2008-05-06, 14:25
  #469
Medlem
Norrloaders avatar
Satt å läste i tråden o tar upp ett gammalt inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Floating In Mud
Det finns säkert företag som är villiga att gör det för dig, men vad jag har hört är att så länge företaget ifråga erbjuder en alternativ, mer kosnadseffektiv, betalningsmetod (exempelvis e-faktura eller autogiro) så har de rätt att kräva dig på faktureringsavgift.

läste just om detta för företagets räkning i "redovisa rätt 2007" och texten lyder som nedan:
Fakturans innehåll ska vara ett synligt bevis på det mellan parterna träffade avtalet. Av detta följer att man inte får lägga till något i fakturan som inte redan överenskommits, t.ex. icke avtalade faktureringsavgifter

M.a.o: om det inte står i ditt avtal med din "leverantör", så behöver du inte betala faktureringsavgiften. Finns detta med i ert avtal, så är du körd i det här läget
Citera
2008-05-06, 21:49
  #470
Medlem
Siggz0rs avatar
Det här är väldigt offtopic, men vet inte vad jag ska vända mig. Om jag vill sälja en en miniräknare (ti-84 plus) för att vara exakt, var ska jag bege mig? förutom blocket och tradera. Helst kostnadsfritt
Citera
2008-05-07, 01:16
  #471
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabio_proeliat
Du kan bli operatör på Instant Answer. Då får du 3 kr för varje fråga du svarar på.
Tjänsten går ut på att folk skickar SMS med frågor sedan får de svar.
Du ser frågorna på deras internnätverk och sedan svarar du på dem.
Här är facit till alla som vill bli "operatörer" hos dem.
För övrigt finns det inga frågor att svara på.

Citat:
1 Teneriffa
2 1658
3 Montevideo
4 Ewa Björling
5 1921
6 Ca 35%
7 Litauen mot Spanien
8 Sicilien
9 14 Juli 1789
10 Pizzeria Viking
11 Gilmar
12 30 lag
13 Oleg Salenko
14 Uvs Nuu
15 Peter Lindmark
Citera
2008-05-08, 01:14
  #472
Medlem
rogga9s avatar
Har en polare som prövat bli operatör där på Instant Answer, men tydligen kommer det i stort sett aldrig in några frågor så det finns inga pengar att tjäna. Antagligen är det väl mest lönsamt för Instant Answer att anställa jättemånga operatörer så att alla ska slåss om de få frågor som kommer in.
Citera
2008-05-08, 10:42
  #473
Medlem
Bajenalexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Har en polare som prövat bli operatör där på Instant Answer, men tydligen kommer det i stort sett aldrig in några frågor så det finns inga pengar att tjäna. Antagligen är det väl mest lönsamt för Instant Answer att anställa jättemånga operatörer så att alla ska slåss om de få frågor som kommer in.

Hehe! Det skulle varit riktigt nice om man tjänat per timme på det jobbet istället, men de är väl för smarta för att ge ut en sån lön..
Citera
2008-05-08, 13:03
  #474
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenalex
Hehe! Det skulle varit riktigt nice om man tjänat per timme på det jobbet istället, men de är väl för smarta för att ge ut en sån lön..

Tror snarare att dom inte är så dumma bara...
Citera
2008-05-08, 18:37
  #475
Medlem
Känner han som har det. Har varit igång några månader bara. Tar tid för marknadsföringen. Men de jobbar mycket med det. Kommer in fler frågor på helgen.
Citera
2008-05-13, 15:55
  #476
Medlem
iPees avatar
Det dummaste jag och några vänner kom på för ett antal år sedan (När vi var 13-14) var att när man köpte ett läsk i en kiosk för en tia så öppnade man det bara minimalt (så att det inte syntes att den var öppen) sen sög man i sig den. När den var tom fyllde man den med vatten (kunde ta låång tid) och la den i en ryggsäck.
Efter det gick vi tillbaka till kiosken. Köpte en ny Cola och la den i ryggsäcken framför han i kassen. Men precis när vi lagt ner den tog vi upp den andra och frågade om vi fick byta till Fanta. Eller så ångrade man sig och fick en tia.

Det här måste varit det dummaste man gjort

Dock skulle man köpa den första läsken för en femma i en turkkiosk och sen dra till någon annan dyrare.
Citera
2008-05-14, 15:02
  #477
Medlem
dogiees avatar
Någon som har koll på hur pantbanker fungerar? Skulle det t.ex gå att köpa saker billigt på tradera/blocket och sen pantsätta skräpet och få lite mer än vad man gett?

Gamla mobiltelefoner och sånt brukar t.ex kunna vara billigt. Vad kan man få för en sådan hos en pantsättare?
Citera
2008-05-14, 17:11
  #478
Medlem
Sunhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sophie!
jag vet inte hur mycket man man får i pengarform, men jag hade fan inte velat lämna sperma. fan en dag så kanske man har en lite kid som springer omkring och växer och blir människa! jag vill veta om när jag för mina gener vidare och med vem!

vem vet hon kanske är bålful

Precis! Skulle nog tänka mig för innan jag gör det (inte för att jag skulle göra det ens )
Citera
2008-05-14, 21:40
  #479
Medlem
Var beredd nästa gång systembolaget sänker priset på någon vara (händer faktist med jämna mellanrum) Köp ett antal flaskor innan de sänkt priset, gå tillbaka dagen efter och sälj tillbaka dem.

(Det borde väl iof funka på fler ställen än bolaget?)
Citera
2008-05-15, 07:28
  #480
Medlem
CrackerJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Nu skall jag berätta hur jag gjorde för att tjäna 100.000:- på 7 dagar med
endast en insats 100:-

OBS! Denna historia är sann! Dock lite modifierad för att passa er på
flashback! :-)

Tidigt en Lördagsmorgon, telefonen ringde redan halv tio, som vanligt lät jag
telefonen ringa många signaler innan jag med stor möda slet mig upp ur
sängen och svarade med en trött röst.

"-Hallåå...."

På andra sidan luren satt min polare vars uppväxt hela tiden har varit matad
med guldsked i munnen från hans välbärgade familj. Efter att ha lyssnat på
hans babbel i över 5 minuter så kunde jag utröna att han ville att jag skulle
följa med honom på kryssning till finland 14 dagar senare.

Detta var alltså den 19 dagen i månaden och pengar fanns det inte direkt
gott om. Men tanken att följa med på kryssning var verkligen stor, och
ekonomin kontrollerades, 58 kronor i plånboken. 5 stycken 4 kronos
pantflaskor fanns att tillgå bland pizzakartonger och gamla datorlådor som var
rensade på det mest värdefulla.

Letade febrilt igenom alla mina vrår hemma på något av värde, hittade en
gammal Ericsson 868 som sattes ut på tradera.com för utropspriset 1:- satte
även auktionstiden på endast en dag, tanken som for genom huvudet var att
jag minst skulle kunna få två tre hundra för den.

Jo hejdu 25 kronor fick jag för den, och var även tvungen att sälja den, nåja
dåliga affärer finns det gott om tänkte jag och pantade mina cola flaskor.
Dagen därpå så satte jag mig och sökte på blocket, drömde mig bort på några
skyssta bilar på japan. Tänkte tanken att importera en själv, går det? Hur gör
man?

Surfade in på tullverkets hemsida och tittade vad tullavgift och liknande låg
på. Äh man måste ändå ha kapital för att kunna köpa en bil från japan, sen så
skulle det visst bli problem då det inte var EU land kunde jag läsa till mig på
några motorforum... äh skit samma.. Jag gick och lade mig.

Dag två, Söndag vaknade jag ovanligt tidigt för att vara mig, kl åtta! gick ned
på statoilmacken som låg ett stenkast från min lägenhet, slängde fram min
surt förvärvade hundring till dam i kassan och bad om ett comviq kontantkort.

Gick hem och ringde min polare och berättade den dystra sanningen att jag
inte hade råd som arbetslös att åka på nöjesresor över havet. Bla bla och tjat
om att man var tråkig bemöttes i luren, jaja. slängde på luren och tänkte för
mig själv att han inte var så mycket bättre själv, jävla bortskämda idiot som
får allt av sina föräldrar...

Satte mig vid datorn och började spontansöka på lite olika hemsidor och
grejer, hittade en sida på internet som olika företag från Asien var
sammankopplade till, sökte runt lite, hittade ett par schyssta sportstolar som
såg precis ut som Spacro och recaro stolar, shit, undra vad dem kostar,
letade runt som sjutton men hittade inte några prisuppgifter.

äh, drog iväg ett mail till fabriken, satt och spontansurfade runt på olika
bilstyling sidor på nätet, shit va många olika sidor det finns alltså, hur många
som helst! från riktigt flashiga till dem mindre ekonomiska firmorna. surfade
runt och kollade på skoj vad sportstolarna kostade, shit vilka priser, vi
snackar alltså priser mellan 2-4k beroende på vilka modeller som man ville ha.

Återigen så kontrollerade jag mailen utifall jag hade fått några svar på de
trådar som jag slentrianmässigt hade lagt ut på olika forum om ditt och datt.
inquery sports seats from Mr Chang fanns där! Shit tänkte jag!

Öppnade mailet och kunde utläsa att han var oerhört ärad att få skicka lite
produktinformation till mig om hans sportstolar som hans fabrik byggde.. där
fanns även ett bifogat dokument PRICELIST.doc vilket jag nyfiket öppnade.
10 olika stolar fanns att tillgå, priserna låg mellan 18 och 30 dollar. surfade
snabbt in på di.se klickade på länken privatekonomi, och letade febrilt upp
den aktuella dollarkursen. 6,71 inte illa pinkat. Windows tanget och R trycktes
sedan in, därefter knappades calc in och enterknappen slogs ned på
tangentbordet. Shit. alltså! 200:- för en sportstol där jag kunde välja min
egna logga om jag beställde!

Enda kruxet var dock att jag minst fick beställa en 20 fots container, vilket
skulle gå på 1900 dollar, aj aj. Återigen tänkte jag tanken, tänk om man vore
rik då skulle man kunna tjäna pengar! Idén att sälja racestolar för halva priset
än vad alla förekommande firmor tog var väldigt lockande, min tanke drogs då
till min vän vars ekonomiska bekymmer lämnades åt hans far, att han skulle
kunna genomföra en sådan affär med vinst i behåll.

Tråkigt nog så ger curlingföräldrar sina barn ett moment 22 liknande fall, då
dem inte är intresserade av att tjäna pengar, för dem har inte den
verklighetsförankringen vad pengar igentligen är, då dem aldrig har tjänat
några egna pengar, eller för den delen aldrig spenderat några av sina egna.

Jag gick och lade mig tidigt och somnade snabbt, drömde om mina racestolar
som skulle sitta i alla snorungars sportbilar en dag.


Måndag morgon.
Blixtidén kom när jag stod och duschade. JAG SKA SÄLJA RACE STOLAR! Sagt
och gjort, jag satte mig ned, öppnade upp excel och började å räkna. Jag
visste priset på frakten, samt kostnaden på stolarna, jag visste även om
tullavgiften, momsen och hur många stolar det gick in i en kontainer. Därefter
räknade jag ut vad varje enskild stol skulle kosta att få hem till Sverige.

Ringde upp ett speditionsföretag, tog reda på kostnaden för dem att tulla in
kontainern samt frakta upp hela kontainern till min hemstad. Lade på detta
priset på samtliga stolar och sedan satte jag mig ned vid datorn, ringde runt
till alla de företag som jag visste sålde styling och raceprodukter till bilar.

Ringde runt och presenterade mig som ett importföretag som var nystartat,
visserligen så hade jag inget företag, men det lät bra iaf. därefter så tog jag
intresseanmälan av dem, skrev ihop ett dokument med lite bilder på dem
stolar som gick att beställa och lade minimum beställningen på minst 10 stolar
per företag. skrev upp mitt pris som jag ville ha, och sedan använde jag mig
av pdf955 och skrev ut ett PDF dokument som jag skickade till företagen.

Jag fick 13 stycken företag som ville köpa i snitt 20 stolar av mig. Efterfrågan
vart alltså för stor för min kontainer då jag bara fick plats med 133 stycken
stolar. Jag fick då lov att räkna om i mina kalkyler och beställa en 40ft
kontainer, vilket inte var några problem. Jag valde namnet RaceTech som
skulle stå som logga på nackstöden.

På tisdagsmorgonen så ringde jag runt till de företag som visade sitt intresse
berättade den totala summan som skulle skickas in till mitt konto och skickade
även en elektronisk faktura som jag egenhändigt tillverkat på mailen.

Nu var mina pengar tyvärr slut på mobilen och jag satt spänt och väntade. På
fredagen därefter så hade 70% av dem betalat och jag hade ca 160.000 på
mitt konto som var på noll tidigare i veckan, jag följade med min kompis på
kryssningen utan att tala om mitt affärsintresse, och med viss osäkerhet av
att jag inte skulle få in samtliga betalningar. Visst ett risktagande, men jag
kände att jag behövde ta en risk för det gör väl alla affärsmän?

Måttligt road min vän var när det var jag som satt och bjöd på champagne
runt barbordet och inte han...

Veckan efter så hade samtliga betalat och det var dax att beställa en
kontainer med sportstolar, inte så upphestande faktist allt gick faktist väldigt
bra utan några som helst problem alla företag fick sina stolar, endast några få
undrade över min elektroniska faktura, men tydligen så var det inga problem
det heller.. vem vet det kanske blir.. ;-)

234.000:- fick jag in på kontot, varav jag betalade nästan 130.000:- till
stolarna, moms, tull och frakt. stolarna tog jag 900:- styck för. Så nästa
gång ni ser en sportbil så kolla om det stor RaceTech i nackstödet, då är det
jag som är boven!

Så tjänar man 100.000:- på en vecka!

Är det så enkelt? Vad skall man tänka på när man importerar från Kina? Man blir sugen att testa. Denna annons på blocket är ju också något man blir inspirerad av:
http://www.blocket.se/vi/14545693.htm?ca=12_s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in