Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Modigt. Ungefär som att knulla runt i Afrika utan kondom. Datorn lär få HIV förr eller senare, om den inte redan har det. AV behövs på Windows, säger jag av bitter erfarenhet, och det är ytterligare en av fördelarna med Linux. Jag har ett dödsfall som står i garderoben som inte ens går att starta på grund av något skit som den fick som dessutom hann sprida sig till en mp3-spelare (men den lyckades Avast ta hand om på en annan dator i.a.f.), enda boten är nog att lobotomera hårddisken på stackaren. Efter det lärde jag mig: alltid Avast, helst innan man kopplar in internetsladden.
Virus skydd på Windows är värdelöst om man kan nåt om datorer, jag slutade att tro på dem för ett halvt decennium sen.(Har haft lite olika virus skydd men de har aldrig funkat nå bra har fått virus lika fort ändå)
Om du väl får virus så brukar inte virus skydden kunna göra så mycket. om man har tur får man en varning "virus hittat". Sen sitter man där för viruset har redan vart där och datorn är redan infekterad.
Senast jag återställde burken tog det 10 minuter, det är tiden som typ norton äter av datorns start tid på två uppstarter. (iaf 09)