2016-02-08, 09:48
Medlem
Redlinezs avatar
Min polare måste hämta dessa en gång i veckan så hen klarar sig i en vecka tills hen får hämta nya. Varför gör dom så mot hen? Sedan lär personen lämna dogtest innan hen får medicinen i en påse. Skall hen byta läkare så kanske det blir bättre att hen får hem burkarna istället förr att springa dit och hämta varje vecka. Någon som har tips på hur min polare ska gå vidre. Sedan säger dom att benso ej går att böanda med elvanse.. Man börjar ju tröttna på dagens vård. Inte undra på att det går åt helvete för alla som har det såhär.
Citera
2016-02-08, 13:11
Medlem
skunkys avatar
Jag själv har utan tvekan upplevt att man blir "fjuttad" på över 200mg! Det känns inte direkt som att om man tar säg 300mg så pinkar man bara ut 100mg eller hur menar du? Käkar man typ 3x70 så borde man ju bli rätt fjuttad oavsett... Sedan så är det ju en helt annan femma om man har hög tjack tolerans sedan tidigare! Elvansen "kickar" dock aldrig direkt. och håller därav med dig om att tjack är att föredra om man letar kick![/quote]

ungefär en del pinkar du ut och högre doser ökar istället bara på längden på effekten
Citera
2016-02-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Min polare måste hämta dessa en gång i veckan så hen klarar sig i en vecka tills hen får hämta nya. Varför gör dom så mot hen? Sedan lär personen lämna dogtest innan hen får medicinen i en påse. Skall hen byta läkare så kanske det blir bättre att hen får hem burkarna istället förr att springa dit och hämta varje vecka. Någon som har tips på hur min polare ska gå vidre. Sedan säger dom att benso ej går att böanda med elvanse.. Man börjar ju tröttna på dagens vård. Inte undra på att det går åt helvete för alla som har det såhär.
Verkligen skillnad på läkare märker jag. Vissa är ju hur slappa som helst. Har en kompis vars läkare skrev ut lite hursomhelst, och låter henom testa fram dos lite som hen vill. Tanken är väl att kontrollera att det inte läcker ut för mycket på marknaden.

Tyvärr har de varit lite för duktiga då det gjort det svårt för såna som mig att utnyttja denna läcka... :P
Citera
2016-02-09, 11:36
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyden
Verkligen skillnad på läkare märker jag. Vissa är ju hur slappa som helst. Har en kompis vars läkare skrev ut lite hursomhelst, och låter henom testa fram dos lite som hen vill. Tanken är väl att kontrollera att det inte läcker ut för mycket på marknaden.

Tyvärr har de varit lite för duktiga då det gjort det svårt för såna som mig att utnyttja denna läcka... :P

Jo läkarna är knepiga idioter ibland.
Har också vänner som får höja samt sänka själva, och några som har det sådär som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Tycker att psykvården är kass i det här landet. Likaså vanliga sjukvården. Dom gör ju det så svårt som möjligt att få ut medicner verkar det som i vissa fall.

Tragiskt land det här..
Citera
2016-02-09, 21:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Tragiskt land det här..
Inte nödvändigtvis, en del patienter mår bäst när läkaren sätter upp klara riktlinjer sen finns det givetvis patienter som kan testa sig fram utan att det går åt helvete.
Citera
2016-02-10, 16:18
Medlem
Cyones avatar
Går det att extrahera verksam substans ur "lisdex" molekylen?

Hittar lite trådar från andra forum men inget verkar seriöst.
Citera
2016-02-10, 19:24
Medlem
Hej allihopa!

Jag har tidigare fått Metamina 5x5mg utskrivet för ADD och medicinerade med det ett år. Jag fick inga biverkningar (när jag höll mig inom maxdosen, annars mådde jag riktigt risigt) förutom lite spänningshuvudvärk och muntorrhet men det gick över ganska snabbt. Jag fasade sedan ut Metaminan då jag märkte att mina mönster höll i sig samt att jag egentligen inte är sugen på att proppa i mig amfetamin. Men sedan vart jag sängliggandes i över ett år pga ryggskada och fick depression. Under den tiden orkade jag inte ta itu med att gå tillbaka till psyk och bråka med doktorer samt att jag fick vänta 3mån pga att bodde i en ny stad.

Hursomhelst så har jag nu tagit mig i kragen men bor tyvärr i Gävleborgs län där man inte förskriver Metamina så jag har nyligen börjat med Elvanse 30mg. Dom förskriver Attentin dock men inte till mig pga att jag ibland har rökt cannabis. Har dock uppvisat att jag kan vara ren och har inte rökt på ett halvår.

Problemet för mig med Elvanse är effekten som för mig ser ut som följer:

0: Elvanse 30mg
1,5-2: Känner av medicinen
2-4: Full effekt (fokus, lugn osv)
4-6: Influensa symptom, onormal trötthet, oförmåga att koncentrera mig, lätt ångest, obefintlig motivation, spänningshuvudvärk, spänningsvärk i “bihålor" (panna, ögonhålor), värk i nacke & axlar, diarré, allmän svaghet i kroppen
6-14: Tomhet (Utöver symptomen ovan)
14+: Glad att det är över

Nu har jag inte ätit Elvanse 30mg mer än en vecka så jag antar att jag kan vänja mig med biverkningarna men det som oroar mig starkt är hur den så kallade depot effekten fungerar. För mig händer ingenting i 1,5h sen ramlar hela effekten över mig på en och samma gång över 30min. Dvs ingen depot effekt utan bara en fördröjd effekt sen är det över.

Metamina 5mg (3,7mg dexamfetamin) x 5 = 18,5mg

Elvanse 30mg (8,9mg dexamfetamin)

Som sagt så kommer allt på en gång 2h efter jag tagit Elvanse och sitter i 2h sen börjar helvetet. Med Metamina spred jag ut 18,5mg över 14-16h. Jag summerar det till att Min Elvanse dos är för stark och jag skulle behöva sprida ut den över dagen. Medicinen passar inte min kropp alls med andra ord.

Nån som har nåt tips? Nån som känner igen sig?
Senast redigerad av XAXAU 2016-02-10 kl. 19:28.
Citera
2016-02-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XAXAU
Hej allihopa!

Jag har tidigare fått Metamina 5x5mg utskrivet för ADD och medicinerade med det ett år. Jag fick inga biverkningar (när jag höll mig inom maxdosen, annars mådde jag riktigt risigt) förutom lite spänningshuvudvärk och muntorrhet men det gick över ganska snabbt. Jag fasade sedan ut Metaminan då jag märkte att mina mönster höll i sig samt att jag egentligen inte är sugen på att proppa i mig amfetamin. Men sedan vart jag sängliggandes i över ett år pga ryggskada och fick depression. Under den tiden orkade jag inte ta itu med att gå tillbaka till psyk och bråka med doktorer samt att jag fick vänta 3mån pga att bodde i en ny stad.

Hursomhelst så har jag nu tagit mig i kragen men bor tyvärr i Gävleborgs län där man inte förskriver Metamina så jag har nyligen börjat med Elvanse 30mg. Dom förskriver Attentin dock men inte till mig pga att jag ibland har rökt cannabis. Har dock uppvisat att jag kan vara ren och har inte rökt på ett halvår.

Problemet för mig med Elvanse är effekten som för mig ser ut som följer:

0: Elvanse 30mg
1,5-2: Känner av medicinen
2-4: Full effekt (fokus, lugn osv)
4-6: Influensa symptom, onormal trötthet, oförmåga att koncentrera mig, lätt ångest, obefintlig motivation, spänningshuvudvärk, spänningsvärk i “bihålor" (panna, ögonhålor), värk i nacke & axlar, diarré, allmän svaghet i kroppen
6-14: Tomhet (Utöver symptomen ovan)
14+: Glad att det är över

Nu har jag inte ätit Elvanse 30mg mer än en vecka så jag antar att jag kan vänja mig med biverkningarna men det som oroar mig starkt är hur den så kallade depot effekten fungerar. För mig händer ingenting i 1,5h sen ramlar hela effekten över mig på en och samma gång över 30min. Dvs ingen depot effekt utan bara en fördröjd effekt sen är det över.

Metamina 5mg (3,7mg dexamfetamin) x 5 = 18,5mg

Elvanse 30mg (8,9mg dexamfetamin)

Som sagt så kommer allt på en gång 2h efter jag tagit Elvanse och sitter i 2h sen börjar helvetet. Med Metamina spred jag ut 18,5mg över 14-16h. Jag summerar det till att Min Elvanse dos är för stark och jag skulle behöva sprida ut den över dagen. Medicinen passar inte min kropp alls med andra ord.

Nån som har nåt tips? Nån som känner igen sig?

Du kan prova lösa upp pulvret i en vattenflaska och dricka hälften på morgonen, sedan resten 1 timme innan du normalt "kommer ned"
Citera
2016-02-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufflebutt
Du kan prova lösa upp pulvret i en vattenflaska och dricka hälften på morgonen, sedan resten 1 timme innan du normalt "kommer ned"
Absolut, tanken har slagit mig. Tycker bara att Elvanse är skumt. Depot effekten fungerar inte alls för mig.
Citera
2016-02-10, 20:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XAXAU
men bor tyvärr i Gävleborgs län där man inte förskriver Metamina...
Det finns ingen i sverige som skriver ut metamina för det går inte att få licens på den längre, attentin är likvärdig.
Citera
2016-02-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns ingen i sverige som skriver ut metamina för det går inte att få licens på den längre, attentin är likvärdig.
Ah ok. Vi får se om jag får byta till Attentin snart då inte är så sugen på att dela upp kapslar på 3 doser.
Citera
2016-02-11, 12:47
Medlem
Delade idag upp min Elvanse 30mg i två doser. Hade ingen våg till hands så körde med ögonmått. Vi får se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in