Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-04, 22:09
  #1741
Medlem
cryptographys avatar
Jag undrar om det är säkert för mig att ta Elvanse? Jag blev manisk av Concerta och söker ny centralstimulantia. Jag kan inte ta amfetamin alls för då blir jag även psykotisk av mig
Citera
2016-09-04, 22:38
  #1742
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptography
Jag kan inte ta amfetamin alls för då blir jag även psykotisk av mig
Elvanse är amfetamin, voxra kan vara ett alternativ.
Citera
2016-09-04, 22:50
  #1743
Medlem
cryptographys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Elvanse är amfetamin, voxra kan vara ett alternativ.

Voxra har testats men utan att mildra mina ADHD-symptom
Citera
2016-09-05, 12:20
  #1744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cryptography
Jag undrar om det är säkert för mig att ta Elvanse? Jag blev manisk av Concerta och söker ny centralstimulantia. Jag kan inte ta amfetamin alls för då blir jag även psykotisk av mig

Har ätit Ritalin och Concerta, nu kör jag på Elvanse 70mg och om jag ska jämföra med Concerta så är Elvanse mycket mildare.
Citera
2016-09-05, 12:50
  #1745
Avstängd
DougLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptography
Jag undrar om det är säkert för mig att ta Elvanse? Jag blev manisk av Concerta och söker ny centralstimulantia. Jag kan inte ta amfetamin alls för då blir jag även psykotisk av mig
Du kommer nog bli manisk ett par timmar den första veckan du tar elvanse sen så kommer det bli mildare.
Citera
2016-09-08, 14:06
  #1746
Medlem
Hur blir ni när ni tar uppehåll/slutar med medicinen?
Citera
2016-09-08, 16:05
  #1747
Avstängd
DougLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inknotmink
Hur blir ni när ni tar uppehåll/slutar med medicinen?
Det beror person till person men jag måste ta dygnsdosen som jag får på recept för annars blir jag helt apatiskt (lider även utav dystymi) och klarar inte ens av att hälla upp mjölk och flingor i en tallrik. Varför undrar du?
Citera
2016-09-08, 17:39
  #1748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Det beror person till person men jag måste ta dygnsdosen som jag får på recept för annars blir jag helt apatiskt (lider även utav dystymi) och klarar inte ens av att hälla upp mjölk och flingor i en tallrik. Varför undrar du?


Har inte tagit medicinen idag efter en månads användande. 50mg. Känner inget förutom extrem trötthet och oförmåga att hålla fokusen.
Citera
2016-09-08, 17:43
  #1749
Avstängd
DougLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inknotmink
Har inte tagit medicinen idag efter en månads användande. 50mg. Känner inget förutom extrem trötthet och oförmåga att hålla fokusen.
Du kanske ska be läkare om en annan adhd medicin t.ex. concerta 72-108 mg om dagen. Saken med elvanse är att tolerans byggs upp fort och den är till för folk med missbruksproblem eftersom du behöver vila 4-5 dagar för att uppnå den state of mind du hade när du fick den första gången. Men en månad försänka toleransen helt det är skumt att du inte får effekt. Vad har du för dos per dygn? Jag själv får en dos conerta iof tillsammans med min elvanse per dygn så de håller sig fin fint.
__________________
Senast redigerad av DougLee 2016-09-08 kl. 17:45.
Citera
2016-09-08, 18:59
  #1750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Du kanske ska be läkare om en annan adhd medicin t.ex. concerta 72-108 mg om dagen. Saken med elvanse är att tolerans byggs upp fort och den är till för folk med missbruksproblem eftersom du behöver vila 4-5 dagar för att uppnå den state of mind du hade när du fick den första gången. Men en månad försänka toleransen helt det är skumt att du inte får effekt. Vad har du för dos per dygn? Jag själv får en dos conerta iof tillsammans med min elvanse per dygn så de håller sig fin fint.


Har redan haft concerta. Missbrukat också förr. Tycker att elvanse ger sjukt bra effekt på fokusområdet, presterar bättre i skolan osv även om jag tycker att concerta gjorde mig gladare.. Bara undrade vilka effekter man normalt känner när man tar ett uppehåll, tog inte det frivilligt utan för att jag väntar på recceptförnyelse, men tänkte att det är väl bra för toleransen också med uppehåll
Citera
2016-09-08, 23:05
  #1751
Medlem
Fick psykos av skiten 3 gånger och det får jag inte av Concerta/Ritalin eller amfetamin. Vet att det klassas som en prodrug till dexamfetamin men är skeptisk till att det är allt det är. Trots allt är den ny och ganska outforskad. Var försiktig med Elvanse/Vyvanse. Det är en potent och, för mig, förrädisk medicin som nu har gett mig en stabil grundmedicinering på Seroquel och Zyprexa (neuroleptika). Tack Elvanse. Men annars fungerade den bra mot ADD/ADHD problematik.
Citera
2016-09-09, 15:30
  #1752
Medlem
Har fått kämpa länge för att få utskrivet min önskade dos, dvs 210 mg på morgonen.

Det har ej varit någon toleransutveckling, utan jag FUNKAR bättre som människa med denna dos.

Min ADHD gör mig så förbannat trött och jag blir så ofokuserad av precis alla intryck, att jag inte klarar av att göra/utföra ett skit.
Elvanse gör att jag blir superfokuserad, känner mig vaken, kan multitaska (det är nästan ett måste nu för allt jag gör), fransar ej ut i kanterna, osv. Mina positiva egenskaper kommer till nytta och användning. Jag blir funktionsduglig!

Vet inte hur det är för en person som inte har ADD eller ADHD att ta Elvanse.
Gick i genom tråden lite och folk pratar om rus.

Helt ärligt har jag inte känt något rus.
Vet inte hur det skulle kännas heller i så fall.

Det enda negativa med Elvanse jag upplevt, är att man blir varm och därmed också tycker att det är jobbigt när det är varmt ute.
Men det kan jag leva med.

En negativ sak till dock, är att de har "lång startsträcka".

Annars rekommenderar jag den till alla med ADHD och ADD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback