• 1
  • 2
2004-10-04, 23:50
Medlem
Se topic.
Kan inte ens komma på vad en rejäl kanelbulle skulle heta på engelska. Och kom inte med "bun" nu, för det är väl ändå inte nåt som t.ex. engelsmän direkt förknippar med våra bullar.
Citera
2004-10-05, 01:43
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Se topic.
Kan inte ens komma på vad en rejäl kanelbulle skulle heta på engelska. Och kom inte med "bun" nu, för det är väl ändå inte nåt som t.ex. engelsmän direkt förknippar med våra bullar.

"Cinnamon scroll" kommer ganska nära även om de som säljs här ofta har russin i degen och ett tjockt lager seg glasyr uppepå. Huruvida det är en svensk företeelse att baka bullar vet jag inte. Skulle tro att bakande överhuvudtaget är på uttåg i moderna länder givet att det är enkelt och reltivt billigt att köpa bakverk.

Lyckligtvis tycker min tant om att baka så jag får fortfarande njuta nybakat med alla fantastiska dofter och inte minst kan jag snatta deg och slicka skålar med kaksmet.
Citera
2004-10-05, 01:47
Medlem
StigAllans avatar
Om man kollar på denna sidan så bör man få ett jävligt fint kanelbullsrecept.
Det när sidan börjar fungera igen.
http://www.hembakningsradet.se/
Citera
2004-10-05, 01:56
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Om man kollar på denna sidan så bör man få ett jävligt fint kanelbullsrecept.
Det när sidan börjar fungera igen.
http://www.hembakningsradet.se/

Börjar det inte bli dags att produktutveckla kanelbullen egentligen? Ungefär som när det plötsligt dyker upp en Dajm med apelsinsmak. Till skillnad mot apelsindajm så bör förstås våra bullar vara goda.

Exempel:

Negerkanelbullar:Choklad ploppar (choc chips) i degen och kanske lite kakao för färgens skull.

Chrunchy kanelbullar: rostade hasselnötter i degen och rostade havreflingor (a la Start) uppepå.
Citera
2004-10-05, 02:06
Medlem
StigAllans avatar
Visst fan kör på och testa.
Min mor har ett bullrecept som alla ungar gillar.
Hade fått en påse med 15 st småbullar i. själv åt jag två och resten drog två grabbar i 12 årsåldern i sig.
Hon har choklad istället för kanel i sina godingar.
Citera
2004-10-05, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Visst fan kör på och testa.
Min mor har ett bullrecept som alla ungar gillar.
Hade fått en påse med 15 st småbullar i. själv åt jag två och resten drog två grabbar i 12 årsåldern i sig.
Hon har choklad istället för kanel i sina godingar.

Varför bjuder du 12åriga pojkar på påsar med bullar ?
Citera
2004-10-05, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth

Han blev väl lite pilsk påväg hem från jobbet.
Citera
2004-10-05, 08:26
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Börjar det inte bli dags att produktutveckla kanelbullen egentligen? Ungefär som när det plötsligt dyker upp en Dajm med apelsinsmak. Till skillnad mot apelsindajm så bör förstås våra bullar vara goda.

Exempel:

Negerkanelbullar:Choklad ploppar (choc chips) i degen och kanske lite kakao för färgens skull.

Chrunchy kanelbullar: rostade hasselnötter i degen och rostade havreflingor (a la Start) uppepå.

Ditt första förslag finns redan, om än under andra namn En variant på det förslaget är Croissanter med chokladfyllning, Paine au chocolate (ursäkta min dåliga franska) Fantastiskt gott!

Dina knapriga kanelbullar låter också gott. Ett varningens ord är att Start-flingorna du lägger ovanpå riskerar att bli brända under gräddningen men prova på några bullar på en plåt så får du se.
Citera
2004-10-05, 13:09
Medlem
Citat:
hahaha! Han tog en sväng förbi lågstadieskolan på hemvägen
Citera
2004-10-05, 13:31
Medlem
Vaniljkräm som fyllning i kanelbullarna är också grymt gott.
Citera
2004-10-05, 16:35
Medlem
Citat:

-Vill du följa med hem till mig? Jag har jättegoda bullar hemma!
- Jaa!

StigAllan och två tolvåringar traskar hem till StigAllan där det bjuds på "andra bullar".
Citera
2004-10-05, 21:59
Medlem
StigAllans avatar
Citat:

Var tydligen lite otydlig när det gäller småpojkar.
Ni som känner mig vet väl att jag är en trebarnsfar, två flickor och en grabb.
Det var, tyvärr för alla med pevvotankar, min son och en av hans kompisar som efter skolan hittar hit för bullfest och nätverksspel.
Har nämligen några burkar i bostaden.

Bättre lycka nästa gång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här