Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-12, 20:51
  #1
Medlem
Köpte en kettlebell häromveckan. I stridens hetta tänkte jag "jag är ju ganska stark, jag tar 20kg direkt"

Detta har visat sig vara ett ödestigert misstag då jag inte orkar mer än ca 15 tvåhandsswings på raken och ca 6-8 enhandsswings, och klarar inte en enda getup
Nu när jag har spenderat runt tusenlappen på detta fantastiska träningsredskap och drar mig för att köpa en 12 eller 16kilos och spendera ca 1000 spänn till.

Så, kära flashbackvänner. För att undvika skador:

Ska jag fortsätta och köra på 20kg men färre reps och fortsätta tills jag har blivit van vid vikten? Eller måste jag köpa en lättare kettlebell?
Citera
2011-05-12, 20:55
  #2
Avstängd
0kenravens avatar
Kör på stort, vill du bli proffs måste du lira mot proffsen!
Citera
2011-05-12, 20:58
  #3
Medlem
Inga problem med att köra med vad du har, dock borde du köpa en 12 lr 16 för get ups och andra svårare övningar som kräver lättare vikt, kom ihåg kettlebells varar i princip all evighet och kräver inget för att vara i top notch
Citera
2011-11-08, 18:42
  #4
Medlem
Hur har det gått?

Gjorde samma misstag. Borde köpt 16 kg men gjorde precis som TS och köpte 20 kg. Hur som helst körde jag på med de, dock väldigt försiktigt så att jag kunde hålla strikt position eftersom jag var oerhört rädd att skada mig.

Gick ett tag innan man behärskade vikten men nu börjar den bli nästan lite för lätt...
Citera
2011-11-08, 19:18
  #5
Medlem
Sunners avatar
Lite OT, men 1.000:- för en jävla kettlebell? Har du köpt något "lyxmärke" eller kostar alla bells så mycket? Är ju för satingen bara en metallklump med ett handtag...
Ja det är en uppriktig fråga.
Citera
2011-11-08, 21:11
  #6
Medlem
perseveres avatar
Köp en metalhink och fyll med sand? Typ gammal färgburk eller så. Borde inte vara något problem att tillverka en lättare variant själv.
Citera
2011-11-08, 22:32
  #7
Medlem
noonesnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Köpte en kettlebell häromveckan. I stridens hetta tänkte jag "jag är ju ganska stark, jag tar 20kg direkt"

Detta har visat sig vara ett ödestigert misstag då jag inte orkar mer än ca 15 tvåhandsswings på raken och ca 6-8 enhandsswings, och klarar inte en enda getup
Nu när jag har spenderat runt tusenlappen på detta fantastiska träningsredskap och drar mig för att köpa en 12 eller 16kilos och spendera ca 1000 spänn till.

Så, kära flashbackvänner. För att undvika skador:

Ska jag fortsätta och köra på 20kg men färre reps och fortsätta tills jag har blivit van vid vikten? Eller måste jag köpa en lättare kettlebell?
Släng skiten och köp ett gymkort istället är mitt råd.
Citera
2011-11-08, 22:47
  #8
Medlem
houdsson5s avatar
Ser inte problemet då kör du helt enkelt så många som du orkar. Du kommer ju bli starkare så om nån månad kommer den inte vara för tung snarare tvärt om.
Träna på och lägg undanflykterna åt sidan.
Citera
2011-11-09, 09:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av houdsson5
Ser inte problemet då kör du helt enkelt så många som du orkar. Du kommer ju bli starkare så om nån månad kommer den inte vara för tung snarare tvärt om.
Träna på och lägg undanflykterna åt sidan.

Precis det är ju ¨så man får göra... Gäller bara att inse när man ska avsluta så man inte börjar köra med fel teknik - jäkligt lätt att skada sig med kb om tekniken inte sitter.

Och det var någon som tyckte det var dyrt, de brukar kosta någonstans i den prisklassen. Järn verkar vara dyrt! Bara kolla hur dyrt det blir om man ska tex köpa sig en bänk, skivstång och redigt med vikter för hemmabruk.

Att tillverka en egen hemmavariant fungerar säkert utmärkt, men kanske svårt få den lika funktionell om man gör en hinkvariant.
Citera
2011-11-09, 20:22
  #10
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Köp en lättare kettlebell. Värdelöst om du inte pallar mer än det du skrev i TS. Kettlebell är ju grymt kul och börjar du med en lättare kula så kommer ju det kännas mycket roligare när alla övningar sitter.
Jag går på pass där man kör kontinuerligt i 40 minuter, givetvis vilar man ibland mellan olika kluster. Men någon längre vila än 30 sek är det inte tal om. Jag har aldrig pallat mer än 16kg under något pass. Men kör man bara själv är ju 20 inga problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback