Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Man vet alltså att man kommer dö om 10 år? Sedan får man göra ett val angående om man vill veta hur man dör? tolkar jag det rätt, frågan är lite svårtydd.
Kunskap om hur man skall dö skulle göra det möjligt att gör en del sjuka saker. Om det var förutbestämt att jag dör om 10 år av att en bil kör över mig. Då skulle exempelvis kunna hoppa från en bro och överleva, brottas med en björn eller injicera tre gånger dödlig dos heroin och ändå komma någorlunda helskinnad ur det.
Fan vilka möjligheter man skulle ha.
Detta komplicerar saken. Är man säker på att man kommer leva i tio år till så kan man ju göra en väldig massa farliga saker. Inte bara roliga saker, som gridiot var inne på, utan även hjältemodiga bragder - springa in och rädda folk ur brinnande hus, ge sig in i nästa rosengårdskravall med ett basebollträ eller donera alla sina organ.
Får man däremot veta att man kommer dö av en sjukdom om tio år så skulle jag nog vilja veta det. Visst, på sätt och vis hade det kanske varit skönare att leva lyckligt ovetande än olyckligt vetande, men jag tror att man uppskattar världen mycket mer om man vet. Varje andetag, cigarett och samlag blir så mycket värdefullare.