Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-12, 09:34
  #1
Medlem
Tjenare!

Jag är rätt kass på datorer, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig ändå. Det är trots allt vi idioter som behöver hjälpen.


Jag har en laptop som slutade fungera igår. När jag skulle starta stängde den av efter 5-10 sekunder.

Fläkten gick igång, "ellampan" lös, alltså den med en liten blixt som jag trodde indikerade att det fanns kräm i batteriet (som inte satt i), samt en blå lampa bredvid den som inte brukar lysa annars, med en symbol som kanske liknar en mick, eller en maskros med lite streck runt. Samma symbol finns på en knapp bredvid on-knappen. Mycket mystiskt. On-lampan lyste överhuvudtaget inte. Inget hände på skärmen, och så stängde den av.


Jag försökte starta flera gånger och tryckte som en dåre på alla F-tangenter under starten, i hopp om att få igång den i felsäkert läge.

Jag testade även att ta ur nätagget och starta med batteriet i; exakt samma resultat.

Jag trodde ett par dagars arbete som jag (idiotiskt nog) inte tagit säkerhetskopia på var borta.

Och så plötsligt nu gick den igång?!

Den verkade gå igenom systemet, och tiden var omställd, men annars funkar den som den ska.

Som jag skrev innan arbetar jag på den, och jag har ingen lust att råka ut för samma grej igen, så frågan är vad jag ska göra i fortsättningen?

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Jag försökte fan starta den säkert 30 ggr...



Lite extra info som jag inte vet om det är relevant:

Jag har haft den som reserv/sidodator under närmare ett år, och kopplade upp den på Internet för två veckor sedan. Den började då förstås ladda ner en massa uppdateringar till brandvägg etc. Sju stycken av dem gick inte att installera. Varje gång jag stängde av den, försökte den installera dessa grejer igen, men det misslyckades även då. Sista gången jag stängde av den gick det lite snabbare än vanligt, varför jag tror den hoppade över det.

Vad ska jag göra åt dessa uppdateringar, som verkar riktigt vilja vara med i min dator, men som misslyckas varje gång? Kan de ha haft ngn relevans?

Bör jag typ installera om operativsystemet så den får en "clean sleat" med dessa?

Katten tuggade lite på elsladden för säkert ett halvår sedan. Jag tyckte inte det såg så illa ut, och tejpade över det. Nu när den började funka igen hade jag flyttat runt sladden lite. Kan det vara boven?

Å andra sidan så funkade den ju inte men batteri och utan sladd heller...

Tja, jag är mycket tacksam för all input.

Alltså: Vad kan ha hänt?

Vad bör jag göra?

Att jag inte vet ett skit om datorer känner jag däremot redan till, så det behöver ni inte upplysa mig om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback