Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-10-07, 19:24
  #1
Medlem
sten.bs avatar
Jag hörde att narkotikabrott döms hårdare än våldsbrott i Sverige. Varför? Jag tror att vi plagierar amerikansk lagtolkning, läs här hur man dömmer innehav av marijuana i USA:
http://www.november.org/thewall/MJ-index.html
Citera
2004-10-07, 19:38
  #2
Medlem
Jag tror det har att göra med att staten i första hand värnar om sig själv och i andra hand värnar om sina medborgare. Som exempel så bestraffas skattebrott mycket hårdare än t ex våldtäkt. Alternativa sinnestillstånd samt skattebrott är båda ett hot mot staten medans våldtäkter och mord kan användas som argument för statens och polisens existens
Citera
2004-10-07, 20:56
  #3
Medlem
Nar jag bodde i Kalifornien sa blev min rumskompis tagen av snuten med 30 g maja, det blev rattegang som ledde till $500 i boter, inget annat. Kan tanka mig att straffgraden varierar mellan de olika delstaterna och om man ar forsta gangs "forbrytare".
Citera
2004-10-07, 22:21
  #4
Medlem
zacky_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Jag tror det har att göra med att staten i första hand värnar om sig själv och i andra hand värnar om sina medborgare. Som exempel så bestraffas skattebrott mycket hårdare än t ex våldtäkt. Alternativa sinnestillstånd samt skattebrott är båda ett hot mot staten medans våldtäkter och mord kan användas som argument för statens och polisens existens

Kan inget annat än att hålla med.
Citera
2004-10-07, 22:44
  #5
Medlem
Darties avatar
Mmm

Skumt land det där officiellt så är de stenhårda på knirk i de flesta delstater men väldigt många röker eller har rökt och cannabis är mer eller mindre accepterat vad jag förstår.
Citera
2004-10-07, 23:27
  #6
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Skumt land det där officiellt så är de stenhårda på knirk i de flesta delstater men väldigt många röker eller har rökt och cannabis är mer eller mindre accepterat vad jag förstår.
Frågan är varför man har en lag som gör majoriteten av befolkningen till brottslingar.
Varför dömer man innehav av marijuana hårdare än våld.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback