2008-01-27, 13:33
Medlem
gals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Som jag ser det är det knappt lönsamt, du tjänar inga 30:- kilot som vissa fått för sig, säljer du till t.ex stena metall som köper allt från 10kg och uppåt så får du drygt 20 kronor, TROR det rör sig om 24:- +-1-2 kronor.

Och om du kollar på blocket så finns det skrothandlare som kommer och hämtar kopparn, väger på plats och betalar kontant, detta kräver dock i 99% av fallen att du sitter på ett antal hundra kilo.

Du får bättre betalt för kopparkabel då den är renare än den koppar som används av rörmokarna (rör, kopplingar etc).
Nu blir det dock mer och mer vanligt att gå över till aluminiumkabel då den är billigare, dock så ger aluminium rätt bra betalt, kruxet är att du behöver stora mängder för att komma upp i vikter som är intressant för skrothandlare.

Men vad du kan titta efter är gamla ställverk om du hittar någon nerlagd industri, skenorna i de äldre är oftast av koppar, och hittar du ett sånt så börjar vi prata ton.

Var försiktig dock, det var ju inte längesedan en koppartjuv bröt upp ett ställverk i Bankeryd en bit utanför Jönköping uppenbarligen ovetandes om att det var i drift.
Han dog ganska omedelbart.

Kopparpriset varierar, sist jag sålde fick jag 32, för en vecka sen låg den i 37, idag ligger den i 26. Alu är helt värdelöst då det är dåligt betalt och det är svårt att komma upp i kilo. 10 kr/kg för alu.
Rosfritt (den ädla) är bra. Den finns överallt, tung, och 10 kr/kg.
Citera
2008-01-27, 13:39
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gal
Kopparpriset varierar, sist jag sålde fick jag 32, för en vecka sen låg den i 37, idag ligger den i 26. Alu är helt värdelöst då det är dåligt betalt och det är svårt att komma upp i kilo. 10 kr/kg för alu.
Rosfritt (den ädla) är bra. Den finns överallt, tung, och 10 kr/kg.

Svänger det så mycket alltså?
I stand corrected.

Vilken är den ädla rostfria då?

Sen antar jag att du även får momsen när du säljer?
Är du skrothandlare?
Citera
2008-01-27, 14:27
Medlem
gals avatar
Citat:

Svänger det så mycket alltså?
I stand corrected.

Vilken är den ädla rostfria då?

Sen antar jag att du även får momsen när du säljer?
Är du skrothandlare?

Ja det finns ngn formel där man kan räkna ut kopparpriset.
Alla ädla metaller är icke magnetiska, alltså den ädla rostfria är icke magnetisk.

Nej jag är inte skrothandlare, bara för snål för att slänga ädla metaller i en blandmetallbinge då dom köper blandat för 660 kr/ton, det gör dem pengar på asen.
Citera
2008-01-27, 15:18
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gal
Ja det finns ngn formel där man kan räkna ut kopparpriset.
Alla ädla metaller är icke magnetiska, alltså den ädla rostfria är icke magnetisk.

Nej jag är inte skrothandlare, bara för snål för att slänga ädla metaller i en blandmetallbinge då dom köper blandat för 660 kr/ton, det gör dem pengar på asen.

Så du sålde koppar för 37:- UTAN momsen?
Det låter ju helt otroligt.

En jobbarkompis sålde strax innan jul, och han fick vad jag angav för ett par inlägg sedan.
Kan det skifta lite var i landet det är?
Eller är det bara stena som är snåla?
Citera
2008-01-27, 15:53
Medlem
gals avatar
Citat:
Så du sålde koppar för 37:- UTAN momsen?
Det låter ju helt otroligt.

En jobbarkompis sålde strax innan jul, och han fick vad jag angav för ett par inlägg sedan.
Kan det skifta lite var i landet det är?
Eller är det bara stena som är snåla?

Jag fick 37kr/kg rakt i handen.

Stena är kassa, kolla runt med lite skrothandlare.
Citera
2008-01-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ray-man
5 dagar?!

du ska sälja skiten ochså

Han har redan kunder,dvs flera olika krögare som sedan säljer skiten på hans/hennes restaurang.
Citera
2008-01-29, 23:03
Medlem
spudwishs avatar
Kan man hyra (student)lägenheter och sen hyra ut dem i andra hand för säg, 500kr över egentliga hyran?
Citera
2008-01-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Kan man hyra (student)lägenheter och sen hyra ut dem i andra hand för säg, 500kr över egentliga hyran?

Är inte alltid så lätt att få studentlägen heter då du måste bo i annan kommun samt vara skriven på någon skola.

(Då jag antar att du tror att vem som får hyra)
Citera
2008-01-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbeess
Är inte alltid så lätt att få studentlägen heter då du måste bo i annan kommun samt vara skriven på någon skola.

(Då jag antar att du tror att vem som får hyra)

jävlar vilken särskrivning.

Kudos till det!
Citera
2008-01-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
jävlar vilken särskrivning.

Kudos till det!

Haha, den var inte chill den.. Kan inte skylla på att jag är trött heller.
Citera
2008-01-31, 22:15
Medlem
Det räcker väl med att man är inskriven på universitetet på minst 30p för att få en studentlägenhet, oavsett var man kommer ifrån?
Citera
2008-02-01, 13:54
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarco
Det räcker väl med att man är inskriven på universitetet på minst 30p för att få en studentlägenhet, oavsett var man kommer ifrån?

Precis, förstår inte vad Sebbeess menar. Det jag undrar är alltså om jag, som har stått i bostadskö en längre tid och därmed kan få lägenhet på en gång, kan utnyttja detta för att tjäna pengar på folk som inte har denna möjlighet och därför söker febrilt på sidor som blocket osv? Troligtvis är det inga problem att hyra lägenheter och hyra ut i andrahand till samma pris, men är det tillåtet/lagligt att ta ut mer i hyra än vad den egentligen står i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in