• 1
  • 2
2011-05-11, 19:12
Medlem
På senaste tiden har jag börjat få blåmärken över benen utan anledning. Det är inte bara på ett ben utan det är på precis samma ställe, ofta precis samma form också, på båda benen. De är i höjd med varandra och de gör inte ont när man trycker på dem eller något sådant.
I början antog jag att jag säkert bara hade råkat gå in i något och fått ett blåmärke men när jag väl började tänka på det så märkte jag att jag inte skadade mig över huvud taget under dagarna. Jag varken ramlar, går in i något eller gör något annat som kan orsaka blåmärken.

Vad kan det bero på?
(Och som ni kanske förstår så har jag inte uppsökt en läkare ännu).
Citera
2011-05-12, 18:45
Medlem
Driver ni?
INGEN?
Kom igen nu.
Bump.
Citera
2011-05-12, 20:04
Bannlyst
Blåmärken utan anledning kan tyda på leverskador. Jag antar att dom är ganska gula i sin karaktär? Olycksbröder och systrar brukar avsluta sina liv med cirros och gulsot. Kanske i samma färg som dina nyss upptäckta spontana blåmärken?
Senast redigerad av krigsmat 2011-05-12 kl. 20:07.
Citera
2011-05-12, 20:08
Medlem
Duramaters avatar
För det första, hur gammal är du?
Blåmärken(som inte gör ont vid tryck) utan anledning bör undersökas av läkare för att utesluta blodsjukdomar som leukemi. Jag rekommenderar att du går till vårdcentralen och bestämmer en tid med en läkare.
/Duramater
Citera
2011-05-12, 22:00
Medlem
Jag är nitton och tror knappast att jag har några leverskador. Och blåmärkena är inte gula utan - precis som vanliga blåmärken - först blåaktiga, och skiftar sedan i grönt, gult osv.

Tror inte heller att det är leukemi då jag inte har några som helst andra symptom som tyder på att det kan vara den sjukdomen.
Citera
2011-05-12, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alexeatworld
Jag är nitton och tror knappast att jag har några leverskador. Och blåmärkena är inte gula utan - precis som vanliga blåmärken - först blåaktiga, och skiftar sedan i grönt, gult osv.

Tror inte heller att det är leukemi då jag inte har några som helst andra symptom som tyder på att det kan vara den sjukdomen.

Jag hatar att friskriva. Men letar man efter blåmärken så hittar man ju dom utan att man vet var dom kommer i från. Vem vet, du kanske har livlig fantasi och rör dig under drömmen, och kanske slår dig lite grand? Det är inte helt otänkbart.

Däremot är plötsliga blåmärken tecken på en lever som inte mår så bra. Jag behöver inte ens vara insatt i problematiken för att veta det!
Senast redigerad av krigsmat 2011-05-12 kl. 22:36.
Citera
2011-05-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag hatar att friskriva. Men letar man efter blåmärken så hittar man ju dom utan att man vet var dom kommer i från. Vem vet, du kanske har livlig fantasi och rör dig under drömmen, och kanske slår dig lite grand? Det är inte helt otänkbart.

Däremot är plötsliga blåmärken tecken på en lever som inte mår så bra. Jag behöver inte ens vara insatt i problematiken för att veta det!

Haha jo, så kan det ju absolut vara!
Men det konstiga är att de sitter i precis samma höjd på båda benen och har samma form. Just nu har jag ett på insidan av låret på vardera ben och två på "utsidan" av benen, strax ovanför knäna, vid sidan om sådär. De över knäna är lite avlånga och ser ut att ha formerna av något land, medan de på insidan av låren är helt runda.

Grejen är att de sitter på sådana skumma ställen att slå sig på, för det är ju rätt svårt att komma åt insidan av låret sådär. Det går ju, men det är rätt konstigt.

När jag pratade om det med mina vänner (som har sovit med mig i festivaltält, hotellrum, hemma hos mig/de etcetc) så sa de att jag ligger stilla som en bebis i sömnen. Att jag knappt rör mig, som om jag vore död.

De gulaktiga tänkte jag kunde bero på blodtryck, då jag känner en tjej som har rätt lågt blodtryck och får gul/gröna märken på benen. Dock har jag inte FÖR lågt blodtryck, då det ligger på 100/60, och dessutom så är blåmärkena inte gul/gröna, men äsch. Jag vet inte faktiskt!

Jag har en tid hos läkaren nu, så jag får svar nästa vecka.
Citera
2011-05-14, 18:24
Medlem
Jag hade samma problem, blåmärken som dök upp på benen utan anledning. Började käka järntabletter tror jag det var, så försvann problemet.
Citera
2011-05-14, 18:30
Medlem
Att man lätt får blåmärken behöver inte nödvändigtvis betyda att levern håller på att stänga av. Järnbrist brukar vara vanligaste orsaken till att man får blåmärken lätt. Knapra lite järntabletter eller ät en massa kött så får du se om det blir bättre.

Obs att det där är ifall du lätt får blåmärken. T.ex. under sömnen ifall du råkar slå emot benen. Om de bara dyker upp helt plötsligt så borde du verkligen kolla upp det!
Citera
2011-05-14, 18:48
Medlem
pokereves avatar
Inte haft tighta byxor på dej eller nåt? Käkat mycket Ipren (för baksmällan efter festivalen) eller liknande NSAID?

Mvh
Citera
2011-05-16, 20:34
Medlem
Jag är vegetarian och har varit ett tag, så det här med järnbrist kan det absolut vara. Tar för tillfället inga tillskott, men ska snart köpa B12-vitaminer.

Och haha, jo, en del ipren har det ju tyvärr blivit då och då. Men nu tror jag nog att det är på grund av det här med att jag inte äter kött.
Citera
2011-05-16, 20:59
Medlem
Eliza CTs avatar
Har du provat med C-vitamin? Dubbel dos i ett par veckor och se om det förbättrar?
(överskott av C-vitamin går ut med urinen men man ska givetvis inte ta hur mycket som helst under lång tid)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in