Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-10, 21:06
  #1
Medlem
Jag är intresserad att läsa mastern på CBS's skola. Sökte i forumet här på FB men hittade inte särskilt mycket info. Tror det är fler än mig som är intresserade utav CBS så en tråd sitter väl på plats. Undrar generellt om skolan, backelor och master programmen men även livet i Köpenhamn.

* Hur bra är kvaliten på utbildningen? Får man pedagogisk hjälp och är det enkelt att hänga med?
* Arbetslivet, har CBS bra anknytning till det? Finns det möjlighet att stanna i Kph och hur ser arbetsgivarna i Sverige med en examen på CBS?
* Finns det stora möjligheter att jobba utomlands med en examen från CBS?
* Generellt, erfarenheter, allmänt om CBS?


Någon som tagit sin examen där och som kan berätta vart alla studenterna landat idag? Vilka typer utav jobb man får o.s.v. Även ifall detta är olika beroende på utbildning så är det intressant att höra specifikt.

All information om skolan är utav värde. Tacksam för bra svar!
Citera
2011-05-10, 22:02
  #2
Medlem
Ur dagens Sydsvenskan:

Rektorn fick sparken, styrelseordföranden avgick. Och utbildningar kan visa sig vara värdelösa. Det är kaos på Copenhagen Business School. CBS, Köpenhamns handelshögskola, är rankad som den sjuttonde bästa handelshögskolan i Europa. Nu är risken överhängande att skolan kommer att trilla ned i topplistorna.

Orsaken är den skandal som skakat skolan under våren. En skandal där det femtiotalet studenter på programmet MBA (Master of Business Administration) riskerar att ha kastat bort 400 000 danska kronor på utbildningen. Studenterna startade utbildningen utan att veta att den inte var godkänd av ett av de ackrediteringsinstitut som skolan använde sig av.


http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/ar...tigeskola.html
Citera
2011-05-10, 22:11
  #3
Medlem
Vilket MSc-program hade du tänkt läsa?
Citera
2011-05-10, 22:47
  #4
Medlem
Jaewul: Jävlar! Skönt att jag bestämde mig för att söka KU och inte CBS nu till hösten.
Citera
2011-05-10, 23:21
  #5
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag har faktiskt bara hört gott om skolan. Inte för att jag hört detaljer, men en bekant läser där och han är ffa väldigt nöjd med alla utbyten skolan erbjuder.
Citera
2011-05-10, 23:26
  #6
Medlem
Till Jaewul:
Japp, men den rapporten var ju inte jätte farlig. Rektorn som avskedats, någon som avgått samt något program som ej godkänts. Visst rankningen kommer nog påverkas men under det långa loppet så har jag svårt att se att det påverkar markant. Skolan håller samma status och kommer nog inte förlora på det ekonomiskt eller arbetsmässigt.

Till fortnight:

Jag är lite osäker på vilket masterprogram jag verkligen vill läsa. Kan tänka mig flera men finner ingen information som gör mig säker. Vill denna tråd ska hjälpa mig med detta.

Till FrasseFloyd:
Vet du vad denne läser för program? Läser h*n sin utbildning? Så man kan se vart de landar... Gärna mer information om du kan förtälja!

Vet någon mer om CBS? Någon som gått eller går där? All information uppskattas!
__________________
Senast redigerad av Flummig1333 2011-05-10 kl. 23:31.
Citera
2011-05-10, 23:46
  #7
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummig1333
Till Jaewul:
Japp, men den rapporten var ju inte jätte farlig. Rektorn som avskedats, någon som avgått samt något program som ej godkänts. Visst rankningen kommer nog påverkas men under det långa loppet så har jag svårt att se att det påverkar markant. Skolan håller samma status och kommer nog inte förlora på det ekonomiskt eller arbetsmässigt.

Till fortnight:

Jag är lite osäker på vilket masterprogram jag verkligen vill läsa. Kan tänka mig flera men finner ingen information som gör mig säker. Vill denna tråd ska hjälpa mig med detta.

Till FrasseFloyd:
Vet du vad denne läser för program? Läser h*n sin utbildning? Så man kan se vart de landar... Gärna mer information om du kan förtälja!

Vet någon mer om CBS? Någon som gått eller går där? All information uppskattas!
Han läser International business. http://www.cbs.dk/en/Degree-Programm...ional-Business
Citera
2011-05-11, 00:00
  #8
Medlem
Ah! Bachelorn då... Fanns ju en master liknande.
Citera
2011-05-11, 13:05
  #9
Medlem
Jag har sökt till international business på CBS och fick nyligen svar om att de har tagit emot min ansökan. Det enda jag behöver göra nu är att skicka in mina betyg.

I stort sett tror jag att CBS gynnar en oerhört mycket. Den är i paritet med Handels i Sthlm vilket gör att den säkerligen håller hög standard och värderas högt i Sverige/Europa. Dessutom har CBS stor konkurrens med KU om bästa ekonomihögskola, i Sverige finns det ju i stort sett en enda skola med prestige.

Har sökt till Lund också men hoppas alla dagar i veckan att jag kommer in på CBS! (Att jag bor 30 minuter från skolan med tåg underlättar ju en hel del, jämfört med 45 minuter till Lund)
Citera
2011-05-11, 13:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flummig1333
Till Jaewul:
Japp, men den rapporten var ju inte jätte farlig. Rektorn som avskedats, någon som avgått samt något program som ej godkänts. Visst rankningen kommer nog påverkas men under det långa loppet så har jag svårt att se att det påverkar markant. Skolan håller samma status och kommer nog inte förlora på det ekonomiskt eller arbetsmässigt.

Jag tyckte mest att det var ett lustigt sammanträffande att jag samma dag läst i tidningen om att det varit struligt på CBS. Det är säkert inget som betyder särskilt mycket i det långa loppet.
Citera
2011-05-11, 15:59
  #11
Medlem
Jag har sökt CBS MSc Finance & Strategic Management (FSM) (1 st prio) och Applied Finance & Economics (2 nd prio), kommer dock inte börja plugga där men kan meddela om jag kommer in

Har snackat lite med en som läser FSM och han är nöjd, mycket företag som kommer dit och visar upp sig och så vidare. Vill man jobba med finans i London så har dock HHS betydligt bättre renommé.
Citera
2011-05-12, 00:16
  #12
Medlem
Till Goggez:
Kan inte annat än hålla med!!! Antar att det är bachelorn du vill in på eller är det mastern? Finns ju två liknande program. Förmodar att du bor i Malmö?

Jag har inte ens kommit till kandidat delen ännu men vill vara säker på min master för det är där man hamnar senare. Därför vill jag se vart de som studerat på CBS hamnat.

Till Jaewul:Ja visst är det lustigt. Dock förvånar mig inte de där sammanträffanden mera. Livet fungerar bara så och då gäller det att ta det med en klackspark. Trodde inte de hade några konflikter men tydligen har de haft det. Tack för att du ville delge infon!

Till fortnight:Ja de där master programmen känner jag igen. Dock är jag lite rädd för dessa. Vet inte ifall det är finans alltså åt bankhållet jag vill gå. Dessa linjer är ju mer åt det hållet. Dessutom verkar de lite mer avancerade och matte krävande. Vill helst lägga matte på hyllan så om någon vet ett ''lättare'' master program på CBS uppskattas det. Gärna något som är bra och som genererar bra jobb men som inte kräver matte alltså ...
__________________
Senast redigerad av Flummig1333 2011-05-12 kl. 00:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback