Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-10, 20:06
  #1
Medlem
AlexOnTops avatar
Tjenare, känner att det blir mycket trådstarter nu men jag har inte hittat något när jag sökt och jag har samlat på mig några frågor i skallen på jobbet...

Det är så att jag ska på två bröllop i sommar, dvs måste jag försöka hitta två "propra" klänningar till dess. Att ha tunika och leggings eller liknande är inte ett alternativ.

På det ena bröllopet är klädkoden "mörk kostym" och på det andra är det "kavaj". Vad jag har hittat på nätet så verkar inte skillnaden på klädseln för kvinnor inte skilja sig så mycket mellan dessa klädkoder, är detta sant? Möjligen att jag läst något om att man ska ha lite finare tyg på klänningen vid "mörk kostym" än vad det är vid "kavaj"-kod.

Och så undrar jag om det fortfarande är stenhårda regler på att klänningarna måste täcka knäna?

Jag vill gärna ha hjälp med att hitta klänningarna om någon har några tips också... De flesta länkar jag hittat på t.ex. bröllopstorgets hemsidas forum är tyvärr något år gamla och klänningarna finns inte kvar.

Jag har letat efter klänningar som är knälånga i affärer, på second hand, på alla sidor jag kunnat hitta i sverige på internet... Jag hittar ingenting. Antingen är de syndigt korta eller golvlånga (maxiklänningar) vilket ingetdera är särskilt passande.
Dessutom har det ena bröllopet väldigt specifika färger som man inte får ha, och då vill man ju inte pusha ödet och ha något dylikt. Det som är förbjudet är vit/äggvit, rosa, mint-grön/pistage, svart. Vilket jag känner uteslutet det mesta jag passar i, och ja gär osäker på om man får ha på sig rött på bröllop? Alla säger olika som just rött.
Jag kan tänka mig att köpa en kavajjacka att ha över klänningen så om det är mycket urringning/bara axlar spelar inte så stor roll. Men att den är knälång/täcker knäna är väl att önska...

Det blev mycket frågor och väldigt rörigt men jag hoppas någon tar sig tid att hjälpa mig

Edit: glömde säga att min budget är väldigt ansträngd också. Högst 500 kr/klänning, eftersom det ska ges bröllopsgåvor och tillbehör till klänningarna också (kavaj, skor, kuvertväska??)
Citera
2011-05-11, 18:56
  #2
Medlem
AlexOnTops avatar
Bara om någon annan söker på detta ämnet så har jag fått hjälp på FL.
Kolla denna tråden: http://www.familjeliv.se/Forum-25-122/m58865013.html


Som det senaste inlägget jag postade där:

Jag hade för mig att La Reudote var svindyrt, men jag hittade lite fynd där.
Denna funderar jag på:

http://www.laredoute.se/DetailPages/...iantId=3229373

Men är den i för "somrig, billig" kvalitet för ett bröllop med "mörk kostym"-kod? Tror jag läste att det skulle vara typ siden eller annat balklännings-tyg...
Citera
2011-05-11, 19:04
  #3
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Bara om någon annan söker på detta ämnet så har jag fått hjälp på FL.
Kolla denna tråden: http://www.familjeliv.se/Forum-25-122/m58865013.html


Som det senaste inlägget jag postade där:

Jag hade för mig att La Reudote var svindyrt, men jag hittade lite fynd där.
Denna funderar jag på:

http://www.laredoute.se/DetailPages/...iantId=3229373

Men är den i för "somrig, billig" kvalitet för ett bröllop med "mörk kostym"-kod? Tror jag läste att det skulle vara typ siden eller annat balklännings-tyg...

Jo, det där är för mig en strandklänning eller liknande och passar inte alls om det är mörk kostym-klädkod.
Citera
2011-05-11, 19:18
  #4
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jo, det där är för mig en strandklänning eller liknande och passar inte alls om det är mörk kostym-klädkod.

Inte ens om man har kavaj över? Det är ändå ett Juli-bröllop, man kan ju inte ha för massiva klänningar i den (förmodade) värmen.
Citera
2011-05-11, 19:20
  #5
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Inte ens om man har kavaj över? Det är ändå ett Juli-bröllop, man kan ju inte ha för massiva klänningar i den (förmodade) värmen.

Jag tycker inte det, men är långt ifrån expert på kvinnlig klädsel. Någon form av finare tyg borde krävas.
Citera
2011-05-11, 19:23
  #6
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag tycker inte det, men är långt ifrån expert på kvinnlig klädsel. Någon form av finare tyg borde krävas.

Så jäkla svårt att hitta ungefär knälånga klänningar, och så har de dessutom så specifika färgförbud osv... Och min svåra kroppsform (päron/timglas). Och budgeten
Citera
2011-05-11, 20:03
  #7
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Så jäkla svårt att hitta ungefär knälånga klänningar, och så har de dessutom så specifika färgförbud osv... Och min svåra kroppsform (päron/timglas). Och budgeten

Det där med rött kan du ju strunta i, det är bara trams att man inte skulle kunna ha det på bröllop.
Citera
2011-05-12, 10:30
  #8
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det där med rött kan du ju strunta i, det är bara trams att man inte skulle kunna ha det på bröllop.

Jo jag har förstått det nu när jag läst lite, men brudparets egna förgförbud menar jag mer. Alltså, vitt och svart är ju givet att man inte får ha. Men sedan får man inte heller ha rosa eller grönt på deras bröllop pga det är reserverat för brudtärnor och bestmans eller något sådant. Eftersom jag inte vet vilka nyanser det är inom det där så blir ju även gränsande färger lite tveksamma.
Men äsh, det är ju ändå ett tag kvar. I början av Juli är det första bröllopet. Jag ska till Ullared på söndag så jag får väl se om jag hittar något billigt och passande. Nu vet jag ju i alla fall lite vilken stil och kvalitet det ska vara.
Citera
2011-05-14, 01:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jo jag har förstått det nu när jag läst lite, men brudparets egna förgförbud menar jag mer. Alltså, vitt och svart är ju givet att man inte får ha. Men sedan får man inte heller ha rosa eller grönt på deras bröllop pga det är reserverat för brudtärnor och bestmans eller något sådant. Eftersom jag inte vet vilka nyanser det är inom det där så blir ju även gränsande färger lite tveksamma.
Men äsh, det är ju ändå ett tag kvar. I början av Juli är det första bröllopet. Jag ska till Ullared på söndag så jag får väl se om jag hittar något billigt och passande. Nu vet jag ju i alla fall lite vilken stil och kvalitet det ska vara.

Om "bestmansen" ska ha antingen grönt eller rosa så kommer det nog vara så farsartat att du kan ta på dig vad som helst.
Citera
2011-05-14, 20:01
  #10
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Om "bestmansen" ska ha antingen grönt eller rosa så kommer det nog vara så farsartat att du kan ta på dig vad som helst.

Jag menade typ i slipsarna och de små näsdukarna. Inte kostymerna.
Citera
2011-05-15, 00:13
  #11
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag hade för mig att La Reudote var svindyrt, men jag hittade lite fynd där.
Denna funderar jag på:

http://www.laredoute.se/DetailPages/...iantId=3229373

Men är den i för "somrig, billig" kvalitet för ett bröllop med "mörk kostym"-kod? Tror jag läste att det skulle vara typ siden eller annat balklännings-tyg...


Jag skulle inte känna mig tillräckligt uppklädd i den.
Ser för "simpel" ut, enligt mig.

Tror det är både materialet & mönstret som gör det.
Skulle satsa på enfärgat eller blockmönster, gärna i siden.


Citat gällande klädkod mörk kostym:
Damer bär festfin eller elegant klänning, kjol eller byxdress, men ej hellång klänning. Klädseln bör vara axeltäckt (sjal, liten jacka eller liknande till funkar bra också.)

Källa:
http://ingelaochniclas.weddingannoun...t-1041370.html
Citera
2011-05-15, 00:26
  #12
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Jag skulle inte känna mig tillräckligt uppklädd i den.
Ser för "simpel" ut, enligt mig.

Tror det är både materialet & mönstret som gör det.
Skulle satsa på enfärgat eller blockmönster, gärna i siden.


Citat gällande klädkod mörk kostym:
Damer bär festfin eller elegant klänning, kjol eller byxdress, men ej hellång klänning. Klädseln bör vara axeltäckt (sjal, liten jacka eller liknande till funkar bra också.)

Källa:
http://ingelaochniclas.weddingannoun...t-1041370.html

Jag har förstått det nu. Men med min budget får man nog inget i siden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback