2013-11-18, 11:52
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Hm så elvanse är en svagare variant av metamina och i typ depotform eller?
Jag antar att man kan få likvärdiga doser (3 gånger högre eller så). Skillnaden är väl mest att det inte blir någon vidare kick och förhoppningsvis jämnare och lugnare.
Citera
2013-11-18, 12:33
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Jaha är det något nytt att man först måste prova elvanse nu också?
Nej men det förstår jag också. Klart man måste gå igenom ritalin och de där innan man får metamina.
Det är väl också därför man vill ha metamina för att dom andra preparaten var otillräckliga/ inte fungerade. Och jo om man har adhd diagnosen borde man väl få medicin oavsett ålder?

Det är helt nytt, Elvanse godkändes nu i somras. Det går rykten här på FB att läkemedelsverket tänker sluta dela ut licenser för Metamina mot ADHD pga det här, men det är inget jag har fått någon källa på.

Jag håller med om att man borde få medicin oavsett ålder. Det är bara fakta att läkaren inte har någon skyldighet att skriva ut ADHD-medicin till vuxna. För Concerta nämns det i FASS att det kan vara lämpligt att fortsätta medicineringen i vuxen ålder om patienten har haft centralstimulerande som barn, men det är tyvärr inte förpliktigande.

Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Elvanse är väl depotform typ? Nästan som metamina har jag för mig.. Fast svagare?

Metamina innehåller dextroamfetamin och är snabbverkande. Elvanse innehåller lisdexamfetamin, vilket omvandlas långsamt i kroppen till dextroamfetamin. Tanken är att kunna bevara dextroamfetaminets effektivitet, men att sänka dess missbrukspotential. Man kan nämligen inte få en kick av lisdexamfetamin eftersom det tar flera timmar innan man peakar. Även om man skjuter så tar det ca. en timme innan hela dosen omvandlats till amfetamin. Om Elvanse är svagare än Metamina är alltså en luddig fråga, eftersom det i slutändan rör sig om samma substans. Elvanse är betydligt missbruksovänligare dock.
Citera
2013-11-18, 12:45
Medlem
Tror ni det här kommer att bli den medicin läkarna generellt skriver ut efter att patienten testat Concerta och Ritalin, eller tror ni de kommer vara mer/mindre restriktiva med den här?
Snackar om när det gäller patienter med diagnostiserad ADHD/ADD.

Iof helt ointressant för de flesta så länge den inte är subventionerad...
Citera
2013-11-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.71828
Det är helt nytt, Elvanse godkändes nu i somras. Det går rykten här på FB att läkemedelsverket tänker sluta dela ut licenser för Metamina mot ADHD pga det här, men det är inget jag har fått någon källa på.

Jag håller med om att man borde få medicin oavsett ålder. Det är bara fakta att läkaren inte har någon skyldighet att skriva ut ADHD-medicin till vuxna. För Concerta nämns det i FASS att det kan vara lämpligt att fortsätta medicineringen i vuxen ålder om patienten har haft centralstimulerande som barn, men det är tyvärr inte förpliktigande.

Metamina innehåller dextroamfetamin och är snabbverkande. Elvanse innehåller lisdexamfetamin, vilket omvandlas långsamt i kroppen till dextroamfetamin. Tanken är att kunna bevara dextroamfetaminets effektivitet, men att sänka dess missbrukspotential. Man kan nämligen inte få en kick av lisdexamfetamin eftersom det tar flera timmar innan man peakar. Även om man skjuter så tar det ca. en timme innan hela dosen omvandlats till amfetamin. Om Elvanse är svagare än Metamina är alltså en luddig fråga, eftersom det i slutändan rör sig om samma substans. Elvanse är betydligt missbruksovänligare dock.
Men det där med att det omvandlas till dextroamfetamin långsamt. Gör inte det att även koncentrationssvårigheterna blir 'långsamt' bättre. Att allt blir segare på något vis jämfört med metamina som ger kicken liksom.
Jaja. Får prova och se helt enkelt!
Citera
2013-11-18, 14:14
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Men det där med att det omvandlas till dextroamfetamin långsamt. Gör inte det att även koncentrationssvårigheterna blir 'långsamt' bättre. Att allt blir segare på något vis jämfört med metamina som ger kicken liksom.
Jaja. Får prova och se helt enkelt!

Mycket möjligt. Själv tänker jag inte prova Elvanse förrän det går på högkostnadsskyddet, så jag kan inte säga något än.
Citera
2013-11-18, 14:30
Medlem
GameOvereems avatar
Någon som har gått över till elvanse pga glömska när det gäller att ta de olika doser när man är på metamina? Har funderat lite på det, men känner att det som stoppar mig nu är att det skulle ta ett tag innan jag satte mig in i den (eller? Hur har er övergång varit för er som tidigare haft metamina?). Har också tänkt på att staten skulle förlora lite på det då det verkar vara så förbannat dyrt. Har bara testat det en gång så vore inte så rättvist att dra någon slutsats utifrån det.

Tack,
Game
Citera
2013-11-19, 10:15
Medlem
rexeuss avatar
Metamina är så mycket bättre, tryckte i mig 3st (30mg) st Elvanse, jag är rätt så resistant mot medeciner och ingenting...bullshit....3 metamina och jag känner det gamla fina tinglet i fötterna..mumma ! Har 16 st metamina om dagen så det e finfint
Senast redigerad av rexeus 2013-11-19 kl. 10:24.
Citera
2013-11-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Någon som har gått över till elvanse pga glömska när det gäller att ta de olika doser när man är på metamina? Har funderat lite på det, men känner att det som stoppar mig nu är att det skulle ta ett tag innan jag satte mig in i den (eller? Hur har er övergång varit för er som tidigare haft metamina?). Har också tänkt på att staten skulle förlora lite på det då det verkar vara så förbannat dyrt. Har bara testat det en gång så vore inte så rättvist att dra någon slutsats utifrån det.

Tack,
Game

Det var en av anledningarna att jag ville prova Elvanse, att slippa hålla koll på doser som jag missade.... Men Elvanse 30 mg hade bara effekt i 3 timmar, 50 mg i 4-5 timmar... Idag hade den nästan ingen effekt alls. Plötsligt saknar man Metamina igen.
Jag testar mig fram men det känns ju inte som att den är så långtidsverkande som jag hoppats.

Det jag kan säga är att effekten är riktigt bra när den fungerar.
Citera
2013-11-20, 20:53
Medlem
GameOvereems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7
Det var en av anledningarna att jag ville prova Elvanse, att slippa hålla koll på doser som jag missade.... Men Elvanse 30 mg hade bara effekt i 3 timmar, 50 mg i 4-5 timmar... Idag hade den nästan ingen effekt alls. Plötsligt saknar man Metamina igen.
Jag testar mig fram men det känns ju inte som att den är så långtidsverkande som jag hoppats.

Det jag kan säga är att effekten är riktigt bra när den fungerar.

Det var inte alls länge, och ja metamina är ju också riktigt bra när den fungerar. Byt tillbaka innan det är försent!
Citera
2013-11-21, 18:01
Medlem
Jag försökte ta upp med min läkare igår att jag var intresserad av yvanse. Men han sa ingenting om det (verkade som att han inte ville prata om det) utan fortsatte snacka om anti depp.

Det ska väl inte vara svårt att få en läkare att vilja skriva ut det här(?) Jag har ju redan ätit ritalin och annat..:S

Vet ni om läkare är emot denna medicin? Jag behöver ju DEN.
Citera
2013-11-21, 22:41
Medlem
Jag hade det utskrivet, mådde sjukt dåligt på det och vart orolig/stressad hela tiden.
Hade 30mg och dom ville gå upp till 50mg. Hade för övrigt privatläkare om det nu har någon betydelse.

Gillade inte det iallafall.
Citera
2013-11-22, 14:41
Medlem
adagios avatar
Citat:
Jag försökte ta upp med min läkare igår att jag var intresserad av yvanse. Men han sa ingenting om det (verkade som att han inte ville prata om det) utan fortsatte snacka om anti depp.

Det ska väl inte vara svårt att få en läkare att vilja skriva ut det här(?) Jag har ju redan ätit ritalin och annat..:S

Vet ni om läkare är emot denna medicin? Jag behöver ju DEN.
Det handlar nog mest att den är ny (i Sverige åtminstone) och att läkaren ifråga vill höra från andra håll att den är bra/fungerande innan hen sätter in medicinen. Tror jag. Vill dock inte rättfärdiga beteendet; det handlar bara om hur jag tror läkaren tänker och inte något som jag tycker är vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in