• 1
  • 2
2011-05-02, 12:04
Medlem
Ja hur är det med det? Verkar som många tror man är högavlönad så länge man tjänar över medel..

Själv tänker jag högavlönad som ~60000<

Eller finns det en erkänd gräns?
Citera
2011-05-02, 12:08
Medlem
J.Ks avatar
Jag undrar detta lite jag också, det förefaller ju att det kvittar vart man ligger i 25-35 segmentet, resultatet blir ju nästan det samma efter skatt ändåså.
Citera
2011-05-02, 12:14
Medlem
"A good husband is a man that makes more money than wife can spend." Där har ni det!
Citera
2011-05-02, 12:36
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoGiken
"A good husband is a man that makes more money than wife can spend." Där har ni det!

Hehe den höll flickvännen med om iallafall

Den här definitionen på hög/låg lön är lite svår. Jag kan säga att 25 000 är hyfsat bra betalt, men det beror ju på vad du har för andra utgifter.

Är du 24 år och bor hos dina föräldrar och tjänar 25 000 kr i månaden (inkl skatt) och knappast slösar pengarna på något, så är du ju hyfsat rik. Men bor du själv och måste ge ut en 10 000 kr utav allt du tjänar på bil, hyra, mat och en massa räkningar. Så är inte 25 000 kr särskilt mycket, särskilt inte när du måste skatta bort ca 30%.
Citera
2011-05-02, 16:43
Medlem
Redors avatar
Tycker det kan definieras beroende på det jobb man utför.

Det är patetiskt att en säljare på typ Telenor eller liknande arbete kan tjäna mer än en riktig "arbetare", som gör annat än bara snackar hela dagarna. Deras löner är inte befogade. En politiker är högavlönad, JA, men dem har ändå ett visst ansvar för Sverige och hur arga vi än kan vara på dem så är deras arbete viktigt.

Säger inte det för att jag är avis, jag tjänar så det räcker men sliter också för pengarna..tycker bara det finns andra ute i arbetslivet som förtjänar den lönen som telenorfjollorna tjänar, bra mycket bättre.
"Ju mindre du arbetar, desto mer tjänar du" Så ser Sverige ut idag.
Citera
2011-05-02, 20:13
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Tycker det kan definieras beroende på det jobb man utför.

Det är patetiskt att en säljare på typ Telenor eller liknande arbete kan tjäna mer än en riktig "arbetare", som gör annat än bara snackar hela dagarna. Deras löner är inte befogade. En politiker är högavlönad, JA, men dem har ändå ett visst ansvar för Sverige och hur arga vi än kan vara på dem så är deras arbete viktigt.

Säger inte det för att jag är avis, jag tjänar så det räcker men sliter också för pengarna..tycker bara det finns andra ute i arbetslivet som förtjänar den lönen som telenorfjollorna tjänar, bra mycket bättre.
"Ju mindre du arbetar, desto mer tjänar du" Så ser Sverige ut idag.

Att vara säljare kan nog vara fruktansvärt påfrestande. Själv skulle jag aldrig orka med det. Dessutom har de säkert provisionsbaserade löner vilket i sig troligen är ganska påfrestande.
Å andra sidan skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara arbetare och "men sliter också för pengarna". Jobba fysiskt och bli skitig på jobbet? Nej tack!

OnT ~+0,6M/år anser jag vara högavlönad. 25K/mån som nån skrev är väl verkligen inte högavlönat..?
Citera
2011-05-03, 01:12
Medlem
_Strebers avatar
Frågar du en vänsterpartist är "höginkomsttagare" någon som tjänar mer än 19.900 kr per månad

Personligen tycker jag högavlönad är när lönen efter skatt ligger runt 30.000 kr per månad.
Citera
2011-05-03, 14:52
Medlem
svampgaffels avatar
Kan hålla med Streber. När man har 30000 efter skatt har man det ganska gott. Men i Sverige (och särskilt i detta ekonomiforum) finns någon sorts mentalitet av att "om man inte har minst 30 miljoner på sparkontot är man inte rik", "om man inte är professor i fysik vet man inget om fysik", "om man inte är Zlatan, spelar man inte speciellt bra fotboll", så räkna med absurda siffror.
Senast redigerad av svampgaffel 2011-05-03 kl. 14:55.
Citera
2011-05-03, 15:19
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
En politiker är högavlönad, JA, men dem har ändå ett visst ansvar för Sverige och hur arga vi än kan vara på dem så är deras arbete viktigt.

Alla politikers löner är inte befogad, ta riksdagspolitiker som sitter och sover i stolarna på dagarna / är inte där och ändå "tjänar" 50-60 loppor / månaden, läggs sedan till de andra uppdragen de som sitter där har...

exempelvis Thomas Bodström.

Citat:
Förre justitieministern Thomas Bodström (S) har kvittat ut sig från riksdagen för att samtidigt tjäna mycket pengar som advokat.

Under senare tid har Thomas Bodström – ordförande i riksdagens justitieutskott – i olika medier sagt att riksdagsuppdraget går i första hand, att han visserligen haft en del frånvaro men att den inte främst gällt rättegångar utan att han ”gjort olika partiarbeten”.

Men i kvällens Kalla Fakta i TV 4 redovisas en jämförelse mellan Bodströms närvaro i riksdagen och de advokatnotor han lämnat in till olika domstolar runt om i landet.

Under våren 2009 har Bodström kvittat ut sig från 19 av 36 voteringsomgångar i riksdagen. Vid tio av de 19 gångerna hade han uppdrag som advokat, där han tjänade tiotusentals kronor vid sidan av inkomsterna från riksdagen.

Under våren hade alltså Bodström 53 procents voteringsfrånvaro, vilket lägger honom i tio i topp av alla riksdagens 349 ledamöter och i princip är det bara partiledare, gruppledare och språkrör som har större frånvaro, enligt Kalla Fakta

Och han är garanterat INTE ensam om att göra det, det är nämligen jävligt lätt att genom att besöka riksdagen en dag och titta på hur många som faktiskt inte sitter där och gör sitt jobb...
Citera
2011-05-03, 17:50
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Frågar du en vänsterpartist är "höginkomsttagare" någon som tjänar mer än 19.900 kr per månad

Personligen tycker jag högavlönad är när lönen efter skatt ligger runt 30.000 kr per månad.

Jag är vänsterpartist, 19,9 skulle jag vilja påstå är låginkomsttagare. Jag är själv vad du skulle klassa som höginkomsttagare även om jag själv anser det vara hög-medel-ish-. Varenda jävel på flashback verkar ju ha över 25 netto iaf även om de jobbar på lager eller torkar bajs.
Iof så är det främst principiellt/ideologiskt jag är medlem i vänsterpartiet och röstar på V elr S, realpolitiskt är jag väl mer socialdemokrat-socialliberal/tycker i smyg att moderaternas nuvarande politik är ok. typ.
Citera
2011-05-03, 18:09
Avstängd
Under 20 per månad är låginkomst, mellan 20-50 är medelinkomst och över 50 är höginkomsttagare. Medelspannet kan med fördel delas upp i 20-39, lägre medelinkomst och 40-50, övre medelinkomst.
Med brasklapp för låginkomstspannet där vissa lågstatusyrken börjar tangera eller tom gå en bit över 20, om ett par år är låginkomst upp tom 25. Nu var det avklarat.
Citera
2011-05-03, 18:18
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Under 20 per månad är låginkomst, mellan 20-50 är medelinkomst och över 50 är höginkomsttagare. Medelspannet kan med fördel delas upp i 20-39, lägre medelinkomst och 40-50, övre medelinkomst.
Med brasklapp för låginkomstspannet där vissa lågstatusyrken börjar tangera eller tom gå en bit över 20, om ett par år är låginkomst upp tom 25. Nu var det avklarat.

Exakt så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in