Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-12, 17:23
  #1
Medlem
Hade tänkt plugga i höst och behöver Matematik C som behörighet.

Trodde allt va kirrat när jag ansökt till period 3 på komvux, när jag igår upptäcker att betygsdatumen är satta EFTER sista kompletteringsdag till antagningen.

Har nu köpt en (redan pågående) kurs via hermods och har således ca 2½ vecka på mig att plugga. Eftersom det tar 4 arbetsdagar innan jag får min online-distans-lärare etc och jag har ont om tid så har jag införskaffat allt jag behöver för en tjuvstart.

Nu visar det sig att jag behöver färska upp minnet i matte B (eller bara basic-matte??), och det snabbt som fan, och hoppas nu innerligt att det finns någon som kan agera lärare å hjälpa mig förstå (ja, jag vill förstå reglerna, inte bara ha svaren - som i böckerna).


Förutom hur man löser följande grejer så skulle jag bra gärna vilja veta vad grejerna kallas i matematiska termer:

hur är reglerna för att multiplicera och dividera x inom parenteser och upphöjningar etc, exempelvis:


(x+3)(x-1)-(x-5)^2
=
x^2-x+3x-3-(x^2-10x+25)
=
x^2+2x-3x^2+10x-25
=
12x-28


Vad är det som händer mellan raderna i stegen, jag fattar att jag multiplicerar parenteserna, dvs x*x= x^2, men hur kommer det sig att -x+3x händer? och var kom 10x från i den sista parentesen?

jag känner mig otroligt korkad å trögtänkt,men jag har heller inte haft något med matematik å göra på snart 6 år
Citera
2011-05-12, 17:27
  #2
Medlem
ivanrebroffs avatar
(x-y)^2 skrivs ut som
x^2 - 2xy + y^2

Alltså

(x-5)^2 -> (x^2-10x+25)
Citera
2011-05-12, 17:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
(x-y)^2 skrivs ut som
x^2 - 2xy + y^2

Alltså

(x-5)^2 -> (x^2-10x+25)


Jo, jag ser att det gör det, men är det en regel eller går det att räkna, det är det jag vill ha hjälp med, för annars förstår jag inte vad jag håller på med = kan inte lära mig. typ:

(x-y) * (x-y)

först multiplicrar man x:en med varandra och får således x^2, sen lika med y:na = y^2. men hur blir det -2xy? det är det jag inte förstår, och behöver sådana förklaringar. Dom måste ju komma dit på något vis...
Citera
2011-05-12, 17:37
  #4
Medlem
Qss avatar
Om vi börjar med att titta på (x+3)(x-1).
Dessa två uttryck ska multipliceras med varandra. Hur gör vi då detta? Jo vi börjar med att multiplicera x:et i (x+3) med termerna i uttrycket (x-1).

Först tar vi x*x, sedan x*(-1).
Då har vi alltså x^2 - x
Sedan tar vi 3:an och gör på samma sätt
3*x, sedan 3*(-1)
Då har vi x^2 - x + 3x - 3
= x^2 + 2x - 3

Uttrycket (x-5)^2 är detsamma som (x-5)(x-5). Så det uttrycket räknas på exakt samma sätt.
Vi börjar med att multiplicera x:et i första uttrycket med termerna i det andra uttrycket.
x*x + x*(-5) = x^2 -5x
Sedan tar vi och gör samma sak med (-5)termen i första uttrycket
(-5)*x + (-5)*(-5) = -5x + 25
Alltså sammanlagt x^2 -10x + 25

I C-kursen kommer du att få lära dig ett par regler som gör att du slipper räkna detta för hand, bland annat (a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2

Hoppas jag fick det att klarna
__________________
Senast redigerad av Qs 2011-05-12 kl. 17:45.
Citera
2011-05-12, 17:43
  #5
Medlem
Nu försöker jag tänka logisk å gräva i minnet... men :


(x+3)(x-1)-(x-5)^2

först gångrar jag det första Xet med det andra Xet

x*x = x^2
nästa steg blir att multiplicera första X:et med -1
x(-1) = -x

sen är det 3ans tur att multipliceras med det andra Xet

3*x = 3x

sen 3*-1= -3



Tänker jag rätt nu?
Citera
2011-05-12, 17:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qs
Om vi börjar med att titta på (x+3)(x-1).
Dessa två uttryck ska multipliceras med varandra. Hur gör vi då detta? Jo vi börjar med att multiplicera x'et i (x+3) med termerna i uttrycket (x-1).

Först tar vi x*x, sedan x*(-1).
Då har vi alltså x^2 - x
Sedan tar vi 3'an och gör på samma sätt
3*x, sedan 3*(-1)
Då har vi x^2 - x + 3x - 3
= x^2 + 2x - 3

Uttrycket (x-5)^2 är detsamma som (x-5)(x-5). Så det uttrycket räknas på exakt samma sätt.
Vi börjar med att multiplicera x'et i första uttrycket med termerna i det andra uttrycket.
x*x + x*(-5) = x^2 -5x
Sedan tar vi och gör samma sak med (-5)termen i första uttrycket
(-5)*x + (-5)*(-5) = -5x + 25
Alltså sammanlagt x^2 -10x + 25

I C-kursen kommer du att få lära dig ett par regler som gör att du slipper räkna detta för hand, bland annat (a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2

Hoppas jag fick det att klarna


Tack! det va det jag letade efter, hade en mattelärare som vägrade visa mig på det här sättet... därför jag kuggade antar jag.


Sen var det några viktiga regler... två minus som multipliceras blir plus osv... men det lär väl vakna till liv.

Tack som fan för hjälpen!
Citera
2011-05-12, 18:01
  #7
Medlem
Qss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scootie
Tack! det va det jag letade efter, hade en mattelärare som vägrade visa mig på det här sättet... därför jag kuggade antar jag.


Sen var det några viktiga regler... två minus som multipliceras blir plus osv... men det lär väl vakna till liv.

Tack som fan för hjälpen!

Inga problem.

När du känner dig säkrare på ekvationer, funktioner, faktorisering och kanske vill ta en första titt på vad Derivator är för något, rekommenderar jag dig att kika på http://www.youtube.com/user/khanacad...10/ANyVpMS3HL4

Där förklarar en otroligt pedagogisk professor i detalj vad som menas med derivator, derivering etc. Har du kikat igenom de första videorna som behandlar detta så kommer du att ha en gigantiskt försprång i kursen, då derivator är the number one thing to learn i Matematik C.
Citera
2011-05-12, 18:51
  #8
Medlem
Nu har jag suttit och räknat ett tag och tycker mig förstå, men det är ett tal jag itne får häng på och jag vill nästan tro att facit har fel.


detta är talet:

8y(y-1)-2(3y^2+y)+7y


Jag vill få talet till 8y^2-8y-6y^2-2y+7y = 2y^2-3y


men facit säger 2y^2-10y

och exakta uträkningen enligt facit är:
8y*y+8y*(-1)-(2*3y^2+2*y)+7y (so far so good)

= 8y^2-8y-6y^2-2y (här försvann +7y alltså????? fel av facit?)

= 2y^2-10y


nån som kan reda ut detta?
Citera
2011-05-12, 19:23
  #9
Medlem
Qss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scootie
Nu har jag suttit och räknat ett tag och tycker mig förstå, men det är ett tal jag itne får häng på och jag vill nästan tro att facit har fel.


detta är talet:

8y(y-1)-2(3y^2+y)+7y


Jag vill få talet till 8y^2-8y-6y^2-2y+7y = 2y^2-3y


men facit säger 2y^2-10y

och exakta uträkningen enligt facit är:
8y*y+8y*(-1)-(2*3y^2+2*y)+7y (so far so good)

= 8y^2-8y-6y^2-2y (här försvann +7y alltså????? fel av facit?)

= 2y^2-10y


nån som kan reda ut detta?

Ja det ser ut som om facit missat att ta med +7y.
Din uträkning är helt korrekt.

Rätt svar ska vara 2y^2 - 3y, eller omskrivet y(2y-3)


Edit: Är det gissningsvis matematik 4000, eller 3000 böckerna du sitter å räknar i?
__________________
Senast redigerad av Qs 2011-05-12 kl. 19:26.
Citera
2011-05-12, 19:39
  #10
Medlem
Tack för det, jag trodde seriöst jag skulle bli galen - precis när man fattat grejen så stämmer det inte helt plötsligt!

Boken heter Matematik från A till E (kurs C)- verkar vara en jäkligt bra bok, och lösningshäftet till är helt super,med precis sådana uträkningar jag frågade efter här i forumet.
har för mig att vi hade 3000-böckerna i skolan, de va också bra vill jag minnas.

Jag fick för mig att göra den här kursen via Jensen för något år sen (hoppade dock av snabbt pga dålig kurslitteratur och knäppa lärare), och de rekommenderade en jättedyr bok som var helt värdelös. tex så fanns inte PQ-formeln med i boken, fastän läraren efterfrågade den i uppgifterna. Läraren själv verkade inte ha boken eftersom han envist vägrade referera till tal och sidor vi kunde öva på... men det är ju förståeligt att ingen vill arbeta med en sån bok!


Håller på för fullt med ekvationer och funktioner nu! Hoppas ha full pli på det till söndag. Lite drygt att plugga på 200% fart och jobba 100% samtidigt, men jag får bita i det sura äpplet då jag bara har mig själv att skylla för dålig planering!
Citera
2011-05-12, 20:18
  #11
Medlem
Qss avatar
De böckerna är väldigt bra i min mening. Anledningen till att jag frågade är att Matematik 3000 samt 4000 dras med alltför många slarvfel i facit och lite klumpig placering av vissa uppgifter. De böckerna kan verkligen göra en smått galen.

Kämpa på och planera tiden effektivt så tror jag inte det ska vara några problem att fixa kursen innan sista kompletteringsdag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback