2024-03-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Ett tips för att utan större ansträngning kunna tjäna lite pengar är att försöka värva nya kunder med hjälp av referral-länkar till t.ex. vissa utländska nätmäklare som är villiga att ge dig lite större summor för besväret.

Hos Interactive Brokers (IBKR) så kan du till exempel få $200 dvs. drygt 2000 SEK för varje ny kund som du värvar. Det som krävs är att du själv har minst motsvarande $2 000 på ditt konto och att du har genomfört minst en trade via IBKR. Du behöver alltså bara till exempel ha köpt en aktie och sedan ha sålt den två sekunder senare.

Det stora abret är att den du värvar till IBKR dessutom måste få kapitalet att växa till $10 000 genom insättningar, eller - tror jag! - genom lönsamma investeringar eller trading. Den nya kunden måste sedan också hela tiden ha kvar minst $10 000 i värde på kontot hos IBKR under ett år.

Du kan som mest värva 30 nya kunder under din livstid och det ger dig alltså totalt $6 000 dvs. ungefär en månadslön (60 000 SEK).

Som tack får de nyvärvade kunderna upp till motsvarande $1 000 i aktier i Interactive Brokers, som är börsnoterat på Nasdaq, beroende på hur mycket pengar de sätter in på sina konton, och de kan sedan också själva börja värva nya kunder för att på samma sätt tjäna $6 000.

Lite som ett pyramidspel alltså men utan några offer eller risk.

Det enda kravet på den du värvar är att denne aldrig tidigare har haft ett konto hos IBKR.

Läs mer här: https://www.interactivebrokers.com/lib/cstools/faq/#/content/121296038?articleId=32663939

Värt att notera är att IBKRs kunder normalt får ränta på sina insatta pengar så du kan till exempel hjälpa din gamla mormor att göra en trygg och säker insättning på ca 100 000:- till en årlig ränta på just nu ca 4%.

Jag är dock osäker på om det också gäller för SEK eller om du måste växla till amerikanska dollar hos IBKR. Men troligen är de allra flesta av dem som du lyckas värva faktiskt intresserade av att använda IBKR till att investera i amerikanska aktier och då brukar det också vara smidigast att ha sitt kapital i USD.

Notera dessutom att vi som svenskar betalar 30% kapitalskatt på den vinst som vi gör på våra utländska konton.

En gammal beprövad idé är att du till exempel skapar en Youtube-video där du guidar tittarna hur de skaffar ett eget konto hos IBKR och hänvisar dem till din referral-länk i Youtube-beskrivningen.

Självklart vore det bäst att få rika amerikaner att använda länken eftersom det är ett mindre steg för dem. Men jag tror faktiskt att man skulle kunna få många visningar om man gör en riktigt bra video på svenska och faktiskt seriöst försöker hjälpa folk med ansökningsprocessen hos IBKR då den är rätt så krånglig och många förstår inte hur de ska göra.

Jag vet dock inte om du så att säga riskerar att kasta bort din 30 möjliga värvningar om till exempel de 30 första som använder din länk faktiskt skapar ett konto hos IBKR men sedan aldrig når upp till $10 000 på sina konton.

I så fall vore det ju klokare att vända sig till sina riktiga vänner och familjemedlemmar, ingenjörskollegor på jobbet, aktienördar som man kanske har lärt känna på diverse nätforum osv.

Det här sättet att försöka tjäna pengar har ännu inte fått så stor spridning i Sverige och svenska aktie-Discords är därför ännu inte fullkomligt sönderbombade med referral-länkar till IBKR såsom många utländska diton är.

Tänk också på att det kan vara så att ditt riktiga namn avslöjas för den du värvar så det kan vara klokt att undvika att göra detta på Flashback och andra ställen där du vill vara anonym.

Låter intressant, men komplicerat!

Har du själv provat detta eller är det bara en idé?
Citera
2024-04-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananarchistmind
Låter intressant, men komplicerat!

Har du själv provat detta eller är det bara en idé?
Nej, jag har inte provat det och det är förstås ytterligare ett stort "men".

Men om man är i ett stort behov av pengar och har några kapitalstarka kompisar så kostar det ju inte så mycket att prova för att få in lite "gratispengar".

Jag känner tilll andra amerikanska mäklare som "skänker bort" så mycket som $500 till sina nya kunder men sådana erbjudanden gäller oftast tyvärr bara för amerikanska medborgare.

Tyvärr har våra extremt snåla och giriga svenska nätmäklare lyckats växa sig starka genom att lura i oss svenskar att de erbjuder väldigt låga avgifter. I verkligheten har de tvärt om, internationellt sett, skyhöga avgifter och inte en enda en av dem skulle någonsin kunna tänka sig att skänka ett endaste öre till sina kunder som faktiskt skapade dem.
Citera
2024-04-24, 21:17
Medlem
Är du student? Genom Mecenat-kortet får du 10 000 poäng direkt om du blir medlem i Coop. Medlemskapet kostar 100kr, MEN när du fått coop-kortet är det alltså laddat med 10 000p, som kan omvandlas till 100kr att handla för. Aktivera värdechecken, handla för 100kr, välj sedan att avsluta ditt medlemskap. När du avslutar ditt medlemskap hos Coop får du nämligen tillbaka insatsen du betalade för att bli medlem, dvs 100kr. Så du har med andra ord fått varor till ett värde av 100kr utan att det kostat dig någonting i slutändan.
Citera
2025-01-12, 22:38
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
Precis. Börja lira poker som jag. :P LÄS LITTERATUR innan du börjar lira.
kan man inte använda nån bot?
Citera
2025-03-24, 19:01
Medlem
Borde finnas en app, där medlemmarna lånar ut pengar till varandra med 10% ränta inom en månad. 20% efter två etc

Istället för att kvicklåns företag ska ta alla vinsterna.
Citera
2025-04-02, 21:43
Medlem
Propangandians avatar
Det känns som det under en tid varit mkt erbjudanden om att ta emot pengar, crypto och "tvätt" antar jag. Förstår att ungdomar hakar på det.

Även om man kan hjälpa till och det handlar om småsummor....bör man ens försöka? Det kommer väl nästan alltid från olagliga verksamheter?
Citera
2025-05-12, 23:38
Medlem
Fan kom igen nu Flashback, skaka liv i denna tråd….

Känns extra intressant just nu med inflationen och världsläget! Man behöver ju något att dryga ut kassan med!

Va kör ni för grejer? Vi kan väl komma fram till något?

Jag börjar med det jag kör nu…

Kör bower o cashar in skräp mm. Tjänar ish 100/månad.

Kör appen YouGov för presentkort på typ Xbox som jag säljer vidare. Tjänar väl några hundralappar varann månad.

Lite random betalda enkäter.
Har typ 5 appar jag kör regelbundet. Blir väl 300 iaf i månaden.

Ni vet vad man säger! Många bäckar små!
Citera
HelgeBuks avatar

Moderatormeddelande

Postat av HelgeBuk 2025-10-08, 18:49
Moderator
För den som inte orkat läsa reglerna kan följande behöva påpekas:

Det är inte tillåtet att på forumet posta så kallade "affiliatelänkar", dvs länkar där du som delar den får någon form av ekonomiska fördelar genom att värva folk. Exempelvis länkar enligt formatet www.kanskebluff.se/r=svenne111.

Dessa tas till omröstning och kommer med all sannolikhet resultera i avstängning.
/Mod
2025-12-13, 22:43
Medlem
ForzaDiffens avatar
Jag har rensat mycket skit hör hemma senaste månaden. Varit allt från gammal elektronik, till samlarkortstillbehör och klädkrokar.

Nu testar jag att sälja sticklingar från växter, på tradera. Verkar finnas lite pengar i det om man har rätt sorters växter.

Ett bra tips, är ju att arbeta på tex högskoleprov och tentor. Kan få omkring 1500-3000 per tillfälle beroende på vilken roll man har. Har varit vaktmästare på högskoleprovet, och sist fick jag 3200 brutto.

Sen går det arbeta på politiska folkomröstningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in