. :roll:
Jag har kanske 5 trevliga 'minnen' innan 9 års ålder, första minnet från ca 5 års ålder. Mitt allra första minne utspelar sig i min säng, funderandes över livets mening. Jag kom då fram till att jag aldrig skulle acceptera att själen, medvetandet ska dö tillsammans med min fysiska kropp. Jag har fortfarande samma åsikt.

Som liten hade jag en hel del traumatiska upplevelser, vilket ledde till en inte så angenäm tonår, så från att ha i stort sett inga 'bra' barndomsminnen alls, och inte veta om jag var mestadels lycklig eller olycklig som barn, mådde jag skit. Mina tankegångar då var om livet verkligen skulle vara så. Skulle jag må dåligt resten av mitt liv, och vad skulle hända sen? Existerar jag för att vara en tragisk liten misslycka? Nu mår jag förhållandevis skitbra, och tänker inte ihjäl mig på detta, som förr.

Jag hävdar å det starkaste och grövsta, att själen eller medvetandet inte går i graven med kroppen.
Men ingen kan ju veta...
Jag har iaf hittat en 'teori' som inte gör mig spritt språngande galen, och den tänker jag stå fast vid, ett tag till iaf. :twisted:

Men varför vi existerar från första början får jag nog grubbla på ett tag till.
Citera
2003-08-08, 19:06
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffis
Ok, med risk för att låta som en total idiot tänker jag härmed förklara hur lilla lilla jag tänker.

Jag föddes. Det är jag helt övertygad om. :roll:
Jag har kanske 5 trevliga 'minnen' innan 9 års ålder, första minnet från ca 5 års ålder. Mitt allra första minne utspelar sig i min säng, funderandes över livets mening. Jag kom då fram till att jag aldrig skulle acceptera att själen, medvetandet ska dö tillsammans med min fysiska kropp. Jag har fortfarande samma åsikt.

Som liten hade jag en hel del traumatiska upplevelser, vilket ledde till en inte så angenäm tonår, så från att ha i stort sett inga 'bra' barndomsminnen alls, och inte veta om jag var mestadels lycklig eller olycklig som barn, mådde jag skit. Mina tankegångar då var om livet verkligen skulle vara så. Skulle jag må dåligt resten av mitt liv, och vad skulle hända sen? Existerar jag för att vara en tragisk liten misslycka? Nu mår jag förhållandevis skitbra, och tänker inte ihjäl mig på detta, som förr.

Jag hävdar å det starkaste och grövsta, att själen eller medvetandet inte går i graven med kroppen.
Men ingen kan ju veta...
Jag har iaf hittat en 'teori' som inte gör mig spritt språngande galen, och den tänker jag stå fast vid, ett tag till iaf. :twisted:

Men varför vi existerar från första början får jag nog grubbla på ett tag till.

Varför tror du att det finns en anledning varför vi existerar?
Hur vet du att vi existerar, hur vet du vad existens är?
Och, om det finns en anledning till att vi "existerar", varför
tror du att människor kommer att kunna förstå den?
Citera
2003-08-08, 19:41
Medlem
hbws avatar
Citat:
Varför tror du att det finns en anledning varför vi existerar?
Hur vet du att vi existerar, hur vet du vad existens är?
Och, om det finns en anledning till att vi "existerar", varför
tror du att människor kommer att kunna förstå den?

Ingen "vet" eller kan någonsin veta om vi existerar. På sätt och vis är det ett eget val man gör, om man väljer att tro att vi existerar eller inte.

Personligen känns det som en idiotisk återvändsgränd att inte acceptera "jag tänker, därför finns jag" - för då kommer man ändå ingenstans och då kan man lika gärna lägga ner hela filosoferandet.
Citera
2003-08-08, 20:43
Medlem
Asmodeuss avatar
Och jag förstår inte varför "jag tänker alltså är jag" skulle vara sant?
Citera
2003-08-08, 21:41
Bannlyst
Citat:
För att den överskattade brakskiten, djurplågaren och prästfjäskaren René Descartes (Cartesius på snobbig latin) har sagt så.
Citera
2003-08-17, 12:35
Bannlyst
Citat:

Du kanske inte tänker?
Citera
2003-08-17, 18:54
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthamers
Citat:

Du kanske inte tänker?

Hur vet man att man existerar om man inte vet vad existens är?
Resonemanget att man "tänker altså är man" är helt dumt,
på vilket sätt bevisar det existens?
Citera
2003-08-17, 20:30
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av balthamers
Citat:

Du kanske inte tänker?

Hur vet man att man existerar om man inte vet vad existens är?
Resonemanget att man "tänker altså är man" är helt dumt,
på vilket sätt bevisar det existens?

Om man tänker borde man rimligtvis existera. Om man inte tänker är det ju mindre troligt att man existerar.

Kan du tänka dig situationen att någon tänker men inte existerar? Det tycker i alla fall jag känns mer konstigt än att i och med att man tänker existerar man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in