Citat:
Ursprungligen postat av
wernblom88
Lynch har inte utvecklat någon konst? Dummaste jag hört...
Håller med, den dära gamen är emellanåt duktig på att spotta ur sig upprörande floskler.
Citat:
Ursprungligen postat av
faderallan
Detsamma gäller filmer av Stanley Kubrick, Sergio Leone och Ingmar Bergman för att nämna några. Det som skiljer dessa regissörer från andra är att de följer sin egen väg och därigenom utvecklar filmkonsten på sitt eget sätt.
Man kan ju likaväl kasta in Tarantino här. Visst, att han "stjäl" (skall ni lipa om, era jävla nedladdare) men han förfinar ju konsten. I princip allt han dammar av blir bättre. Finns väl ingen seriös filmälskare som exempelvis föredrar den tidigare, annan stavning,
Inglorious Basterds exempelvis? Precis. Var inte avundsjuk bara för att Mr Quentin är bättre än er! Man kan inte vara bäst på allt...
F.ö. är man bara korkad om man inte inser att det Tarantino gör för filmkonsten är
viktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
storbonden
Ja, all film är väl konst. Men varför hävdar du att Lynch skulle ha uppfunnit någon ny konst när han inte har gjort det, utan mer utvecklat sin egen stil utifrån något som funnits länge?
Jag tror du mer syftar på stil än konst, men inte riktigt vill skilja begreppen åt.
Du vet ju uppenbarligen inte vad konst betyder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fjodorov
Man kan snarare tacka Ed Gein eftersom hans dåd har varit till som inspiration för många bra filmer inom skräck/thriller genren.
Och man kan tacka Hitler för Ipren. Som tur är har jag sällan huvudvärk, så jag slipper vara medskyldig till massmord (eller som vissa här kallar det, den vita rasens utplåning - fast då
tvärtom).
Får jag lägga till en regissör så spottar jag väl ut Roger Corman. Inte för att jag vidare uppskattar hans filmer.
F.ö. är termen filmkonst en svårdefinierad och märklig term/uttryck.