Citat:
Ursprungligen postat av heretic17
Ja exakt. Du får ju bo i en husvagn ute i skogen om du vill. Det jag menade är att har du pengar så du inte behöver jobba, ja så behöver du inte jobba.
Jag tror inte du förstår min ursprungliga fråga eller undviker den.. Varför ska vissa, genom sitt ägande, vara arbetsbefriade samtidigt som majoriteten tvingas arbeta? Och varför tycker du, på grund av samma system, att vissa ska bo i en husvagn ute i skogen?
Citat:
För att ingenting är gratis och den som bjuder högst, vinner. Dock vet jag inte vilka rättigheter du menar.
Du måste motivera varför det är bra för allmänheten att vissa individer ska äga attraktiva resurser som andra behöver, vilket leder till att majoriteten tvingas att arbeta för att få tillgång till sagda resurser.
Jag talar naturligtvis om äganderätten, vars villkor är kapital.
Citat:
Nu tog du det bokstavligt. Istället för att du ska ge dig på exakt alla så tycker jag att du ska ge dig på din arbetsgivare. Vad har vi övriga arbetare gjort dig, förutom att äga saker?
Vi har redan fastställt, från din tidigare egenpostade länk i annan tråd, att enskilda arbetare inte äger någon väsentlig del i aktier. Jag ser inte heller hur jag ger mig på någon när vi diskuterar strukturer, det vore meningslöst.
Citat:
Vad ska jag backa upp med? Att du har ett dåligt liv? Det måste väll du kunna inse själv att du är inte helt lyckad.
Vilken information har du för att kunna dra den slutsatsen? Självklart förstår jag att du vill att det ska vara såsom du känner även om verkligheten inte reflekterar detta. Det blir så oerhört mycket enklare att slå ifrån sig all information som inte överensstämmer med din världssyn.
Citat:
Hot som jag menade är t.ex. sänkt lön eller "mer jobb för samma lön".
Så, enligt dig, så finns det en massa negativa effekter i en kapitalism? Till och med i en reglerad kapitalism som du refererar till i trådstarten? Är kapitalism endast ett bra system i jämförelse med något mycket värre?
Citat:
Jag menade att om du skiter i skolan och bara slappar så finns städjobb. Annars om du satsar högt så blir du helt något annat.
Återigen, arbetsmarknaden reglerar vilka jobb som finns och i vilka antal. Det har inget med individens utbildning eller ansträngningar att göra. Du är upplyst om marknadens funktion tillgång och efterfrågan?