• 3
  • 4
2011-05-17, 09:13
Medlem
Victor Sjöström för lääääänge sen, var bland annat med och populariserade ett naturalistiskt skådespelare till skillnad från det tidigare mer pantomimiska.

Blairwitch Project kvalificerar väl in också.
Citera
2011-05-17, 09:21
Medlem
Regissörer:

Bergman, Kurosawa, Bunuel, Fassbinder, Melies, O.Wells.
Citera
2013-11-07, 13:56
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Lynch har inte utvecklat någon konst? Dummaste jag hört...

Håller med, den dära gamen är emellanåt duktig på att spotta ur sig upprörande floskler.

Citat:
Ursprungligen postat av faderallan
Detsamma gäller filmer av Stanley Kubrick, Sergio Leone och Ingmar Bergman för att nämna några. Det som skiljer dessa regissörer från andra är att de följer sin egen väg och därigenom utvecklar filmkonsten på sitt eget sätt.

Man kan ju likaväl kasta in Tarantino här. Visst, att han "stjäl" (skall ni lipa om, era jävla nedladdare) men han förfinar ju konsten. I princip allt han dammar av blir bättre. Finns väl ingen seriös filmälskare som exempelvis föredrar den tidigare, annan stavning, Inglorious Basterds exempelvis? Precis. Var inte avundsjuk bara för att Mr Quentin är bättre än er! Man kan inte vara bäst på allt...
F.ö. är man bara korkad om man inte inser att det Tarantino gör för filmkonsten är viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av storbonden
Ja, all film är väl konst. Men varför hävdar du att Lynch skulle ha uppfunnit någon ny konst när han inte har gjort det, utan mer utvecklat sin egen stil utifrån något som funnits länge?

Jag tror du mer syftar på stil än konst, men inte riktigt vill skilja begreppen åt.

Du vet ju uppenbarligen inte vad konst betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Man kan snarare tacka Ed Gein eftersom hans dåd har varit till som inspiration för många bra filmer inom skräck/thriller genren.

Och man kan tacka Hitler för Ipren. Som tur är har jag sällan huvudvärk, så jag slipper vara medskyldig till massmord (eller som vissa här kallar det, den vita rasens utplåning - fast då tvärtom).

Får jag lägga till en regissör så spottar jag väl ut Roger Corman. Inte för att jag vidare uppskattar hans filmer.

F.ö. är termen filmkonst en svårdefinierad och märklig term/uttryck.
Citera
2013-11-07, 15:48
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Man kan ju likaväl kasta in Tarantino här. Visst, att han "stjäl" (skall ni lipa om, era jävla nedladdare) men han förfinar ju konsten. I princip allt han dammar av blir bättre. Finns väl ingen seriös filmälskare som exempelvis föredrar den tidigare, annan stavning, Inglorious Basterds exempelvis? Precis. Var inte avundsjuk bara för att Mr Quentin är bättre än er! Man kan inte vara bäst på allt...
F.ö. är man bara korkad om man inte inser att det Tarantino gör för filmkonsten är viktigt.

"Originalet" är tio gånger bättre än Tarantinos skräpfilm. Castellaris film är fartfylld, explosiv och svincool. Tarantinos film är en enda stor soppa där karaktärerna sitter och snackar skitsnack under majoriteten av speltiden, verkligen fruktansvärt segt och överjävligt trist. För helvete, Tarantino, jag vill inte se en krigsfilm där soldater sitter och pratar om ointressant dåtidspopkultur - jag vill se en ultrabrutal krigsfilm där amerikanska soldater omvandlar nazister till brunrött messmör!

Jag är kanske ingen seriös filmälskare dock. Anser bara att en film bör innehålla något slags underhållningsvärde.
Citera
2013-11-07, 16:04
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Jag är kanske ingen seriös filmälskare dock. Anser bara att en film bör innehålla något slags underhållningsvärde.
Nu är det väl ganska subjektivt vad man tycker är underhållande. Och ja, jag tycker Tarantinos Inglourious Basterds är väldigt underhållande.
Citera
2013-11-07, 17:37
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Nu är det väl ganska subjektivt vad man tycker är underhållande. Och ja, jag tycker Tarantinos Inglourious Basterds är väldigt underhållande.

Sant. Jag ser hellre en film där Bo Svensson och Fred Williamson mörsar nassar, än en film där karaktärerna för totalt meningslösa dialoger i över två timmar. Ungefär samma anledning som varför jag hellre ser än äkta exploitationfilm än Deathproof.
Citera
2013-11-07, 20:30
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede

Visst, visst. Jag påstod aldrig att Tarantinos version var mer underhållande, utan bara bättre.

Underhållning är ofta det som jag brukar premiera högst, men ibland vill man ha en stilistiskt vrålsnygg rulle - och då slår få rullar, exempelvis: Inglourious Basterds.

Som sagt, är skillnad på underhållning och kvalité. Jag tycker bl a att Rob Schneiders The Animal är en väldigt rolig film, första 40 minuterna c:a.. Och därtill strålar det ut Ronny och Ragges dängor ur min pc, så visst gillar jag "dålig konst" - då mycket av bra konst saknar själ! Men jag vill bestämt hävda att Tarantino har själ, i överflöd.
Citera
2013-11-07, 20:52
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Men jag vill bestämt hävda att Tarantino har själ, i överflöd.

Ja, för fan. Håller definitivt med dig. Gillar det mesta han har gjort, förutom Kill Bill Vol. 2, Death Proof och Inglourious Basterds. Att påstå att han inte har haft betydelse för filmkonsten är inte rätt på någon punkt.
Citera
2013-11-07, 22:14
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Roger Corman!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto