2011-05-09, 14:54
Medlem
storastos avatar
Mod - förlåt om detta ligger fel. Om så, flytta gärna tråden rätt.

Fick höra denna story - bland det vackraste jag hört - som ägde rum under 2:a världskriget.

En ung flicka satt i ett koncentrationsläger. En dag gick hon nära stängslet som separerade kvinnorna från männen. En pojke i hennes ålder satt på huk vid andra sidan stängslet.
Flickan hälsade viskandes och pojken tittade upp.
Han frågade henne om hon hade något att äta och flickan fiskade upp en bit bröd ur sin ficka som hon gav till honom via stängslet.

Varje dag efter detta träffades de vid stängslet och flickan gav pojken den mat hon kunde avvara. De undvek att prata med varandra då vakterna hade skjutit dem för mindre.

En dag kom inte pojken, likaså dagen efter.
Efter några veckor antog flickan att pojken hade blivit gasad eller dödad.

Kriget tog slut och flickan överlevde. Åren gick och hon byggde sig ett nytt liv i det land hon hade flytt till.

En dag, flera år efter kriget, var hon bjuden på en middag.
Hon fick en herre till bordskavaljer och båda tyckte att de kunde prata med varandra på ett lättsamt sätt.
Herren frågade henne vad hon hade gjort under kriget och hon svarade då att hon hade suttit i koncentrationsläger. Mannen reagerade och sa att även han hade suttit i ett och det visade sig att vid ett tillfälle hade de suttit i samma koncentrationsläger.

Flickan frågade då om han kände till en pojke - hon beskrev pojken så gott hon kunde och förklarade att hon brukade träffa honom vid stängslet och att hon brukade ge honom bröd.
En dag var han försvunnen och hon ville få ro i sinnet och veta vad som hade hänt honom.

Plötsligt rinner tårarna på mannen - visst kände han den pojken, som hade blivit deporterad till ett annat koncentrationsläger men ändå lyckats överleva kriget.

Pojken var han själv!

Idag är de gifta och har både barn och barnbarn.

Tycker det är en fantastisk livshistoria och hur 2 personer hittar varandra efter så många år och så många motgångar!

Vad tycker ni?
har ni någon liknande fantastisk story att berätta?
2011-05-09, 15:16
Bannlyst
Väldigt gripande berättelse som jag tror skulle kunna göras väldigt bra på film, om den inte redan finns? Finns det några källor på detta, eller några namn på dessa personer?
2011-05-09, 16:00
Medlem
storastos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1st
Väldigt gripande berättelse som jag tror skulle kunna göras väldigt bra på film, om den inte redan finns? Finns det några källor på detta, eller några namn på dessa personer?

Håller med!

Letar efter namn och källor på nätet men vet inte riktigt vad jag ska söka på.
Svårt när jag fick storyn berättad för mig.
2011-05-09, 17:47
Moderator
blomvattnares avatar
Jag har läst denna historia förr, men har bestämt för mig att en av dem inte var fånge, utan bodde i närheten och gick till stängslet dagligen för att ge mat till sin nyfunna vän.
Vad som talar emot det är att det inte kan ha varit så lätt att ta sig till ett stängsel om man bodde i närheten; lägren var ju bevakade.

En underbar historia i alla fall.
2011-05-09, 18:33
Medlem
storastos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har läst denna historia förr, men har bestämt för mig att en av dem inte var fånge, utan bodde i närheten och gick till stängslet dagligen för att ge mat till sin nyfunna vän.
Vad som talar emot det är att det inte kan ha varit så lätt att ta sig till ett stängsel om man bodde i närheten; lägren var ju bevakade.

En underbar historia i alla fall.

tror också att det var omöjligt att komma nära dem, och även om det hade varit möjligt hade det nog varit för skrämmande med tanke på hur de såg ut och hur de levde.

undrar hur många liknande historier det finns som denna?, inte från 2:a världskriget nödvändigtvis
2011-05-09, 18:50
Moderator
blomvattnares avatar
Jag hittade historien jag tänkte på, fast jag har läst den i lång version.

Citat:
Det var en häpnadsväckande berättelse om hur pojken Herman Rosenblat, fånge i ett mindre läger tillhörigt koncentrationslägret Buchenwald, träffade sin blivande hustru första gången. Förklädd till bondflicka gömde hon sig för nazisterna, såg honom bakom stängslet och kastade äpplen till honom. Sedan sågs de inte mer. Tolv år efter kriget träffades de på en blindträff i Coney Island, deras tidigare band uppenbarades under samtalet och de gifte sig. Denna hjärtskärande kärlekshistoria i grymhetens skugga har publicerats i tidningsartiklar, blivit föremål för en barnbok och skall bli film. Två gånger har paret Rosenblat uppträtt hos Oprah Winfrey.

Men tyvärr ska man ju inte kolla en god historia eftersom en god historia ofta visar sig vara osann...

Citat:
Problemet var bara att det inte stämde. Berättelsen var, bokstavligt, för bra för att vara sann.

http://www.svd.se/kultur/litet-ord-m...rd_2338975.svd

Tråd (sök på Herman Rosenblat):

https://www.flashback.org/t297930
Senast redigerad av blomvattnare 2011-05-09 kl. 18:53.
2011-05-09, 19:27
Medlem
storastos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag hittade historien jag tänkte på, fast jag har läst den i lång version.

Men tyvärr ska man ju inte kolla en god historia eftersom en god historia ofta visar sig vara osann...

http://www.svd.se/kultur/litet-ord-m...rd_2338975.svd

Tråd (sök på Herman Rosenblat):

https://www.flashback.org/t297930

Tusen tack!!
men som du skriver låter det osant då det var omöjligt för utomstående att komma i närheten av stängslet utan att bli upptäckt.

nåja, det är en fin historia i alla fall.
2011-05-09, 19:58
Moderator
blomvattnares avatar
Tråden passar inte riktigt in i Krimhistoria, och den specifika berättelsen var fejk.

Tråden låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in