Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-29, 20:22
  #1
Medlem
bastard.s avatar
Tjena

Jag har precis hämtat upp en förstärkare av märket Phillips från förrådet som stått där i cirka 5 år, köpte den 2002 ihop med Dvd och fyra högtalare och bas av märket Jamo. Nu vill jag koppla in det till Tv:n men fattar inte hur man gör. På förstärkaren kan man välja bland Dvd - Video - Tuner - Cd - Tv.

De sladdar jag har är en optisk som skall kopplas mellan dvd och förstärkare för att få till ljudet. Men det finns ingen optisk ingång på Tv:n. Finns inte heller någon HDMI ingång på förstärkaren. Den kabel jag har är en med en gul, vit och röd kontakt som går att stoppa in i de enligt färgerna hål som ni ser på bilderna nedan.

Förstärkare:

http://tinypic.com/r/e9c1mv/7

Tv:

http://tinypic.com/r/103hk7m/7



Inte världens bästa kavlité.
Citera
2011-04-29, 20:31
  #2
Medlem
Det enklaste är att du kopplar dvd direkt till tv via SCART (de stora kontakterna bak på tv:n), och kopplar ljudet med optisk kabel till förstärkaren. Sedan sänker du ljudet på tv:n och lyssnar enbart genom hemmabion. Eftersom prylarna är från 2002, kan du nog glömma hdmi.
Citera
2011-04-29, 20:34
  #3
Medlem
TV: spdif out.
Förstärkare: coax in.

Använd tex gul - gul.
Citera
2011-04-29, 21:00
  #4
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det enklaste är att du kopplar dvd direkt till tv via SCART (de stora kontakterna bak på tv:n), och kopplar ljudet med optisk kabel till förstärkaren. Sedan sänker du ljudet på tv:n och lyssnar enbart genom hemmabion. Eftersom prylarna är från 2002, kan du nog glömma hdmi.

Jo så kan jag göra om jag vill ha hemmabio när jag kollar på Dvd-film. Men om jag vill ha ljud till Tv:n genom 5:1 så måste jag väl slå på video-läge?

Eller hur menar du att jag ska få tv-ljudet direkt via högtalarna?
Citera
2011-04-29, 21:07
  #5
Medlem
bastard.s avatar
Kom på att jag hade en kabel med röd/svart som jag kopplade in på förstärkaren under där det står "tv" och sen andra änden bak på Tv:n där det står left right case closed!
Citera
2011-04-30, 10:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Jo så kan jag göra om jag vill ha hemmabio när jag kollar på Dvd-film. Men om jag vill ha ljud till Tv:n genom 5:1 så måste jag väl slå på video-läge?

Eller hur menar du att jag ska få tv-ljudet direkt via högtalarna?
Då får du koppla tv:ns ljudutgång till hemmabion. Det innebär att du måste koppla om på hemmabion mellan dvd och tv när du byter medium, samtidigt som du måste välja bildkälla på tv:n. Krångligt? Ja, visst. Det är enklare med modernare grejor. Men så måste du faktiskt göra med det du har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback