2004-10-05, 22:09
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Skulle tro att bakande överhuvudtaget är på uttåg i moderna länder givet att det är enkelt och reltivt billigt att köpa bakverk.

Lyckligtvis tycker min tant om att baka så jag får fortfarande njuta nybakat med alla fantastiska dofter och inte minst kan jag snatta deg och slicka skålar med kaksmet.

Tyvärr kan det vara så att fler och fler slutar baka, både bullar och matbröd.

Att det är enkelt att gå och köpa bullar håller jag med om men billigt är jag inte säker på att det är. För går man in i affären och skall köpa bullar och köper färdigpackade bullar så är det oftast Pågen kanelsnittar eller vad fan de heter, men de är ju blaha jämfört med hembakat. Skall man hitta sådana som är jämförbara med hembakade så måste vi upp på konditorinivå och då är det definitivt billigare att baka själv. Om man inte sätter sin egen timpenning alltför högt.

Här hemma är det undertecknad som bakar allt kaffebröd och det mesta av matbrödet. Och för att förekomma Roger P's kommentarer om toffelhjältar så är ett skäl till att jag bakar är att de annars inte skulle bli feta nog. Smör är gott! Frugan har ibland dumma idéer om det här med att dra in på fett, socker och annat gott

Och finns det något godare än att ta en, eller fem, nybakade ljumma hemgjorda bullar och ett glas kall mjölk?
Citera
2004-10-05, 22:16
Medlem
StigAllans avatar
Håller med om att brödet i livsmedelsbutikernas hyllor är väldigt enformigt.
Att baka själv är den enklaste vägen till ett gott och hälsosamt bröd.
Slippa alla jävla tillsatser är en av fördelarna.
Sen kommer doften som får grannarna att bli baksugna.
Citera
2004-10-05, 22:18
Medlem
Ralfons avatar
Finns ju en massa recpet med såväl choklad som vanilj so kanel som annat i bullarna. HAr nog inte smakat något äckligt än iaf...mumma...
Citera
2004-10-05, 23:07
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Tyvärr kan det vara så att fler och fler slutar baka, både bullar och matbröd.

Att det är enkelt att gå och köpa bullar håller jag med om men billigt är jag inte säker på att det är. För går man in i affären och skall köpa bullar och köper färdigpackade bullar så är det oftast Pågen kanelsnittar eller vad fan de heter, men de är ju blaha jämfört med hembakat. Skall man hitta sådana som är jämförbara med hembakade så måste vi upp på konditorinivå och då är det definitivt billigare att baka själv. Om man inte sätter sin egen timpenning alltför högt.

Det beror som vanligt lite på hur man ser det. Om någon känner för att stilla sitt sug efter kanelbulle, kaka, ostmacka osv så är det snabbaste och billigaste sättet nästan alltid att gå och köpa respektive bakverk även om det måste ske på konditori för att bli ätbart. Det hela beror på volymer. Över tiden är det dock ingen som helst tvekan om att hembak ger mer av både kvalitet och pris.

Det är med bakning som med så mycket annat inom matlagning och livstil. Man måste lära sig hur man gör och hur man smidigt gör goda vanor till den naturlig del av vardagen. Många har förlorat bak som en del av vardagen och det är synd för dem.

Citat:
Här hemma är det undertecknad som bakar allt kaffebröd och det mesta av matbrödet. Och för att förekomma Roger P's kommentarer om toffelhjältar så är ett skäl till att jag bakar är att de annars inte skulle bli feta nog. Smör är gott! Frugan har ibland dumma idéer om det här med att dra in på fett, socker och annat gott

Själv håller jag mig mest till tårtor av någon anledning. Det är vansinnigt kul att bygga tårtor och det finns inget värre än en dåligt byggd tårta; en som ser god ut men som är torr och fattig på innehåll. Mina tårtor innehåller mer energi än bensin och det är precis så det skall vara.

Citat:
Och finns det något godare än att ta en, eller fem, nybakade ljumma hemgjorda bullar och ett glas kall mjölk?

Det är hela processen som gör bakning så njutbart! Dofterna av deg, jäsning och gräddning som fyller hemmet innan höjer kraftigt upplevelsenivån jämfört med köpt. Det gäller alla bakverk.
Citera
2004-10-06, 00:07
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Negerkanelbullar:Choklad ploppar (choc chips) i degen och kanske lite kakao för färgens skull.
Finns ju på Pressbyrån, iaf. där jag bor. De smakar inte riktigt klokt men är ok.
Citera
2004-10-06, 11:20
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Finns ju på Pressbyrån, iaf. där jag bor. De smakar inte riktigt klokt men är ok.

Jag tycker det låter gott i teorin i alla fall. Skall se vad som kan ordnas nästa gång det är dags att baka bullar.

Vad heter Negerkanelbullarna på Pressbyrån?
Citera
2004-10-06, 12:12
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Det är hela processen som gör bakning så njutbart! Dofterna av deg, jäsning och gräddning som fyller hemmet innan höjer kraftigt upplevelsenivån jämfört med köpt. Det gäller alla bakverk.

Så sant så sant Ibland är det tom så att vägen till målet, dvs själva bakandet, är mer tilfredställande än att få äta bullen, brödet, tårtan osv..
Citera
2004-10-06, 12:31
Medlem
hagge3s avatar
Klappa takten alla bagarbarn
bullfest, bullfest hela dan
Vetemjöl från livets gottekvarn
bullfest, bullfest hela dan
Knåda degen det blir wienerbröd
bullfest bullfest hela dan

En liten bullsång såhär mitt i veckan.
Citera
2004-10-19, 14:28
Bannlyst
Citat:
Det där låter som en efterkonstruerad ursäkt för att Du ska få ägna Dig åt homosexuell aktivitet utan att få dåligt samvete inför oss riktiga karlar...

// Roger P.
Citera
2004-10-19, 23:58
Medlem
hagge3s avatar
Jag bakade faktiskt kanelbullar för en dryg vecka sedan.
Det Du, Roger.
Citera
2004-10-20, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Jag bakade faktiskt kanelbullar för en dryg vecka sedan.
Det Du, Roger.
Jaså? Där ser man...

Vad sa du förresten att Din pojkvän hette nu igen? Bengt-Arne?

// Roger P.
Citera
2004-10-20, 00:07
Medlem
M2ks avatar
Baka bullar? Nästan i klass med att sy gardiner. Noway...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in