Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
Din jävla idiot! Polisen har utrymme för mindre våldsanvändning än andra. Skillnaden är att de får använda våld för att utföra tjänsteåtgärder så det finns fler situationer där poliser får använda våld. Polisers våldsanvändning ska dock vara försvarlig (eller icke oförsvarlig) när man som privatperson får använda våld så gäller istället icke uppenbart oförsvarlig vilket är ofantligt mycket mer. Har du inte gått i svensk grundskola?
Du är kul du.
Du har läst viss lagtext och fastnat på försvarlig och oförsvarligt våld.
Det är bra att du kan läsa men det gäller att förstå också.
Jo det är försök till grov misshandel. Det har inget att göra om det fungerade eller inte.
Möjligen om det var ett otjänligt försök vilket det troligen inte skulle klassas som.
sannolika skäl innebär heller inte att man tar hänsyn till om det var 2 eller 10 meter till den man kastat mot i detta fall. möjligen om det varit 100 meter.
Inte heller vilken klädsel polispersonen har. Syftet/uppsåtet var att skada polisen svårt genom att kasta sten mot dem. Annars kastar man ingenting eller tennisbollar.
Oavsett om du tycker att polis inte skall/får använda visst våld så är det faktiskt totalt irrelevant för frågeställningen. Du får naturligtvis tycka vad du vill men det blir inte mer rätt för det. Inte hjälper det att att kalla någon idiot.
Att anse att visst våld är oförsvarligt är är ok men det innebär inte att lagintentionerna anser det. Det är skillnad på vad man tycker privat och vad lagstiftarna tycker.
Ett ord betyder inte nödvändigtvis detsamma i vanlig svenska som i lagtext. Ett gott ord som exempel är "ägnat" som i "ägnat att". Många tolkar detta som "är till för men inte säkert".
exempel: en kniv ägnat åt att skada någon. Detta skulle många anse betyda att kniven är speciellt gjord för att skada någon. Den korrekta lydelsen är "en kniv som KAN skada någon"
Ovan är varför många blir förvånade att de anmäls för brott mot knivlagen trots att de inte tänkt använda den till att skada någon.
I övrigt: polis får som du säger använda våld i tjänsteåtgärder. Det är här du trampar rakt ner i koskiten. Skjutkungörelsen och laga befogenhet gör att polis får använda vapen för att stoppa en flyende som är på sannolika skäl misstänkt för grov misshandel. Det får inte en privatperson när gärningsmannen flyr.
När du trampat i koskiten så bör du stå still annars sjunker du bara djupare.
Läs nu igenom laga befogenhet och skjutkungörelsen istället för att komma med en massa egenpåhittad dynga.
Skilj på vad du tycker och hur det är.
Edit: tittade igenom några av dina tidigare inlägg efter jag postade svar. jag ber om ursäkt att jag debatterar på en högre intellektuell nivå än din. Jag menade inget illa utan jag trodde att du bara skrev i affekt. Dock upptäckte jag att du faktiskt beter dig som en jubelidiot i flera av dina inlägg.
Det är dock bra att du tränar på att tänka och formulera meningar av ord du hittar och tycker ser fina ut.