2013-11-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Jag har tagit 40-50 nu. Tagit två 30 kapslar och hällt i pulvret i vatten men inte hällt i hela den andra kapseln. Känner mig inte trött utan känner mig mycket bättre än på 30. Mycket mer koncenterad och inte heller särskilt irriterad, som jag kunde bli på 30. Känner mig förvisso lite mer spänd, men inte så farligt mycket om jag ska vara ärlig. Det kunde varit värre!

Schysst:-). Jag kör första dagen med 50 mg nu. Inte helt klockrent men jag får testa ett par dagar till. Tog hög dos sömntabletter igår och kanske spelar det in.
Hur kom du på tanken att öppna kapslarna och blanda i vatten? Jag har hört det tidigare men minns inte var, kanske läste jag det på fass förresten. Men det ska fungera alltså? Då kan jag ju använda de 30 mg kapslar jag har kvar, dyra som sagt.

Jag betalade för övrigt 940kr för 30 st 50 mg.
Citera
2013-11-11, 21:17
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7
Schysst:-). Jag kör första dagen med 50 mg nu. Inte helt klockrent men jag får testa ett par dagar till. Tog hög dos sömntabletter igår och kanske spelar det in.
Hur kom du på tanken att öppna kapslarna och blanda i vatten? Jag har hört det tidigare men minns inte var, kanske läste jag det på fass förresten. Men det ska fungera alltså? Då kan jag ju använda de 30 mg kapslar jag har kvar, dyra som sagt.

Jag betalade för övrigt 940kr för 30 st 50 mg.
Jag läste det på fass och fick det berättat för mig av min psykiater. Det fungerar lika bra som kapsel.
Citera
2013-11-13, 13:55
Medlem
rexeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.71828
Elvanse har inte kommit ut på marknaden, bara på FASS. Det har alltså blivit godkänt, men inte lanserat.

min Fru kommer att får Elvanse utskrivat imorgon. den värsta biten är att detta är inte på högkostnadsskydd ännu så kommer hon betala 807 kronor för 30 tabletter. Vet inte om eller när detta kommer att vara på högkostnadsskydd detta är upp till Läkarmedelsverket som jag har hört och vi alla veta hur lång tid de ta att göra någonting
Citera
2013-11-13, 19:05
Medlem
Kan någon som ätit detta uppdatera lite om hur den verkade? Vore supersnällt
Citera
2013-11-13, 19:32
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexeus
min Fru kommer att får Elvanse utskrivat imorgon. den värsta biten är att detta är inte på högkostnadsskydd ännu så kommer hon betala 807 kronor för 30 tabletter. Vet inte om eller när detta kommer att vara på högkostnadsskydd detta är upp till Läkarmedelsverket som jag har hört och vi alla veta hur lång tid de ta att göra någonting

Alla andra ADHD-piller omfattas ju av läkemedelsförmånen så det är inte omöjligt att även Elvanse till slut blir subventionerat. Vi får hoppas att dem skyndar sig med att fatta ett beslut i frågan, som när Strattera subventionerades samma år som det lanserades.

Vilken styrka är det? På FASS finns inget om hur mycket förpackningarna kostar.
Citera
2013-11-15, 13:45
Medlem
adagios avatar
Citat:
Alla andra ADHD-piller omfattas ju av läkemedelsförmånen så det är inte omöjligt att även Elvanse till slut blir subventionerat. Vi får hoppas att dem skyndar sig med att fatta ett beslut i frågan, som när Strattera subventionerades samma år som det lanserades.

Vilken styrka är det? På FASS finns inget om hur mycket förpackningarna kostar.
Förmodar att det är 30 mg, lägsta dos. Den kostar runt 750-800 och är den dosering som förskrivs först.
Citera
2013-11-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7
800kr för 30 st 30 mg

Men det ingå snart i högkostnad tror jag. Om man kan vänta

Och vi som inte kan vänta lixom Fick mitt avslag idag och har INGEN MÖJLIGHET att betala Alvense

Man ska inte räkna med att få ett gips om du bryter benet i dagens jävla skitsverige
Citera
2013-11-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninemile
Och vi som inte kan vänta lixom Fick mitt avslag idag och har INGEN MÖJLIGHET att betala Alvense

Man ska inte räkna med att få ett gips om du bryter benet i dagens jävla skitsverige
Vad fick du avslag på? Metamina? Och varför? Du borde inte acceptera det..
Citera
2013-11-17, 20:27
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Vad fick du avslag på? Metamina? Och varför? Du borde inte acceptera det..

För att få Metamina mot ADHD krävs att samtliga godkända läkemedel inte fungerar. Man kan alltså inte få Metamina utan att först ha provat Elvanse och fått otillräcklig effekt. Reglerna är sådana, och det spelar ingen roll vad man tycker om det. Som vuxen har man dessutom ingen rätt att kräva ADHD-läkemedel, eftersom det i sverige inte finns några godkända ADHD-preparat för vuxna.
Citera
2013-11-18, 10:41
Medlem
Citat:
För att få Metamina mot ADHD krävs att samtliga godkända läkemedel inte fungerar. Man kan alltså inte få Metamina utan att först ha provat Elvanse och fått otillräcklig effekt. Reglerna är sådana, och det spelar ingen roll vad man tycker om det. Som vuxen har man dessutom ingen rätt att kräva ADHD-läkemedel, eftersom det i sverige inte finns några godkända ADHD-preparat för vuxna.
Jaha är det något nytt att man först måste prova elvanse nu också?
Nej men det förstår jag också. Klart man måste gå igenom ritalin och de där innan man får metamina.
Det är väl också därför man vill ha metamina för att dom andra preparaten var otillräckliga/ inte fungerade. Och jo om man har adhd diagnosen borde man väl få medicin oavsett ålder?
Citera
2013-11-18, 11:03
Medlem
Läkemedelsverket kräver att man provat elvanse först. Det är samma substans som i metamina men med en annan utsläppsformulering som ger lägre missbrukspotential. Det har beslutats att det ej krävs licens för elvanse. Inget konstigt i detta, det magstarka är ju att medicinen inte går under högkostnadsskydd för närvarande men ändå är man tvungen att prova den innan läkemedelsverket skulle godkänna en licens för metamina. I nuläget måste man alltså ljuga för läkaren (troligtvis eftersom elvanse lär fungerar bra för de flesta där metamina hade fungerat då det i slutändan är exakt samma sorts amfetamin) om man ska få någonting annat än metylfenidat under högkostnadsskydd.

Som pricken över i:et är det väl den dyraste medicinen (bortsett från specialimporterad adderall och sådant) med enorma nettomarginaler som går rakt ned i tillverkarens ficka.
Senast redigerad av hellsis666 2013-11-18 kl. 11:07.
Citera
2013-11-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Läkemedelsverket kräver att man provat elvanse först. Det är samma substans som i metamina men med en annan utsläppsformulering som ger lägre missbrukspotential. Det har beslutats att det ej krävs licens för elvanse. Inget konstigt i detta, det magstarka är ju att medicinen inte går under högkostnadsskydd för närvarande men ändå är man tvungen att prova den innan läkemedelsverket skulle godkänna en licens för metamina. I nuläget måste man alltså ljuga för läkaren (troligtvis eftersom elvanse lär fungerar bra för de flesta där metamina hade fungerat då det i slutändan är exakt samma sorts amfetamin) om man ska få någonting annat än metylfenidat under högkostnadsskydd.

Som pricken över i:et är det väl den dyraste medicinen (bortsett från specialimporterad adderall och sådant) med enorma nettomarginaler som går rakt ned i tillverkarens ficka.
Elvanse är väl depotform typ? Nästan som metamina har jag för mig.. Fast svagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in