2025-04-15, 15:19
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Finns det något man kan göra för att snabba på upptag/effekt?
Ska man ta tabletterna på tom mage eller ha något i magen? Fet mat?
Metylfenidat tas upp snabbare om man har mat i magen

Därom tvistar de lärde.
Det är så jävla olika bland folk när det kommer till elvanse, vissa tar dosen på morgonen och går och lägger sig igen, andra tar dom på tom mage med en kopp kaffe t ex.
Jag föredrar att ta dom i samband med att jag äter frukost och dricker kaffe, plus att jag rör på mig fysiskt i direkt anknytning till det, då tycker jag att det hela går igång snabbare..
Citera
2025-04-15, 15:32
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Därom tvistar de lärde.
Det är så jävla olika bland folk när det kommer till elvanse, vissa tar dosen på morgonen och går och lägger sig igen, andra tar dom på tom mage med en kopp kaffe t ex.
Jag föredrar att ta dom i samband med att jag äter frukost och dricker kaffe, plus att jag rör på mig fysiskt i direkt anknytning till det, då tycker jag att det hela går igång snabbare..

Tack för tipsen! 💙😊
Nästa gång blir det med några koppar starkt kaffe!
Citera
2025-04-17, 17:39
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Som alltid när en tar tjack!
Läste en vetenskaplig text att amfetaminister klarade sig bättre i covid-pandemin än vanligt folk. Blev inte lika sjuka. Ja i Sverige.
Citera
2025-04-17, 19:37
Medlem
Nu har även jag efter en lång tids väntan fått både recept och jag har hämtat ut en burk 30mg Elvanse.
Dyrt blir det men..

Vi får se vad skillnaden mot Concerta 54mg blir.

Jag har väl inga direkta förväntningar.
Citera
2025-04-18, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orfeous
Nu har även jag efter en lång tids väntan fått både recept och jag har hämtat ut en burk 30mg Elvanse.
Dyrt blir det men..

Blir ändå rätt billigt när man når gränsen för högkostnadsskydd.

Vad vill du uppnå för effekt om jag må fråga?
Citera
2025-04-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkestSurface
Jag går på Metylfenidat, blev nyss diagnotiserad med adhd, tar Sertralin på sida pga SAD, GAD och OCD. Jag känner knappt någon effekt, jag har bara lite mer motivation men kan fortfarande inte sitta koncentrera på något i mer än 10 minuter.

Jag äter 18mg Metylfenidat, började 3 dagar sen, börja ta 36 två dagar sen för att se om jag fick mer effekt, tog 3st (54mg) idag, samma sak... Jag ska nog snacka med min läkare kommer dock it säga att jag tar mer än 18mg, men vill nog helst byta till något jag får effekt av, hur långt tid tog det för er att byta? Jag har jätte mycket på skolan där jag måste ha koncentration på, speciellt nu då jag börjar 3an snart.

skulle föreslå du läser på lite. Metylfenidat är förstahandsvalet preparat, bland annat pga lägre kostnad för medicinering. Elvanse och andra amfetaminbaserade preparat, är enligt riktlinjer andra eller tredjehandsvalet (om) förstahandsvalet ger besvärliga biverkningar eller otillräcklig effekt. Det låter som att dessa kriterier passar in på dig och då bör du tydligt förmedla detta till din läkare så att du kan utprova alternativa preparat om de fungerar bättre. Med detta sagt, är det inte nödvändigtvis så att dexamp har gynnsammare effekt än metylfenidat, utan det är personberoende, dock får jag bilden av att dexamp generellt ger bättre effekt och mindre biverkningar på en större andel av populationen än motsvarande metylfenidat.
Citera
2025-04-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaduBaizat
Jo det hade jag velat testa. Dock så säger läkaren att 70mg Elvanse är maxdos samt att Attentin 20mg är maxdos. Går man över 20mg/dygn Attentin bildar man tolerans enligt denna läkare.

Jag har en bakgrund med mycket missbruk men nykter sen 7 år. Jag har läst att människor med missbruk i bagaget kan behöva högre doser för att uppnå önskad effekt.
Jag har inte valt att lyfta någonting om min bakgrund till läkaren då jag har erfarenheter att det kan slå tillbaka mot mig och att läkaren kan få för sig att jag har andra intentioner med medicinen.

Min läkare sa till mig när jag fick min diagnos ADHD under tiden som jag va på behandlingshem efter 24års självmedicinering med bums, att har man tagit amfetamin i den dos att du har fått ett rus av det mer en 10ggr (tror det va10 kan ha varit lägre) så behöver man automatiskt en högre dos, jag står på 70+30+30 hade 70+2*20+30 men 20mg försvann från marknaden så det blev 30 ist, skulle gissa på att många missbrukare (inte alla) har en bakomliggande diagnos?!
Citera
2025-04-26, 06:53
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orfeous
Dyrt blir det men..

Generellt upplever dom flesta mindre biverkningar på lisdexamfetamin
Citera
2025-04-28, 12:45
Medlem
Har recept på elvanse. Hur sannolikt är det att läkare/sjuksköterska på psykiatrin lackar om de får reda på att jag tagit av överbliven concerta som jag fick på recept för ett par år sedan?

Anledningen till att jag ens gjort det är då psykiatrin jag gått på i flera år lagt ned, och personalen på den nya är fullkomligt inkompetenta. Deras brist på kommunikation gentemot varandra resulterade i att mitt elvanse-recept gick ut 7 dagar för tidigt. Har haft ett par dagar då jag verkligen hade behövt medicinen, och det fick då alltså bli concerta jag hade över.
Citera
2025-04-29, 15:49
Medlem
omegababs avatar
Hur kommer det sig att maxdosen på elvanse är 70mg trots att det endast motsvarar ca 20mg attentin, vars maxdos är 40mg? Blir ju ännu underligare när man tydligen får använda attentin som någon förlängningsdos trots att man redan står på 70mg elvanse, men absolut inte får förskrivas mer elvanse än så. Jag har testat attentin och gillar inte effekten. Behöver något mildare som sträcker sig över eftermiddagen, och då fungerar elvanse bättre.
Citera
2025-04-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Har recept på elvanse. Hur sannolikt är det att läkare/sjuksköterska på psykiatrin lackar om de får reda på att jag tagit av överbliven concerta som jag fick på recept för ett par år sedan?

Anledningen till att jag ens gjort det är då psykiatrin jag gått på i flera år lagt ned, och personalen på den nya är fullkomligt inkompetenta. Deras brist på kommunikation gentemot varandra resulterade i att mitt elvanse-recept gick ut 7 dagar för tidigt. Har haft ett par dagar då jag verkligen hade behövt medicinen, och det fick då alltså bli concerta jag hade över.
Har du fått dom på recept så ser jag inget problem med det. Förklara för dom det du skrev här så kanske du slipper det i fortsättningen.
Citera
2025-04-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omegabab
Hur kommer det sig att maxdosen på elvanse är 70mg trots att det endast motsvarar ca 20mg attentin, vars maxdos är 40mg? Blir ju ännu underligare när man tydligen får använda attentin som någon förlängningsdos trots att man redan står på 70mg elvanse, men absolut inte får förskrivas mer elvanse än så. Jag har testat attentin och gillar inte effekten. Behöver något mildare som sträcker sig över eftermiddagen, och då fungerar elvanse bättre.

Maxdosen är 70mg men (väldigt) många får betydligt mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Har du fått dom på recept så ser jag inget problem med det. Förklara för dom det du skrev här så kanske du slipper det i fortsättningen.

Ser att jag glömde förtydliga det, men det receptet hade alltså gått ut. Har för mig att det tekniskt sett räknas som narkotika om man inte har ett giltigt recept (dvs att det gått ut), och en del läkare är ju paragrafryttare utav rang.
Men var lugnt hur som helst, det kom aldrig på tapeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in