Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 14:17
  #2941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Hur stor dos och hur länge har du ätit den?

Jag har haft samma problem. Var ganska deprimerad och hade ångest när jag började. Tror delvis att de är en del av min diagnos men inte bara börjat jag inse nu. När jag började med Elvanse släppte all ångest och depression. Det blev liksom helt klart i skallen och jag kunde se och börja reda ut det hela kändes det som. Fick också mera lust att ta för mig saker osv. Jag kom ut ur skallen istället för att sitta fast i den.

Nu efter 10 månader får jag definitivt inte den effekten längre och jag har börjat bli mera deppig och få ångest igen. Medicinen dämpar det fortfarande men ger inte alls samma klarhet och vaken känsla i huvudet. Känner mig mera seg och trött istället för att komma vidare.

Vet inte riktigt om det betyder att toleransen har gått upp eller om det är såhär det är meningen att medicinen ska vara. Men det suger iallafall att den gav så mycket falska förhoppningar de första 6-7 månaderna.

Har gått på elvanse kanske 3 veckor nu och är bara på 40mg än då det tar så jävla länge mellan alla uppföljningar. Kommer säkert få tillbaka min depression och ångestproblematik, men eftersom jag är beredd på det så tror jag inte att det kommer slå så himla hårt, det är ju ofta när man får falska förhoppningar som det rör om extra mycket.

Tänker också att om jag lyckas få struktur på vardagen blir nog det andra lite lättare men återstår att se med en såpass ny medicinering.

Dock kan det vara som du säger att toleransen byggts upp, har för mig att man brukar byta eller pausa medicinering med cs efter att ha gått på det typ 1 år för att sen gå tillbaka till den som funkar bäst men kan ha uppfattat fel från läkaren också.
Citera
2018-12-11, 16:03
  #2942
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freakshowen
Har gått på elvanse kanske 3 veckor nu och är bara på 40mg än då det tar så jävla länge mellan alla uppföljningar. Kommer säkert få tillbaka min depression och ångestproblematik, men eftersom jag är beredd på det så tror jag inte att det kommer slå så himla hårt, det är ju ofta när man får falska förhoppningar som det rör om extra mycket.

Tänker också att om jag lyckas få struktur på vardagen blir nog det andra lite lättare men återstår att se med en såpass ny medicinering.

Dock kan det vara som du säger att toleransen byggts upp, har för mig att man brukar byta eller pausa medicinering med cs efter att ha gått på det typ 1 år för att sen gå tillbaka till den som funkar bäst men kan ha uppfattat fel från läkaren också.

Okej. Ett tips är iallafall att pausa den 2 dagar varje vecka eller när du känner att du inte behöver den. Jag borde ha gjort det men hade ingen koll på det då. Kanske hade jag sluppit komma hit där jag är nu.
Det hade varit lättare att hålla upp någon dag om jag hade vetat att den hjälpte de andra dagarna.

Sen kanske det inte blir såhär för alla men det är iallafall en grej att vara uppmärksam på.
Citera
2018-12-11, 16:13
  #2943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Okej. Ett tips är iallafall att pausa den 2 dagar varje vecka eller när du känner att du inte behöver den. Jag borde ha gjort det men hade ingen koll på det då. Kanske hade jag sluppit komma hit där jag är nu.
Det hade varit lättare att hålla upp någon dag om jag hade vetat att den hjälpte de andra dagarna.

Sen kanske det inte blir såhär för alla men det är iallafall en grej att vara uppmärksam på.
Tack för tipset. Ska absolut göra så när jag kommit upp i rätt dos. Känns lite onödigt att ta medicinen de dagarna jag inte behöver ha de effekterna den ger. På samma sätt som jag inte tar mina vid behovs mediciner då jag inte behöver de.
Citera
2018-12-11, 16:34
  #2944
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freakshowen
Tack för tipset. Ska absolut göra så när jag kommit upp i rätt dos. Känns lite onödigt att ta medicinen de dagarna jag inte behöver ha de effekterna den ger. På samma sätt som jag inte tar mina vid behovs mediciner då jag inte behöver de.

Nä jag håller helt klart med dig. För mig var det bara så att jag kände mig så trög och lätttirriterad de dagar jag inte tog den. När det helt plötsligt fanns ett hjälpmedel som fungerade bra var det svårt att avstå. Min läkare hade heller inte nämnt någonting om detta utan hävdade att det är så små doser så tolerans inte skulle uppstå.

Det hade varit ett enkelt val nu att vara lite irriterad, trög osv vissa dagar istället för att ha ångest och tankar om att vara tillbaka på noll igen.
__________________
Senast redigerad av Grisgeten8 2018-12-11 kl. 16:39.
Citera
2018-12-11, 18:12
  #2945
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Enligt min läkare och bipacksedeln rekommenderas det inte om du är deprimerad.
Kanske finns undantag då?


Well, om du vet om att du är deprimerad har du fått beskedet av vården, i samband med det har du förmodligen fått antidepp utskrivet - jag har aldrig hört talas om någon som får diagnosen depression och sen bara skickas hem - och därmed är problemet utrett. Att den som går och överväger arr ta till repet inte ska trycka i sig ens små doser amfetamin är ganska rimligt.

Det är inga som helst problem med att få elvanse utskrivet samtidigt som SSRI dock, bara så att folk som läser tråden inte missförstår.
Citera
2018-12-11, 18:23
  #2946
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Jag har haft samma problem. Var ganska deprimerad och hade ångest när jag började.


Men medicinen är inte till för att behandla varken depression eller ångest.
Jag fick diagnoserna medelsvår depression, social fobi och adhd. Och alla tre behandlas på olikas sätt och med olika läkemedel, samtidigt, eftersom det är tre olika problem i medicinsk mening, attt min psykolog sen förklarade hur det hänger samman är... well, psykologens bord. Har du nämnt det här för din läkare öht?..
Citera
2018-12-11, 18:43
  #2947
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Men medicinen är inte till för att behandla varken depression eller ångest.
Jag fick diagnoserna medelsvår depression, social fobi och adhd. Och alla tre behandlas på olikas sätt och med olika läkemedel, samtidigt, eftersom det är tre olika problem i medicinsk mening, attt min psykolog sen förklarade hur det hänger samman är... well, psykologens bord. Har du nämnt det här för din läkare öht?..

Det var just pga av att jag sökte för depression för typ tionde gången som jag hamnade på adhd utredning.
Men jag får väl ta upp det igen.

Sen skulle jag väl vilja påstå att ha sirap i huvudet och aldrig kunna fokusera gör en ganska deppig med?
Just den biten hjälpte medicinen utmärkt med de första 6-7 månaderna fast med lite för kort duration.

Grejen är den att jag snarare börjar känna mig mera deprimerad och få ångest av medicinen (tror jag) Fast det har jag inte börjar notera förrän ganska nyligen.

Ska försöka mig på ett 7 dagars stopp från imorgon och se hur 30mg fungerar sen igen.
__________________
Senast redigerad av Grisgeten8 2018-12-11 kl. 18:56.
Citera
2018-12-17, 18:44
  #2948
Medlem
BlackManXs avatar
Elvanse I Thailand?

Jag har add och ska till thailand i 2 månader. Om jag har ett recept och bevis på diagnos från Sverige kan jag få det utskrivet av Thailändsk läkare då? Vågar inte ta med medicin för 2 månader i tullen då det bryter mot reglerna att ha med så mycket även fast jag har intyg.

Någon som vet vad som gäller?
Citera
2018-12-17, 18:50
  #2949
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackManX
Elvanse I Thailand?

Jag har add och ska till thailand i 2 månader. Om jag har ett recept och bevis på diagnos från Sverige kan jag få det utskrivet av Thailändsk läkare då? Vågar inte ta med medicin för 2 månader i tullen då det bryter mot reglerna att ha med så mycket även fast jag har intyg.

Någon som vet vad som gäller?
Din läkare skriver ett intyg till dig. Problemet löst.
Citera
2018-12-20, 02:01
  #2950
Medlem
snwks avatar
Hej. Jag mår ibland ganska dåligt när jag tänker på hur länge jag har medicinerat med Elvanse och Attentin. Jag har även fått Ritalin utskrivet tidigare. Jag har använt centralstimulerande i 5+ år.

Det är en äckel-känsla som uppstår, oro och ångest över mitt bruk. Ångesten hugger till om jag råkar stöta på minsta lilla inlägg eller text om biverkningar etc.

Mina läkare har alltid hävdat att det inte är någonting att oroa sig över men jag har bristande förtroende för läkare samtidigt som jag litar på deras åsikt. Har någon annan haft liknande problem? Varje gång detta uppstår så önskar jag att jag hade slutat använda det sedan länge och jag har vissa gånger tagit uppehåll på eget initiativ.
Citera
2018-12-20, 16:51
  #2951
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Hej. Jag mår ibland ganska dåligt när jag tänker på hur länge jag har medicinerat med Elvanse och Attentin. Jag har även fått Ritalin utskrivet tidigare. Jag har använt centralstimulerande i 5+ år.

Det är en äckel-känsla som uppstår, oro och ångest över mitt bruk. Ångesten hugger till om jag råkar stöta på minsta lilla inlägg eller text om biverkningar etc.

Mina läkare har alltid hävdat att det inte är någonting att oroa sig över men jag har bristande förtroende för läkare samtidigt som jag litar på deras åsikt. Har någon annan haft liknande problem? Varje gång detta uppstår så önskar jag att jag hade slutat använda det sedan länge och jag har vissa gånger tagit uppehåll på eget initiativ.
Vad exakt är det du är orolig över och vilka liknande problem eftersöker du?
Citera
2018-12-20, 21:27
  #2952
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Hej. Jag mår ibland ganska dåligt när jag tänker på hur länge jag har medicinerat med Elvanse och Attentin. Jag har även fått Ritalin utskrivet tidigare. Jag har använt centralstimulerande i 5+ år.

Det är en äckel-känsla som uppstår, oro och ångest över mitt bruk. Ångesten hugger till om jag råkar stöta på minsta lilla inlägg eller text om biverkningar etc.

Mina läkare har alltid hävdat att det inte är någonting att oroa sig över men jag har bristande förtroende för läkare samtidigt som jag litar på deras åsikt. Har någon annan haft liknande problem? Varje gång detta uppstår så önskar jag att jag hade slutat använda det sedan länge och jag har vissa gånger tagit uppehåll på eget initiativ.
Du är en laglig lightversion av en tjackpundare, vad finns det att ha ångest över?
Kan vara medicinera i sig som spökar med dig. Vet att man kan bli ganska orolig och även må dåligt av elvanse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback