2011-05-12, 11:53
Medlem
Boken Book of Souls tar upp denna fråga de och problemen som kommer med den. Den må vara en dålig bok men den får en att tänka till
Citera
2011-05-12, 15:32
Medlem
Lys avatar
Jag tror jag skulle vilja veta. Men om jag inte vet kanske jag lever livet bättre. Eller så tar jag inte vara på den utmätta tid som är mitt liv. Om jag visste att jag ska dö kanske jag tar vara bättre på tiden, väljer bort sånt som inte är bra för mig, dåliga relationer, fel jobb och annat. Gör mer sånt som jag vill och behöver. Men om jag vet när jag ska dö kanske jag blir stressad och får ångest över att inte välja rätt och hinna det jag vill. Så jag vet inte vilket alternativ som är bäst egentligen, men skulle nog ändå vilja veta om jag ska dö om tio år, ifall något tyder på det.
Citera
2011-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Man vet alltså att man kommer dö om 10 år? Sedan får man göra ett val angående om man vill veta hur man dör? tolkar jag det rätt, frågan är lite svårtydd.

Kunskap om hur man skall dö skulle göra det möjligt att gör en del sjuka saker. Om det var förutbestämt att jag dör om 10 år av att en bil kör över mig. Då skulle exempelvis kunna hoppa från en bro och överleva, brottas med en björn eller injicera tre gånger dödlig dos heroin och ändå komma någorlunda helskinnad ur det.
Fan vilka möjligheter man skulle ha.
Detta komplicerar saken. Är man säker på att man kommer leva i tio år till så kan man ju göra en väldig massa farliga saker. Inte bara roliga saker, som gridiot var inne på, utan även hjältemodiga bragder - springa in och rädda folk ur brinnande hus, ge sig in i nästa rosengårdskravall med ett basebollträ eller donera alla sina organ.

Får man däremot veta att man kommer dö av en sjukdom om tio år så skulle jag nog vilja veta det. Visst, på sätt och vis hade det kanske varit skönare att leva lyckligt ovetande än olyckligt vetande, men jag tror att man uppskattar världen mycket mer om man vet. Varje andetag, cigarett och samlag blir så mycket värdefullare.
Citera
2011-05-13, 18:23
Medlem
anders_judges avatar
Finns väl bara två aspekter, antingen så får man en rejäl spark där bak att verkligen göra de saker man velat göra istället för att glida med eller så får man ständig ångest.
Rent spontant så skulle man ju inte vilja veta just för att ångest skulle förstöra den tid man har kvar men visst, kanske också skulle uppskatta livet mer då.
Citera
2011-05-13, 18:30
Medlem
L.A.s avatar
Jag skulle inte vilja veta.

En intressant motfråga är: Skulle du vilja få veta att du ska dö om 10 år eller skulle du vilja fortsätta ditt liv som vanligt (du kommer naturligtvis dö om 10 år ändå, men det har du ingen aning om)? I princip är det samma fråga.

Sen är det ju naturligtvis en bra tankeställare, för även om man inte vill veta när man ska dö så måste man vara ändå acceptera att det kommer hända. Man måste leva så att inte är någon tvekan vad svaret på frågan "Om du dör imorgon, är du nöjd med ditt liv?" är.
Citera
2011-05-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Vi säger att du lever ditt liv på samma sätt som du gör idag. Du komer att dö om 10 år. Ingen vet riktigt hur eller av vad men det som är säkert är att du kommer att dö om 10 år.

Du har nu två olika alternativ: Det ena är att leva precis som vanligt tills du dör, direkt ovetande om detta. Eller alternativ 2 då får du reda på att du kommer att dö om 10 år men inte utav vilken anledning.

Vad skulle du välja? Är du nyfiken och vill veta när du ska dö, för att kunna leva livet fullt ut? Eller vill du vara lika ovetande som du är idag om din egen framtid.

Om du nu svara alternativ 1 - att du vill vara ovetande. Skulle det finnas ett årtal som gör att du skulle vilja få reda på när du skulle dö? t ex om 40 år.

i min situation idag: ja, jag skulle absolut vilja veta att jag skulle dö om tio år, så att jag kan får en relativt kort tidsram att göra det bästa av livet, alltså ta vara på det vilket jag inte gör idag
Citera
2011-05-15, 14:48
Medlem
Vad är en hypokrit? Menar du hycklare=Hypocrite?

Angående topic så vet jag faktiskt inte.
Citera
2011-06-04, 10:16
Medlem
Sorcerys avatar
Att veta att man inom en relativt kort tid ska dö brukar leda till att man får bråttom att genomföra viktiga saker som man annars skjuter upp, när det börjar närma sig får man en "inget att förlora" attityd. Konstigt nog fungerar det inte när man vet att man ska dö om 50år istället för t.ex. 10. Ja, jag skulle vilja veta.
Citera
2011-06-04, 12:16
Medlem
Om man får reda på att man kommer att dö om 10 år så måste det ju innebära att man inte kan dö tidigare, vilka möjlighter det skulle kunna innebära, snacka om att kunna leva livet fullt ut

oandra sidan så utesluter ju inte dett att man blir totalt vanstäld och/eller förlamad i rästen av sitt liv :/
Senast redigerad av 1kolli 2011-06-04 kl. 12:18.
Citera
2011-06-04, 12:54
Medlem
Enigms avatar
Jag skulle vilja veta. Då skulle man nog inte skjuta upp på allt som man skulle vilja göra och tänka "det finns tid för det sen".
Citera
2011-06-04, 14:23
Medlem
Eftersom frågans permis innebär att jag kommer dö om 10 år i villket fall jag än väljer skulle jag välja att veta.

OM jag skulle vara ovetande kommer jag ju leva som vanligt och sen dö en troligtvis ganska plötslig död (annars skulle det ju vara som att man fick veta att man skulle dö iaf)

ELLER

Om jag får reda på att jag skulle dö om 10 år (om jag nu skulle tro på det) så kan jag planera för det.
tex kan jag skita i att pensionspara jag kan ta up ohälsosamma vanor som rökning, supning och äta onyttigt då hälsoeffekterna börjar dyka upp först vid medelåldern (jag är 21). etc
och eftersom jag också vet att jag skulle dött vid 31 iaf så skulle vetskapen om detta lindra olyckan av att veta.
Citera
2011-06-06, 02:55
Medlem
jag-bara-ljugers avatar
Jag skulle varit nyfiken på hur jag skulle dött.
Men samtidigt inte velat veta. Men å andra sidan, om man vet så kan man säkert stoppa det? Om man nu dör av en olycka eller något liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in