• 1
  • 2
2011-05-13, 22:46
Medlem
Jag sitter med en skoluppgift som handlar om film.. Då jag har fruktansvärt dålig koll på film och inte hittar något att använda mig av på nätet ber jag om er hjälp!

Frågan jag ska besvara ser ut såhär "Välj valfri film alternativt regissör som haft betydelse för filmkonstens utveckling. Argumentera för varför du anser detta. Gör sedan en innehållsanalys av filmen."

Jag behöver alltså lite tips på regissörer/filmer som haft betydelse för filmkonstens utveckling. Om någon har något tips vore jag tacksam så kan jag googla lite själv. Om någon har bra koll så kom gärna med era åsikter!

Tack på förhand!
Citera
2011-05-13, 23:26
Medlem
Tidiga
D.W. Griffith, Sergei Eisenstein, Fritz Lang, Cecil B. De Mille.

Lite senare
John Ford, Orson Welles, Alfred Hitchcock, Jean-Luc Godard, Ingmar Bergman, Akira Kurosawa, Sergio Leone.

Ännu senare
Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Steven Spielberg, Stanley Kubrick, David Lynch.

Nutida
Quentin Tarantino, Darren Aronofsky, Christopher Nolan.

Jag tror nog att du kan välja vilken av dessa regissörer som helst, men jag råder dig till att ta någon ur de två första kategorierna för de är nog lättast att studera. Sergei Eisenstein kan du nog säga en hel del om, samma sak gäller Jean-Luc Godard.

För att ge några nyckelord så var Eisenstein ett stort namn inom montagefilm (klippning=editing) och Godard var ett stort namn inom den franska Nya Vågen (experimentellt filmskapande).
Citera
2011-05-13, 23:43
Medlem
vonfnass avatar
Precis som faderallan måste jag nämna Sergei Eisenstein som är fadern till montageklippning som till stor del ligger till grunden för hur vi ser på film än idag.

EDIT: Och nu såg jag precis att faderallan redan nämnde detta i slutet av sitt inlägg
Citera
2011-05-13, 23:46
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Louise
Jag sitter med en skoluppgift som handlar om film.. Då jag har fruktansvärt dålig koll på film och inte hittar något att använda mig av på nätet ber jag om er hjälp!

Frågan jag ska besvara ser ut såhär "Välj valfri film alternativt regissör som haft betydelse för filmkonstens utveckling. Argumentera för varför du anser detta. Gör sedan en innehållsanalys av filmen."

Jag behöver alltså lite tips på regissörer/filmer som haft betydelse för filmkonstens utveckling. Om någon har något tips vore jag tacksam så kan jag googla lite själv. Om någon har bra koll så kom gärna med era åsikter!

Tack på förhand!
Var politiskt inkorrekt, välj Leni Riefenstahl och Viljans triumf.
Citera
2011-05-14, 00:05
Medlem
Osakasuns avatar
Pinsamt att inte George Lucas nämnts med sin Star Wars-revolution.
Citera
2011-05-14, 00:10
Medlem
Vill du göra det riktigt lätt för dig så tar du The Jazz Singer, som fick ljudfilm att slå igenom.
Citera
2011-05-14, 03:48
Medlem
julkalenderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Pinsamt att inte George Lucas nämnts med sin Star Wars-revolution.

Håller helt med. Han var den som skapade det kommersiella Hollywood som existerar idag. Han sa till produktionsbolaget: Jag vill inte ha några pengar för själva filmen, men för alla leksaker och sånt som görs efteråt. Produktionsbolaget bara: Va? hahahahaha. Okej. Jobba gratis då.

Sen blev George Lucas miljonär.
Citera
2011-05-14, 03:50
Medlem
julkalenderns avatar
Annars vill jag slå ett slag för Robert Weines 'Doktor Caligaris kabinett' som intoducerade alternativ scenografi på film.
Citera
2011-05-14, 08:21
Medlem
FruGondols avatar
Snackar vi nutida "mainstream" så är Coen Brothers
givna - annars é inte ja mé!!
Allt de släpper ifrån sej är av högsta karat. Damhatt av!
Citera
2011-05-14, 17:49
Medlem
Filmer/Regissörer som skapat uppföljare & kopior världen över är väll dom som haft mest betydelse antar jag utan att vara någon speciell filmhistoriker. Tex Hajen, Apocalypse Now, Rambo, Frankenstein, Dracula, Starwars, David Lynch filmer (Hade Fightclub existerat annars?), Quentin Tarantino & hans hyllningar till 1970-80 tals (exploitation)filmer har blivit populärt sedan några år tillbaka när han förde dom fram i ljuset igen vilket är kanon. Egentligen har dessa filmer inspirerat honom sedan han började regissera men det var väll först med Jackie Brown & sedan Kill Bill det blev allt mer tydligare.
Citera
2011-05-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Filmer/Regissörer som skapat uppföljare & kopior världen över är väll dom som haft mest betydelse antar jag utan att vara någon speciell filmhistoriker. Tex Hajen, Apocalypse Now, Rambo, Frankenstein, Dracula, Starwars, David Lynch filmer (Hade Fightclub existerat annars?), Quentin Tarantino & hans hyllningar till 1970-80 tals (exploitation)filmer har blivit populärt sedan några år tillbaka när han förde dom fram i ljuset igen vilket är kanon. Egentligen har dessa filmer inspirerat honom sedan han började regissera men det var väll först med Jackie Brown & sedan Kill Bill det blev allt mer tydligare.

Visst har några av de filmer du nämner haft en viss påverkan, men snarare på filmindustrin än på filmkonsten. Jaws var ju blockbusterns fader, men hur mycket har den egentligen förändrat filmkonsten? I det fallet handlar det väl mer om en förändring inom det ekonomiska än det kreativa, vilket är den stora skillnaden mellan film som produkt och film som konst. Visserligen leder en förändring inom filmindustrin till förändringar inom film som helhet, men det känns ändå som ganska separata händelser. David Lynch å andra sidan, som du nämner, skapade en egen, unik och surrealistisk stil. Han använder sig inte av konventionella metoder och bryter mot många filmregler. Detta var en direkt utveckling av filmkonsten.

Filmer som leder till uppföljare och kopior (remakes?) handlar väl egentligen om att återvinna ett säljande koncept, i syfte att tjäna pengar. Originalfilmen är ju i många fall snarare populär än betydelsefull för film som konstart.
Citera
2011-05-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faderallan
David Lynch å andra sidan, som du nämner, skapade en egen, unik och surrealistisk stil. Han använder sig inte av konventionella metoder och bryter mot många filmregler. Detta var en direkt utveckling av filmkonsten.
Err... David Lynch är, precis som Tarantino, en postmodernist som byggt hela sin filmografi på pastischer och vinkar till äldre genrer och stiluttryck. Bara att du kopplar honom till surrealismen, som är från 20-talet, borde räcka för att inse det. Han har inte utvecklat någon konst, utan lekt runt med det som redan existerade. Med det inte sagt att han inte påverkat filmindustrin: pastischer var trendiga på 80- och 90-talen mycket tack vare just Lynch och Tarantino, även om de idag mest syns hos studentikosa filmare som Michel Hazanavicius och Robert Rodriguez.
Senast redigerad av kvarteretgamen 2011-05-14 kl. 19:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in