Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-07, 11:56
  #13
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilin
Inte? Så det är det totala antalet kalorier under ett dygn som räknas? Eller det totala under en vecka? Man har ju hört om "ätdagar" som inte ska påverka och då kanske det är rimligare med att JAG (som kvinna) ska äta 14.000 kalorier på 7 dagar...? Eller är det viktigt med just 2000 på 1 dag?

Ja det är ditt totala intag kcal som är det viktiga.
Dygn, vecka, månad. Spelar ingen roll men det är ju oftast lättare att ta en dag i taget.

På den här sidan: http://www.markazits.com/diet/bmi.php#energi
kan du räkna ut ditt ungefärliga energibehov. Kom ihåg bara att siffrorna är mellan tummen och pekfingret så lita inte blint på de. Är du osäker så sätt hellre din aktivitetsfaktor lägre.

När du har fått fram vad du har för dagligt eneribehov så lägger du dig ca 500 kcal under detta värde (per dag då alltså).

Det ger dig ett minus på 3500 kcal i veckan vilket motsvarar 0,5 kg viktnedgång /vecka.

EDIT: jag tog fram fel energiräknare. Bortse från den så ska jag hitta en bättre.
Citera
2011-05-07, 12:01
  #14
Medlem
Chilins avatar
Tack... Väntar!
Citera
2011-05-07, 12:05
  #15
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilin
Tack... Väntar!

Du får hålla till godo med den sålänge. Har sökt runt en del men jag hittar inte den mer avancerade energiräknaren och jag ska pysa iväg till gymmet nu.

Ska leta vidare när jag kommer hem om ett par timmar.

Googla runt lite själv och se om du hittar en där man knappar in sin aktivitetsfaktor för dygnets alla 24 timmar. Den är lite mer exakt än att bara välja en aktivitetsfaktor över ett helt dygn.
Citera
2011-05-07, 12:10
  #16
Medlem
Chilins avatar
Det ska jag göra! Tack så mkt för svar... Säg till om du hittar nån bättre sen...
Citera
2011-05-07, 15:16
  #17
Medlem
Californias avatar
Kör man inte med GI metoden så är det nog viktigt att hitta en nivå på kolhydrater som håller blodsockernivån jämn... För att må bra då. Jag tror personligen på GI metoden, jobbigt den första veckan med lite huvudvärk och sådant, men det brukar ordna till sig allt eftersom kroppen vänjer till sig.
Citera
2011-05-07, 16:00
  #18
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Kör man inte med GI metoden så är det nog viktigt att hitta en nivå på kolhydrater som håller blodsockernivån jämn... För att må bra då. Jag tror personligen på GI metoden, jobbigt den första veckan med lite huvudvärk och sådant, men det brukar ordna till sig allt eftersom kroppen vänjer till sig.

Du tänker inte på LCHF nu då?
GI-metoden går ut på att man väljer kolhydratrika livsmedel med ett så lågt glykemiskt index som möjligt (typ bytar ut vanligt vitt ris mot fullkornsdito osv).
Citera
2011-05-07, 16:03
  #19
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Du tänker inte på LCHF nu då?
GI-metoden går ut på att man väljer kolhydratrika livsmedel med ett så lågt glykemiskt index som möjligt (typ bytar ut vanligt vitt ris mot fullkornsdito osv).

Du har rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback