Ursprungligen postat av speeder
Nu skall jag berätta hur jag gjorde för att tjäna 100.000:- på 7 dagar med
endast en insats 100:-
OBS! Denna historia är sann! Dock lite modifierad för att passa er på
flashback! :-)
Tidigt en Lördagsmorgon, telefonen ringde redan halv tio, som vanligt lät jag
telefonen ringa många signaler innan jag med stor möda slet mig upp ur
sängen och svarade med en trött röst.
"-Hallåå...."
På andra sidan luren satt min polare vars uppväxt hela tiden har varit matad
med guldsked i munnen från hans välbärgade familj. Efter att ha lyssnat på
hans babbel i över 5 minuter så kunde jag utröna att han ville att jag skulle
följa med honom på kryssning till finland 14 dagar senare.
Detta var alltså den 19 dagen i månaden och pengar fanns det inte direkt
gott om. Men tanken att följa med på kryssning var verkligen stor, och
ekonomin kontrollerades, 58 kronor i plånboken. 5 stycken 4 kronos
pantflaskor fanns att tillgå bland pizzakartonger och gamla datorlådor som var
rensade på det mest värdefulla.
Letade febrilt igenom alla mina vrår hemma på något av värde, hittade en
gammal Ericsson 868 som sattes ut på tradera.com för utropspriset 1:- satte
även auktionstiden på endast en dag, tanken som for genom huvudet var att
jag minst skulle kunna få två tre hundra för den.
Jo hejdu 25 kronor fick jag för den, och var även tvungen att sälja den, nåja
dåliga affärer finns det gott om tänkte jag och pantade mina cola flaskor.
Dagen därpå så satte jag mig och sökte på blocket, drömde mig bort på några
skyssta bilar på japan. Tänkte tanken att importera en själv, går det? Hur gör
man?
Surfade in på tullverkets hemsida och tittade vad tullavgift och liknande låg
på. Äh man måste ändå ha kapital för att kunna köpa en bil från japan, sen så
skulle det visst bli problem då det inte var EU land kunde jag läsa till mig på
några motorforum... äh skit samma.. Jag gick och lade mig.
Dag två, Söndag vaknade jag ovanligt tidigt för att vara mig, kl åtta! gick ned
på statoilmacken som låg ett stenkast från min lägenhet, slängde fram min
surt förvärvade hundring till dam i kassan och bad om ett comviq kontantkort.
Gick hem och ringde min polare och berättade den dystra sanningen att jag
inte hade råd som arbetslös att åka på nöjesresor över havet. Bla bla och tjat
om att man var tråkig bemöttes i luren, jaja. slängde på luren och tänkte för
mig själv att han inte var så mycket bättre själv, jävla bortskämda idiot som
får allt av sina föräldrar...
Satte mig vid datorn och började spontansöka på lite olika hemsidor och
grejer, hittade en sida på internet som olika företag från Asien var
sammankopplade till, sökte runt lite, hittade ett par schyssta sportstolar som
såg precis ut som Spacro och recaro stolar, shit, undra vad dem kostar,
letade runt som sjutton men hittade inte några prisuppgifter.
äh, drog iväg ett mail till fabriken, satt och spontansurfade runt på olika
bilstyling sidor på nätet, shit va många olika sidor det finns alltså, hur många
som helst! från riktigt flashiga till dem mindre ekonomiska firmorna. surfade
runt och kollade på skoj vad sportstolarna kostade, shit vilka priser, vi
snackar alltså priser mellan 2-4k beroende på vilka modeller som man ville ha.
Återigen så kontrollerade jag mailen utifall jag hade fått några svar på de
trådar som jag slentrianmässigt hade lagt ut på olika forum om ditt och datt.
inquery sports seats from Mr Chang fanns där! Shit tänkte jag!
Öppnade mailet och kunde utläsa att han var oerhört ärad att få skicka lite
produktinformation till mig om hans sportstolar som hans fabrik byggde.. där
fanns även ett bifogat dokument PRICELIST.doc vilket jag nyfiket öppnade.
10 olika stolar fanns att tillgå, priserna låg mellan 18 och 30 dollar. surfade
snabbt in på di.se klickade på länken privatekonomi, och letade febrilt upp
den aktuella dollarkursen. 6,71 inte illa pinkat. Windows tanget och R trycktes
sedan in, därefter knappades calc in och enterknappen slogs ned på
tangentbordet. Shit. alltså! 200:- för en sportstol där jag kunde välja min
egna logga om jag beställde!
Enda kruxet var dock att jag minst fick beställa en 20 fots container, vilket
skulle gå på 1900 dollar, aj aj. Återigen tänkte jag tanken, tänk om man vore
rik då skulle man kunna tjäna pengar! Idén att sälja racestolar för halva priset
än vad alla förekommande firmor tog var väldigt lockande, min tanke drogs då
till min vän vars ekonomiska bekymmer lämnades åt hans far, att han skulle
kunna genomföra en sådan affär med vinst i behåll.
Tråkigt nog så ger curlingföräldrar sina barn ett moment 22 liknande fall, då
dem inte är intresserade av att tjäna pengar, för dem har inte den
verklighetsförankringen vad pengar igentligen är, då dem aldrig har tjänat
några egna pengar, eller för den delen aldrig spenderat några av sina egna.
Jag gick och lade mig tidigt och somnade snabbt, drömde om mina racestolar
som skulle sitta i alla snorungars sportbilar en dag.
Måndag morgon.
Blixtidén kom när jag stod och duschade. JAG SKA SÄLJA RACE STOLAR! Sagt
och gjort, jag satte mig ned, öppnade upp excel och började å räkna. Jag
visste priset på frakten, samt kostnaden på stolarna, jag visste även om
tullavgiften, momsen och hur många stolar det gick in i en kontainer. Därefter
räknade jag ut vad varje enskild stol skulle kosta att få hem till Sverige.
Ringde upp ett speditionsföretag, tog reda på kostnaden för dem att tulla in
kontainern samt frakta upp hela kontainern till min hemstad. Lade på detta
priset på samtliga stolar och sedan satte jag mig ned vid datorn, ringde runt
till alla de företag som jag visste sålde styling och raceprodukter till bilar.
Ringde runt och presenterade mig som ett importföretag som var nystartat,
visserligen så hade jag inget företag, men det lät bra iaf. därefter så tog jag
intresseanmälan av dem, skrev ihop ett dokument med lite bilder på dem
stolar som gick att beställa och lade minimum beställningen på minst 10 stolar
per företag. skrev upp mitt pris som jag ville ha, och sedan använde jag mig
av pdf955 och skrev ut ett PDF dokument som jag skickade till företagen.
Jag fick 13 stycken företag som ville köpa i snitt 20 stolar av mig. Efterfrågan
vart alltså för stor för min kontainer då jag bara fick plats med 133 stycken
stolar. Jag fick då lov att räkna om i mina kalkyler och beställa en 40ft
kontainer, vilket inte var några problem. Jag valde namnet RaceTech som
skulle stå som logga på nackstöden.
På tisdagsmorgonen så ringde jag runt till de företag som visade sitt intresse
berättade den totala summan som skulle skickas in till mitt konto och skickade
även en elektronisk faktura som jag egenhändigt tillverkat på mailen.
Nu var mina pengar tyvärr slut på mobilen och jag satt spänt och väntade. På
fredagen därefter så hade 70% av dem betalat och jag hade ca 160.000 på
mitt konto som var på noll tidigare i veckan, jag följade med min kompis på
kryssningen utan att tala om mitt affärsintresse, och med viss osäkerhet av
att jag inte skulle få in samtliga betalningar. Visst ett risktagande, men jag
kände att jag behövde ta en risk för det gör väl alla affärsmän?
Måttligt road min vän var när det var jag som satt och bjöd på champagne
runt barbordet och inte han...
Veckan efter så hade samtliga betalat och det var dax att beställa en
kontainer med sportstolar, inte så upphestande faktist allt gick faktist väldigt
bra utan några som helst problem alla företag fick sina stolar, endast några få
undrade över min elektroniska faktura, men tydligen så var det inga problem
det heller.. vem vet det kanske blir.. ;-)
234.000:- fick jag in på kontot, varav jag betalade nästan 130.000:- till
stolarna, moms, tull och frakt. stolarna tog jag 900:- styck för. Så nästa
gång ni ser en sportbil så kolla om det stor RaceTech i nackstödet, då är det
jag som är boven!
Så tjänar man 100.000:- på en vecka!