2011-05-02, 20:14
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Tysk hästporr - som jag skrattade.

Hur kan du veta vad alla exe-filer som du laddar ned på dina dator egentligen gör? De har nämligen behörighet att göra vad som helst var som helst utan att du har en blekaste aning om vad som försiggår. Antivirusprogram på Windows finns till för att lappa ihop den fundamentala säkerhetsrisken. Men visst, om du aldrig någonsin laddar ned något program eller stoppar in en CD eller diskett i datorn så kanske du klarar dig. Lite som rysk roulett men det är ju din dator.
Har UAC påslaget och kör de flesta exe filer som icke-admin.
Installerar sen väldigt sällan nya program och när jag väl gör det kör jag bara kända program som Curse client och Fraps.

Har klarat mig bra, inga virus på varken 7, XP eller 98 för den delen
2011-05-02, 20:39
Medlem
secryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Modigt. Ungefär som att knulla runt i Afrika utan kondom. Datorn lär få HIV förr eller senare, om den inte redan har det. AV behövs på Windows, säger jag av bitter erfarenhet, och det är ytterligare en av fördelarna med Linux. Jag har ett dödsfall som står i garderoben som inte ens går att starta på grund av något skit som den fick som dessutom hann sprida sig till en mp3-spelare (men den lyckades Avast ta hand om på en annan dator i.a.f.), enda boten är nog att lobotomera hårddisken på stackaren. Efter det lärde jag mig: alltid Avast, helst innan man kopplar in internetsladden.

Virus skydd på Windows är värdelöst om man kan nåt om datorer, jag slutade att tro på dem för ett halvt decennium sen.(Har haft lite olika virus skydd men de har aldrig funkat nå bra har fått virus lika fort ändå)

Om du väl får virus så brukar inte virus skydden kunna göra så mycket. om man har tur får man en varning "virus hittat". Sen sitter man där för viruset har redan vart där och datorn är redan infekterad.

Senast jag återställde burken tog det 10 minuter, det är tiden som typ norton äter av datorns start tid på två uppstarter. (iaf 09)
Senast redigerad av secryx 2011-05-02 kl. 20:43.
2011-05-02, 20:47
Medlem
Det är väl populärt bland programmerare då det är enkelt och finns mkt finesser som är bra?
2011-05-02, 21:00
Medlem
fanskithelvetes avatar
Kan ju vara så enkelt att man tröttnat på MS produkter efter alla år och vill lära sig något nytt? Så är det för mig iaf. Vill inte sticka ut, bara tröttnade på windows tillslut och började med Ubuntu för det är bra för nybörjare vad jag läst.

Sen antog jag att man slapp vara datorsupport till släktingar som annars inte ringer, men man förväntas ändå kunna Win7 trots man försöker förklara att man spenderat fler timmar i Ubuntu än Win7 så haglar frågorna
2011-05-02, 21:13
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secryx
Virus skydd på Windows är värdelöst om man kan nåt om datorer, jag slutade att tro på dem för ett halvt decennium sen.(Har haft lite olika virus skydd men de har aldrig funkat nå bra har fått virus lika fort ändå)

Om du väl får virus så brukar inte virus skydden kunna göra så mycket. om man har tur får man en varning "virus hittat". Sen sitter man där för viruset har redan vart där och datorn är redan infekterad.

Senast jag återställde burken tog det 10 minuter, det är tiden som typ norton äter av datorns start tid på två uppstarter. (iaf 09)

Och om man kan något om datorer så använder man inte Norton? Seriöst.

Personligen kör jag uteslutande på Ubuntu, och jag spelar regelbundet spel med. Har ni andra missat wine, eller får ni det inte att fungera?
2011-05-02, 23:50
Medlem
Jag kör Ubuntu på alla mina datorer och jag är varken fattig eller 25-årig oskuld. Min sambo kör det och jag känner flera lärare, läkare, kirurger m.fl. som kör det. Överlägset OS (snabbt, stabilt osv.), mängder med bra program, utsökt support på ett gigantiskt forum, gratis.... ja listan är lång.
2011-05-09, 02:02
Medlem
Run3s avatar
Jag har piratat Windows 7 Ultimate, men har ändå gått över till Linux (Linux Mint). Så en fråga om pengar är det inte för min del.

Gillar att systemet inte fryser sig och inte tar 10 min att läsa in program efter uppstart. Fungerar utmärkt till att koda. Dynamiken och utvecklingen är mycket roligare (än Windows som har sett likadant ut sedan Windows 95). Jag kanske tar det lite långt, men Windows känns som bara ett OS, medan Linux känns som en stor gemenskap.
Senast redigerad av Run3 2011-05-09 kl. 02:08.
2011-05-11, 13:26
Medlem
Lasko-Wellss avatar
När jag var yngre (och oskuld) var det windows i olika förpackningar som gällde. Sedan fick jag jöka, en lycklig natt, och efter ett par år installerade jag linux.. Jag är inte vetenskapsman och kan bl.a. därför inte uttala mig om ev. korrelationer mellan standardoperativsystem (POSIX) och sexuellt umgänge.

Sedan blev det bara så att jag fortsatte (med sexet) och installerade Ubuntu (som är en dist.) en vacker dag.

Jag lever fortfarande i synd och tycker att det är ett stort plus att kunna säga till svärmor när hon behöver hjälp med datorn "Det där får din andra svärson hjälpa dig med, jag kan inte windows.."

Varför vill någon sticka ut?
När jag vill sticka ut har det ofta varit för att skaffa sig fördelar i konkurrensen om det motsatta könet. Något som jag lärde mig redan som oskuld; på alla sätt och vis, undvik datorsnack och dyl. när du försöker hitta en hona/hane för parning.
Fortfarande när jag försöker sticka ut (ny bil, mustasch eller märkeskopior) är det i grund och botten relaterat till parningen. Jag vill visa: "Här kommer en viril man som har mat på bordet åt hela sin familj!"
Det är varför jag har svårt att förstå i vilka sammanhang det är av intresse att sticka ut genom att vara en "Linux/ubuntu"-människa.

Till fattigdomen.
- Det är bara fattiga människor som inte har en dator och därför kan inte fattiga människor ha vare sig windows, linux eller något annat operativsystem..

o.t: Linux/ubuntu-skrivelsen är för mig lätt främmande. Jag är van med GNU/Linux och POSIX men ubuntu är för mig endast en dist.. .
2011-05-11, 16:09
Medlem
The flame war has begun.

OnT: Linux är för fria människor som vill förstå mer än att 'klickar jag här så händer det'. Det är både ett OS, och ett utvecklingsverktyg för att få bredare kunskap i ämnet datorvetenskap. Detta blir lättare då källkoden är fritt tillgänglig. En färdig kompilerad binär bringar sällan någon förståelse.
2011-05-11, 18:37
Medlem
Jag använder Ubuntu eftersom det är mindre krångligt än windows. Vill man installera ett program, söker man bara efter programmet i programhanteraren, och sen klickar man på installera. Sen är det alltid lite roligt att använda terminalen, jag tror i alla fall att jag är bäst i världen när jag lyckas med något som jag själv tycker är avancerat.
2011-05-12, 12:41
Bannlyst
Varför behöver man inget antivirusprogram samt brandvägg till Ubuntu?

/neger-oskuld-windows användare
2011-05-12, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Varför behöver man inget antivirusprogram samt brandvägg till Ubuntu?

/neger-oskuld-windows användare

Finns inte samma mängd virus som är utvecklade för *nix som det finns för Windows.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in