Citat:
Ursprungligen postat av
candles
Jaha är det något nytt att man först måste prova elvanse nu också?
Nej men det förstår jag också. Klart man måste gå igenom ritalin och de där innan man får metamina.
Det är väl också därför man vill ha metamina för att dom andra preparaten var otillräckliga/ inte fungerade. Och jo om man har adhd diagnosen borde man väl få medicin oavsett ålder?
Det är helt nytt, Elvanse godkändes nu i somras. Det går rykten här på FB att läkemedelsverket tänker sluta dela ut licenser för Metamina mot ADHD pga det här, men det är inget jag har fått någon källa på.
Jag håller med om att man borde få medicin oavsett ålder. Det är bara fakta att läkaren inte har någon skyldighet att skriva ut ADHD-medicin till vuxna. För Concerta nämns det i FASS att det kan vara lämpligt att fortsätta medicineringen i vuxen ålder om patienten har haft centralstimulerande som barn, men det är tyvärr inte förpliktigande.
Citat:
Ursprungligen postat av
youngirl
Elvanse är väl depotform typ? Nästan som metamina har jag för mig.. Fast svagare?
Metamina innehåller dextroamfetamin och är snabbverkande. Elvanse innehåller lisdexamfetamin, vilket omvandlas långsamt i kroppen till dextroamfetamin. Tanken är att kunna bevara dextroamfetaminets effektivitet, men att sänka dess missbrukspotential. Man kan nämligen inte få en kick av lisdexamfetamin eftersom det tar flera timmar innan man peakar. Även om man skjuter så tar det ca. en timme innan hela dosen omvandlats till amfetamin. Om Elvanse är svagare än Metamina är alltså en luddig fråga, eftersom det i slutändan rör sig om samma substans. Elvanse är betydligt missbruksovänligare dock.