Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-30, 22:49
  #1
Medlem
Linux/Ubuntu för fattiga människor eller de som vill sticka ut ?

Jag undrar om det är som jag misstänker. de jag vet som använder Linux är fattiga eller nördar inget ont om dessa men det känns som om manliga oskulder i 25 års åldern är den vanligaste användaren av linux.
2011-04-30, 23:02
  #2
Medlem
Krypton-85s avatar
Ja det stämmer, även negrer använder Ubuntu i stor utsträckning, då användargränssnittet är negeranpassat med bongotrummor och bajsbruna färger.
Wannabenördarna använder oftast andra distributioner av Linux såsom Arch och Gentoo, och spenderar större delen av tiden vid datorn med att fixa och trixa med själva operativsystemet och få det så snyggt och futuristiskt som möjligt utan att egentligen uträtta nånting med sin dator.
De riktiga nördarna sitter i en terminal utan något grafiskt gränssnitt och programmerar, forever alone.
2011-04-30, 23:03
  #3
Medlem
Min-Mammas avatar
i 3:a världen är det förstås en kostnadsfråga men här hemma är det för att folk vill vara märkvärdiga.

"Nä, jag kör Linux". Jaha.

Fast jag gillar linux själv i och för sig... Som server/brandvägg etc.
2011-04-30, 23:08
  #4
Medlem
Luciditys avatar
Om man bortser från spel så gillar jag ubuntu mest generellt sett. Så jag kör det på skoldatorn och XP hemma.
2011-04-30, 23:23
  #5
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Frågan är väl varför man skulle vilja betala för att använda ett sämre operativsystem, när man kan få ett bättre operativsystem gratis. Det tycks väldigt kostnadsineffektivt.

Microsoft har aldrig varit intresserade av att skapa ett så bra OS som möjligt - de är bara intresserade av att skydda sitt monopol. Samma sak gäller Apple, förutom att de är mer misslyckade. Med Linux finns viljan att faktiskt förbättra produkten och inte bara tjäna så mycket pengar som möjligt på den, vilket naturligtvis leder till en bättre produkt och det märks. Där tror jag att den största motivationen finns, fast det är väl säkert många som faller inom dina två kategorier också.
2011-05-01, 00:46
  #6
Medlem
taigalps avatar
Det vet jag inte riktigt om det stämmer. De flesta jag känner som har PC använder en piratad version av Windows, så någon konstnadsfråga är det nog inte.

Själv använder jag Ubuntu på bärbara datorn, eftersom jag mest använder den för att skriva i OpenOffice. Ubuntu är överlägset det bästa operativsystemet om man bortser från spel och vissa program som av diverse skäl inte finns native till linux.

Ubuntu-datorn startar på ett par sekunder, min "vanliga" windows 7-dator startar på ett par minuter.
2011-05-01, 01:01
  #7
Avstängd
k1mpmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Frågan är väl varför man skulle vilja betala för att använda ett sämre operativsystem, när man kan få ett bättre operativsystem gratis. Det tycks väldigt kostnadsineffektivt.

Microsoft har aldrig varit intresserade av att skapa ett så bra OS som möjligt - de är bara intresserade av att skydda sitt monopol. Samma sak gäller Apple, förutom att de är mer misslyckade. Med Linux finns viljan att faktiskt förbättra produkten och inte bara tjäna så mycket pengar som möjligt på den, vilket naturligtvis leder till en bättre produkt och det märks. Där tror jag att den största motivationen finns, fast det är väl säkert många som faller inom dina två kategorier också.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Själv använder jag ubuntu för att jag tycker det är skönare att koda webbkod i det, det bara känns bättre enligt mig, använder Gedit med teman. Annars använder jag windows.
2011-05-01, 01:13
  #8
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Linux/Ubuntu för fattiga människor eller de som vill sticka ut ?

Jag undrar om det är som jag misstänker. de jag vet som använder Linux är fattiga eller nördar inget ont om dessa men det känns som om manliga oskulder i 25 års åldern är den vanligaste användaren av linux.
Alla jag känner som kör enbart Linux på skrivbordet är över 50, och ingen av dessa vill sticka ut eller är fattiga. Deras skäl är virusplågan som Windows fortsätter sprida som en löpeld över nätet.
Själv använder jag det då det är överlägset alternativen. Antingen är det enklare stabilare och säkrare (windows) eller också är det mer prisvärt och användbart (Apple).
Glöm nu inte, ni andra, att så fort ni går ut på nätet så är ni inne i Linuxvärlden, eller när ni använder er nya lur (ok kanske en Iphone men den är ju unix baserad så det är bra nära), eller ofta när ni sätter er i en ny bil, etc, etc.
Så svaret är nog snarare att Linux är det OS som på 10 år tagit över stora delar av datorvärlden.
2011-05-01, 01:19
  #9
Medlem
Titus pollos avatar
Mja, du kanske bara umgås med 25 åriga manliga oskulder? Min bild är inte att det är yngre generellt som använder linux. Själv är jag snart 50 och började använda Ubuntu för ett par år sen efter nästan 20 år på windows. Man behöver inte betala för Windows, i alla fall har jag aldrig gjort det. Så kostnaden har ingen som helst betydelse för valet att använda Linux för någon skulle jag tippa. Största orsaken till övergången var friheten att kunna göra i princip vad jag vill med den, utan att ens vara expert på Linux. Känslan är svår att förklara, men tillräckligt stark för att inte ens ett gratis Windows Ultimate kunde hålla kvar mitt intresse för Windows.

Så nörd är jag definitivt, jag var Windowsnörd tidigare och nu är jag Ubuntunörd. Jag missar aldrig ett tillfälle att påpeka detta och irritera min omgivning så mycket som möjligt. Detta har renderat i att jag numera slipper alla jävla supportsamtal om att jag ska fixa deras windowsdatorer. Säger bara: "Skaffa Ubuntu" och så spyr jag galla över windows så mycket som möjligt . Det brukar skrämma bort de flesta och jag får vara i fred

Fast nu är skräcken att folk i min närhet verkligen skaffar ubuntu. Inte för att ubuntu genererar så många fel som windows, men det är ju, för en som inte är intresserad, någon centimeter hög inlärningströskel då man måste avprogrammeras från windowstänket och tänka logiskt.
__________________
Senast redigerad av Titus pollo 2011-05-01 kl. 01:25.
2011-05-01, 01:37
  #10
Avstängd
Jag vet faktiskt inte varför jag använder Linux. Tycker bara det är ett skönare OS. (När man får det att funka)

Som alla andra säger, bortser man från spel så tycker jag Linux är skönare att använda, dels för att datorn startar direkt! Tycker om att det är fritt att kunna göra vad man vill. Jag är själv en som alltid använt windows innan.

Jag själv tycker man skulle ge Linux lite mer reklam så att det kunde bli lite mer välkänt, där i genom mer support, bättre support för spel osv.

Hade alla spel fungerat felfritt med Linux hade jag skitit i windows för all framtid, men just nu är ju windows bättre för spel, så jag får använda dual-boot.
2011-05-01, 08:44
  #11
Medlem
För mig handlar det om principer och att slippa M$ maktmonopol över operativsystem på vanliga bärbara och stationära datorer sedan upptäckte jag att det var överlägset och att jag kunde göra allt och mer än vad jag gjorde på windows också.
2011-05-01, 10:54
  #12
Medlem
ischs avatar
Mullenö, jag har även hört att det är ett populärt os för troll. Så, har du bytt än?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback