Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-07, 18:04
  #1
Medlem
Jag och min bättre hälft ska köpa ny spis. Vi har bestämt oss för induktion då det går extremt fort (och jag är lite av en prylnörd). Nu har jag sett att siemens har något som känner av temperaturen. Någon som testat det?

Fördelar som jag ser det:
1. Man kan lära sig vilken temperatur man ska steka i och kan då återupprepa det.
2. Man bränner inte sönder sin teflonpanna (jag glömmer konstant teflonpannan på 6an).
3. Det är coolt.

Men som sagt, någon som testat det? Behöver man specialstekpannor?
Citera
2011-05-07, 18:20
  #2
Medlem
Zkeks avatar
vi har en induktion från Huskvarna den är nog 5-6 år och vissa stekpannor o kastruller fungerar inte för att dom inte är magnetiska har jag för mig och då startar aldrig plattan.
Citera
2011-05-07, 18:57
  #3
Medlem
Induktionshällen värmer genom induktion! haha! Du behöver magnetiska kokkärl, bra anledning att köpa nya.

Fördelar är att du får en oerhört bra effekt från plattorna. Du kan koka vatten lika fort som i den bästa vattenkokaren.

Du kommer också få en "omedelbar" förändring av temperatur. Om du sänker effekten på hällen så sänks temperaturen i kärlet direkt. All energi från hällen, nästan, går åt att värma kärlet på spisen. Det innebär att när du tar bort kastrullen så är själva hällen inte varm, man kan t.o.m lägga handen på plattan utan att skada sig, dock är kastrullen varm men det är inte så konstigt.
Citera
2011-05-07, 23:22
  #4
Medlem
Ett enkelt sätt att testa om din kastrull/stekpanna fungerar för en induktionshäll är att se om en kylskåpsmagnet fäster på den
Citera
2011-05-08, 12:57
  #5
Medlem
nikenboles avatar
Det finns även värmeplattor att använda på induktionshällen för äldre tex gjutjärns pannor.
Citera
2011-05-08, 13:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikenbole
Det finns även värmeplattor att använda på induktionshällen för äldre tex gjutjärns pannor.

Gjutjärn är magnetiskt och fungerar på induktionshäll.

Dock går dessa värmeplattor att använda till pannor som inte har magnetisk botten men det är för omständigt... byt ut till nya pannor istället.

/Norris
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback